- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

زندگی لاکچری ۴ درصد ایرانیها/ ۱۹ درصد مردم در طبقه متوسط به بالا و 15 درصد متوسط به پایین قرار دارند!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: تنها ۴ درصد مردم در ایران زندگی فوق‌العاده خوب و لاکچری دارند، در عین حال ۱۹ درصد طبقات متوسط رو به بالا هستند و پانزده درصد در طبقه متوسط رو به پایین قرار دارند که به سختی زندگی شان را تامین می کنند.

به گزارش آذرقلم، سید حمید حسینی از کارشناسان اقتصادی آماری از وضعیت برخورداری جامعه ایران ارائه کرد و گفت: صندوق بین المللی پول درباره هرم جمعیتی و توزیع ثروت در ایران گزارشی جدید منتشر نکرده ولی در سال ۹۸، موسسه آمریکایی بروکلین اثرات خروج ترامپ از برجام را بر زندگی مردم ایران مطالعه کرد.
وی در توضیح این مطلب ادامه داد: بر اساس مفاد اعلامی در این گزارش ۴.۳ درصد یعنی حدود ۴ درصد مردم در ایران زندگی فوق‌العاده خوبی دارند، در عین حال ۱۹ درصد طبقات متوسط رو به بالا هستند و پانزده درصد در طبقه متوسط رو به پایین قرار دارند که به سختی زندگی شان را تامین می کنند.
وی اضافه کرد: چهل و پنج درصد مردم حقوق کارگری و حداقلی دارند و ۱۶.۷ درصد جمعیت ایران نیز زیر خط فقر زندگی می‎کنند.
حسینی گفت: دولت در همین دوره زمانی با حجم مشکلات مجبور به پرداخت یارانه است. در حالی که نزدیک ۴۰ میلیون نفر از مردم به کمک‌های معیشتی و یارانه‌ای برای ادامه زندگی نیازمند هستند و باید کمک‌ها بر این جمعیت متمرکز باشد.

قدرت خرید یارانه‌ها کاهش یافت
میثم هاشم خانی، کارشناس اقتصادی گفت: ارزش برابری یارانه‎های نقدی در سال‌های اخیر حفظ نشده است و ضرورت دارد اصلاحاتی در این حوزه مد نظر قرار گیرد .
وی افزود: اگر رقم یارانه‌ها را به دلار محاسبه کنیم می‌بینیم امروز باید چیزی در حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان به هر نفر پرداخت شود تا یارانه‌های نقدی با ارزش دلاری یارانه در یازده سال پیش برابری کنند.
وی با دفاع از پرداخت یارانه نقدی گفت: فکر می‌کنم در برابر همه اشتباهات دولت احمدی‎نژاد این اقدام یکی از کم هزینه‎ترین و کم فسادترین اقدامات صورت گرفته بود اما ارزش این یارانه‌ها در طول زمان حفظ نشده است.
وی با اشاره به اینکه ارزش یارانه‌های نقدی حدود یک و نیم تا ۲ تا دلار در ماه است، ادامه داد: در سال ۸۹ یک خانواده ۳ نفره با ۲ ماه یارانه می‌توانست یک گوشی موبایل خوب بخرد اما در شرایط کنونی با یارانه نقدی دو ماه می‌شود یک وعده غذا خورد.
زهرا علی اکبری/ خبرآنلاین[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]