- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سرنگونی یک پهپاد در جنوب ایران توسط موشک مرصاد/ آمریکا: مال ما نیست! + عکس

Image result for ‫پهپاد سرنگون شده‬‎

آذرقلم: صبح امروز منابع خبری اعلام کردند که سامانه پدافندی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در بندر ماهشهر بعد از مشاهده یک پهپاد به سرعت آن را ساقط کرده‌ است.

به گزارش آذرقلم، وزارت دفاع آمریکا به سرنگونی یک پهپاد ناشناس در آسمان ایران واکنش نشان داد.

به گزارش آذرقلم، وزارت دفاع آمریکا، «پنتاگون»، به سرنگونی یک پهپاد ناشناس در آسمان ایران که صبح امروز اتفاق افتاد، واکنش نشان داد.

وزارت دفاع آمریکا در این ارتباط اعلام کرده که پهپاد سرنگون شده در ایران متعلق به آمریکا نبوده است.

پنتاگون در ادامه گفته است که اگر یک هواپیمای بدون سرنشین در محدوده سنتکام سقوط کرده، این هواپیمای بدون سرشنین متعلق به آمریکا نیست.

صبح امروز منابع خبری اعلام کردند که سامانه پدافندی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در بندر ماهشهر بعد از مشاهده یک پهپاد به سرعت آن را ساقط کرده‌ است.

در همین ارتباط نیز، امیر «علیرضا صباحی‌فرد»، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، گفت: بامداد امروز یک فروند پهپاد متجاوز توسط سامانه‌های بومی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه عمومی ماهشهر تحت هدایت شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

وی تصریح کرد: این اقدام قاطع و شلیک موشک در واکنش به تجاوز یک فروند پهپاد متجاوز خارجی به حریم هوایی کشورمان بوده است و پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماکن حساس با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

ارتش با این سامانه موشکی، پهپاد متجاوز را منهدم کرد+عکس و ویژگی‌ها

سامانه پدافند هوایی مرصاد که می‌توان آن را نخستین گام جدی کشورمان برای تولید سامانه‌های پدافندی بومی نام برد، صبح امروز یک فروند پهپاد متجاوز خارجی را سرنگون کرد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش نیز با اشاره به سرنگونی پهپاد متجاوز خارجی توسط سامانه‌های بومی پدافند هوایی در منطقه عمومی ماهشهر، تاکید کرد: پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماکن حساس  با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

سامانه پدافند هوایی «مرصاد» در حقیقت نسخه بومی سامانه آمریکایی MIM-23 هاوک است که با مهندسی معکوس در داخل کشور، تولید شده است و از آن می‌توان بعنوان اولین گام‌های کشورمان برای ساخت سامانه‌های پدافند هوایی بومی یاد کرد. سامانه پدافندی هاوک پیش از انقلاب ستون فقرات و سامانه اصلی پدافند هوایی کشور بود که پس از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز، در دفاع هوایی از مناطق عملیاتی، تاسیسات نفتی و شهرها، رکوردهای خوبی از خود به جای گذاشت.

نسخه‌های اولیه تمام این محصولات مهندسی معکوس سامانه پدافندی هاوک بود.

موشک‌های این سامانه در دو نمونه تحت عناوین «شاهین» و «شلچه» تولید شده است که شاهین نمونه اولیه و شلمچه نمونه به روزتر آن است. از جمله ویژگی‌های موشک شلمچه نسبت به نمونه آمریکایی می‌توان استفاده از آنتن جستجوگر تخت و برخورداری از قطعات الکترونیکی جامد عنوان کرد.

سرعت موشک شلمچه بر اساس اطلاعات موجود حدود ۳ ماخ سرعت دارد و در برد ۴۰ کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۶۰ هزار پایی (۱۸ کیلومتر) قادر به انهدام اهداف است.