- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران با 176 کشته/ 147 مسافر ایرانی بودند + تصاویر

آذرقلم: یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

به گزارش آذرقلم، اخبار اولیه حاکی است؛ این هواپیما که عازم کی‌یف پایتخت اوکراین بوده است 176 مسافر و خدمه داشته که 147 نفر از انان ایرانی بودند.

رئیس اورژانس کشور از اطفاء حریق هواپیمای بوئینگ اوکراینی خبر داد و گفت: متاسفانه تمام مسافران این پرواز جان خود را از دست داده‌اند.

پیرحسن کولیوند درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در حوالی شهریار اظهار کرد:‌ اطفاء حریق هواپیما به اتمام رسیده و مسیر دسترسی به محل سقوط بازگشایی شده است.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه از شواهد مشخص است که کسی از مسافران سالم نیستند و  تمام مسافران جان خود را از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر  در حال جمع‌آوری اجساد هستیم و پس از آن به پزشکی قانونی منتقل می‌شود.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در حال جمع‌آوری قطعات هواپیما هستیم، گفت: انتقال اجساد به پزشکی قانونی آغاز شد.

‌حسن رضایی‌فر ادامه داد: هیچ قطعه ای از هواپیما تقریباً سالم نمانده است و قطعات همگی منهدم شده است اما در راستای بررسی سانحه، باید همه این قطعات جمع‌آوری شود.
 

رضایی‌فر اظهار داشت: اجساد مسافران این هواپیما همه جمع‌آوری شده ‌و آماده انتقال به پزشک قانونی است.

بیشتر مسافران هواپیما ایرانی بودند

سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای با اشاره به این‌که هواپیمای سقوط کرده اوکراینی ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه داشته، اعلام کرد: برسی های اولیه حاکی از جان باختن تمام سرنشینان هواپیماست.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR که با شماره پرواز ۷۵۲ در ساعت ۶:۱۲ روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶:۱۸ در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹نفر خدمه پروازی بوده و برسی های اولیه حاکی از جان باختن تمام سرنشینان هواپیماست. از این تعداد ۳۲ نفر غیرایرانی و ۱۴۷ نفر ایرانی‌ بوده‌اند.

گروه های تجسس و نجات به محل سانحه اعزام شده اند و گروه بررسی سانحه مطابق استانداردهای جهانی تشکیل شده و فرایند جمع آوری اطلاعات و بررسی سانحه آغاز شده است.

بیشتر مسافران هواپیما، اتباع جمهوری اسلامی ایران بوده اند و مسافرانی با سایر ملیت ها نیز در این پرواز حضور داشتند.

یکی از جعبه‌های سیاه بوئینگ 737 پیدا شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: یکی از جعبه‌های سیاه بوئینگ 737 اوکراینی در محل سایت سانحه پیدا شد.

یکی از جعبه‌های سیاه بوئینگ 737 پیدا شد

رضا جعفرزاده اظهار داشت: تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری که در سایت سقوط بوئینگ 737 اوکراینی حضور دارند، یکی از جعبه‌های سیاه هواپیما را پیدا کردند که سالم است.

وی اضافه کرد: تلاش برای یافتن دیگر جعبه سیاه هواپیما ادامه دارد.

جعبه سیاه هواپیما شامل نوار مکالمات خلبان و نوار پارامترهای موتور (FDR&CVR) است.

هواپیما دارای 167 مسافر و 9 نفر خدمه پروازی بود‌ که همه سرنشینان آن جان باختند؛ اغلب مسافران این پرواز ایرانی بودند.‌ 

این مسافران شامل 70 مرد، 81 زن و 15 کودک بودند، 130 نفر از مسافران این هواپیمای ایرانی بودند.

نحسی بوئینگ 737

بنابراین گزارش سابقه تولید هواپیماهای بوئینگ 737 به سال 1968 مربوط می‌شود و از آن زمان تا همین چند ماه پیش، 140 سانحه از این نوع هواپیماها با 4512 نفر کشته را در جهان شاهد هستیم.

آمارها نشان می‌دهد بوئینگ 737 تاکنون بیشترین حادثه را در جهان داشته و بیشترین کشته را نیز به خود اختصاص داده است و در واقع خطرناک‌ترین هواپیمای حال حاضر جهان محسوب می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های تعیین میزان ریسک هواپیماها نسبت ساعت پرواز کل هواپیماهای از یک نوع موجود در جهان به تعداد سوانحی است که برای آنها اتفاق افتاده است.

به گزارش بلومبرگ بوئینگ 737 از بدو تولد در سال 1968 تاکنون حدود 140 سانحه را تجربه کرده است.

در واقع می‌توان ادعا کرد که به ازای هر 500 هزار ساعت پرواز، هواپیماهای بوئینگ 737 در جهان شاهد یک سانحه بوده‌اند.

به گزارش ایرفلیت نخستین سانحه مربوط به هواپیماهای بوئینگ 737 به روز 19 جولای سال 1970 در فیلادلفیای آمریکا بازمی‌گردد که البته در این سانحه کسی کشته نشد. اما نخستین سانحه مرگبار آن در سال 1972 اتفاق افتاد که به کشته شدن 43 نفر در شیکاگوی آمریکا منجر شد.

هند،‌ مالزی، تایوان، آمریکا، برزیل، اکوادور، امارات، آنگولا، کامرون، انگلیس، مالتا، ایران، عربستان، شیلی، ترکیه، اتیوپی، چین، پاناما، کره جنوبی، ترکیه، پرو، کرواسی، اندونزی، آرژانتین، فیلیپین، تونس، الجزایر، سودان، مصر، افغانستان، یونان، نیجریه، قزاقستان، روسیه، جمهوری دموکراتیک کنگو، کانادا و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که سوانح بوئینگ 737 در آنها اتفاق افتاده است و امروز هم یک فروند از این 737ها در ایران سقوط کرد.

‌تغییر اساسی در ساختار بدنه و موتور این هواپیما و معرفی مدل جدید آن با نام بوئینگ 737 مکس که جدیدترین هواپیمای ارائه شده از سوی هواپیماسازی بوئینگ آمریکا محسوب می‌شود نیز با توجه به دو سانحه روی داده در این نوع هواپیما طی 5 ماه گذشته، نتوانسته است 737 را از لقب خطرناک‌ترین هواپیمای جهان جدا کند.

تا پیش از این دو سانحه 4166 نفر در سوانح مربوط به بوئینگ‌های 737 در جهان کشته شده بودند که با اضافه کردن 189 قربانی هواپیمای بوئینگ 737 مکس خطوط هوایی لاین‌ایر اندونزی و 157 سرنشین بوئینگ 737 سقوط کرده در اتیوپی شمار کشته شده این هوایپمای منحوس به 4512 نفر رسیده است

سقوط هواپیما اوکراینی در شاهدشهر؛ تمامی مسافران جان باختند/ ۱۴۷ مسافر ایرانی بودند
جزئیات تماس خلبان بوئینگ 737‌ اوکراینی با برج مهرآباد تا پیش از سقوط‌