- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سقوط 5 پله ای اقتصاد آذربایجان شرقی/ مردم آذربایجان، خوش حساب ترین مشتریان بانکی هستند

آذرقلم: انتخابات اتاق بازرگانی تبریز 11 اسفندماه سالجاری در تبریز برگزار می شود. اما موقعیت اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی و نقش تبریز در مبادلات اقتصادی کشور و منطقه، این انتخابات به یکی از مهمترین و حساسترین تحولات اجتماعی و اقتصادی و چه بسا سیاسی استان مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار آذرقلم، همین امر سبب شده تا صنعت‌گران و تاجران نام‌آشنایِ آذربایجان‌شرقی درصدد حضور در هیئت نمایندگان برآیند. هرچند برخی از شخصیت های تجاری به‌صورت مستقل در این انتخابات شرکت کرده‌اند اما دو ائتلاف عمده، یکی با سرلیستی یونس ژائله (ائتلاف 20_ 20 یا توسعه‌ی اقتصاد آذربایجان) و صمد حسن‌زاده (ائتلاف اتاقی برای فردا) حضور پررنگی در این انتخابات دارند. رقابت بین این دو ائتلاف سبب شده تا دامنه تبلیغات آنها هم گسترده شده و کار به کنفرانس هاش خبری هم بکشد.

ائتلاف 20 _ 20 در تازه ترین کنفرانس خبری خود که با حضور چند تن از هم پیمانان خود برگزار کرد به تشریح برنامه ها و دیدگاه های انتقادی خود نسبت به وضعیت حاکم بر اتاق تبریز در طی چهل سال کذشته پرداخت.

****

یونس ژائله، سرلیست این ائتلاف در ابتدای صحبت های خود، ما نظرات را با بیان کارشناسی مطرح می کنیم و کارنامه و عملکرد افراد است که صحبت می کند نه برخی حرف و حدیث ها و حاشیه سازی ها!

وی با بیان اینکه نقش اتاق بازرگانی تبریز بیشتر در حد مشاور دولت بوده است گفت: نباید به این اندازه اکتفا کرد بلکه باید قدم های بزرگتری برداشت .

سقوط ۵ پله‌ای اقتصاد آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر/ لابی‌گری در اتاق ایران

وی با ابراز تاسف از سقوط 5 پله ای اقتصاد آذربایجان شرقی در طی چند سال گذشته، علت آن را استانداری، و همه دستگاه های ذیربط استان اعلام کرد.

ژائله در ادامه افزود: به رغم این سقوط رتبه در بخش اقتصاد دولتی، برخی از بنگاه های تولیدی بخش خصوصی رشد چشمگیری داشته اند و این امر نشان از موفقیت سیاست گذاری های بخش خصوصی دارد.

وی در آسیب شناسی و علت یابی این موضوع گفت: با رفتار متناقض نمی توانیم جبران مافات کنیم.

ژائله به موضع بانک های بزرگ کشور در قبال شرکت ها و سرمایه گذاران آذربایجانی انتقاد کرد و گفت: اغلب بانک ها  به جای سرمایه گذاری در بخش تولید و تجارت، در بخش های واسطه ای و اغلب در تهران سرمایه گذاری کرده اند و این امر نشان از مشکلات اقتصادی استان ما دارد.

وی افزود: چه معنی دارد وقتی واحدهای تولیدی، سرمایه گذاران و مردم آذربایجان به عنوان خوش حساب ترین مشتریان سیستم بانکی کشور به شمار می آیند چرا این بانکها نسبت به بخش های اقتصادی آذربایجان کم لطفی می کنند؟

ژائله در ادامه به برنامه های ائتلاف توسعه اقتصاد آذربایجان اشاره کرد و گفت: باید نقشه راه اقتصادی برای آذربایجان ترسیم شود. بر اساس این نقشه باید مسئولیت ها مشخص شده و تصمیمات لازم اتخاذ شود. به عنوان مثال باید مشخص شود برنامه ما برای بازار تولید و عرضه چرم، یا مواد غذایی و کفش تبریز چیست؟

وی خاطرنشان کرد: مهارت یک بیزنس‌من تبریزی در مقیاس جهانی بسیار پایین است و اگر قرار باشد به مهارت‌های این فرد نمره دهیم از 20، نمره 5 باید داد و این مشکل ناشی از ضعف در مهارت‌های تجارتی، کلامی، بیان، بازاریابی، ارتباطات و غیره می‌باشد که نقش اتاق در حل این معضلات بسیار مهم است.

خبرنگار: محمد امین خوش نیت