- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کشاورز ۵۸ ساله در اثر سقوط از درخت گردو در عجب شیر جان باخت

سقوط یک مرد از درخت گردو/ کشاورز ۵۸ ساله جان باخت

آذرقلم:  سقوط مردی از درخت گردو در یکی از روستاهای عجب شیر، مرگ تلخ این باغدار را رقم زد.

به گزارش  آذرقلم، عصر روز چهارشنبه به دنبال گزارش حادثه سقوط مردی از درخت گردو در روستای آلمالو شهرستان عجب شیر اورژانس ۱۱۵عجب شیر عازم محل شد.

متاسفانه علی رغم تلاش های اورژانس و ادامه عملیات احیا در بیمارستان عجب شیر فوت کشاورز ۵۸ساله تائید شد.

این چندمین مرگ طی ماه اخیر در استان است که بر اثر سقوط از درخت گردو رقم می خورد.

به گزارش آذرقلم، سالانه در حالی افزون بر۱۰ نفر از هم وطنان مان در آذربایجان شرقی بر اثر سقوط از درختان گردو جان خود را از دست می دهند که کمتر در رسانه ها به آن پرداخته می شود و نهادهای مسوول نیز به راحتی از کنار آن می گذرند.

با وجود وقوع حوادث تلخ سقوط از درختان کهنسال و بلند گردو در سال های گذشته همچنان روش برداشت محصول گردو در استان سنتی و با استفاده از افراد ماهر برای بالا رفتن از شاخه های شکننده گردو انجام می شود.

روش سنتی برداشت گردو به نحوی است که گردوچینان با استفاده از چوبی بلند اقدام به تکان دادن شاخه های درختان و پایین ریختن گردو از پایین ترین شاخه ها تا شاخه های نازک و شکننده در بلندای این درختان می کنند و این کار خطر سقوط از ارتفاع و درختان بلند گردو برای گردوچینان را به دنبال دارد.

چند روز قبل  سقوط مرد ۴۵ ساله ای در روستای هرزند جدید شهرستان مرند اعضای خانواده و اهالی این روستا را داغدار کرد؛

چند روز پیش نیز در همین روستا شخصی ۳۵ ساله به نام “محمود اعتمادی”  بر اثر افتادن از درخت گردو دچار شکستگی هر دو دست اش از ناحیه بازو شد و همسرش می گوید که باید یک سال منتظر بهبودی شوهرش باشد تا جریان نان آوری برای اعضای خانواده برقرار شود.

البته این ها تنها مشتی نمونه خروار از مرگ و میرهای ناشی از سقوط هموطنان از بالای درختان گردوست که در آذربایجان هر سال در فصل برداشت گردو اتفاق می افتد.

سال گذشته در فصل برداشت گردو تنها در شهرستان ۱۰۰ هزار نفری آذرشهر در ۵۰ کیلومتری جنوب تبریز سقوط از درخت گردو جان سه نفر را گرفت.

یکی از باغداران روستای  هرزند جدید گفت: آب و هوای مناسب و آب کافی موجب رشد بسیار خوب و ارتفاع گرفتن درخت گردو در این منطقه می شود.

جلیل بامدادی افزود: شاخه های درخت گردو به گونه ای است که به راحتی با فشار کم شکسته و از تنه جدا می شود و این یکی از موارد مهم در افتادن گردو چینها است.