- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری خوی 3 فوتی بر جای گذاشت + تصاویر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر شنبه شب حوالی خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. این زمین لرزه طبق گزارش های اولیه سه قوتی و بیش از 820 زخمی بر جای گذاشته است.
به گزارش آذرقلم، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۲۱:۴۵ امشب، شنبه هشتم بهمن ماه شهرستان خوی را در ۱۳۹ کیلومتری تبریز لرزاند.
این زلزله که در بیشتر شهرهای شمال غرب ایران احساس شد تاکنون 3 کشته و 820 زخمی بر جای گذاشته است.

صادق محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر آخرین شمار مصدومان زلزله را تا ساعت نه بامداد یکشنبه، نهم بهمن ماه 820 نفر اعلام کرد و گفت: عمده این افراد به دلیل ترس یا در حین فرار از زلزله دچار مصدومیت شده‌اند.
وی ادامه داد: تاکنون ۳۱ روستا از سوی تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

تعداد مصدومین زلزله خوی به 670 نفر رسید
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی گفت: مصدومین زلزله خوی زیاد است
امیر عباس جعفری با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری شنبه ۸ بهمن ماه در خوی به وقوع پیوست، افزود: اینم زمین لرزه تاکنون نزدیک به 820 نفر مصدوم بر جای گذاشته است.
وی اظهار کرد: بارش برف در خوی آغاز شده و برق برخی مناطق زلزله زده خوی قطع است.
گفتنی است این زمین لرزه در ۶ کیلومتری خوی، ۳۰ کیلومتری ایواوغلی و ۳۵ کیلومترب قره ضیا الدین به وقوع پیوسته است.

۳ کشته و ۴۴۷ مصدوم در زلزله /اعلام وضعیت قرمز در آذربایجان غربی/تامین فوری چادر، موکت و پتو

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز با بیان اینکه مراجعات به مراکز درمانی بسیار زیاد است، گفت: در همین راستا نیز ۱۰۰ تخت در ارومیه، ۴۲۰ تخت در تبریز و ۶۵ تخت در شبستر را برای پذیرش مصدومان آماده کردیم. همچنین دو بیمارستان صحرایی از تبریز و سنندج نیز آماده ارسال است.

اعزام ۳ دستگاه آمبولانس اورژانس از تبریز به خوی
سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی گفت: درپی زمین لرزه شدید خوی، تعداد سه دستگاه آمبولانس اورژانس به همراه شش کارشناس اورژانس جهت امدادرسانی از تبریز عازم خوی شد.
وحید شادی نیا، با اشاره به آمادگی کامل بیمارستان‌ها و پایگاه‌های اورژانس استان، ادامه داد: تاکنون گزارشی از مصدومیت در سطح استان گزارش نشده است.
وی افزود: تعداد هفت دستگاه آمبولانس اورژانس در حال ارزیابی وضعیت در استان هستند.

با توجه به تعدد بیماران ترومایی و محدودیت مراکز درمانی در شهرستان خوی، ۱۶ مصدوم بخش آی سی یو این شهرستان به مراکز درمانی تبریز، مرند و شبستر اعزام شده‌اند .

زلزله مدارس خوی را تعطیل کرد
مدارس شهرستان خوی در روز یکشنبه ۹ بهمن ماه به جهت استمرار پس لرزه های ناشی از زلزله؛ غیر حضوری شد.
به جهت وقوع زمین لرزه خوی در روز شنبه و همچنین استمرار پس‌لرزه های نسبتاً شدید، با مد نظر قرار دادن مخاطرات احتمالی آتی ناشی از خروج دانش‌آموزان به هنگام وقوع پس‌لرزه‌ها، آموزش در مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی (دولتی و غیردولتی)؛ طی روز یکشنبه ۹ بهمن ماه، بصورت مجازی و در بستر سامانه شاد، استمرار می یابد.

چند نفر تحت تاثیر زلزله خوی قرار گرفتند؟
مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر به تشریح وضعیت جمعیتی شهرستان خوی و مناطق تحت تاثیر از زلزله خوی پرداخت و گفت: در مجموع ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر در پوشش ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه دو شهر و ۸۶ روستا متاثر از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی بودند، گفت: ۲۳ تیم عملیاتی از همان دقایق نخست وقوع زلزله به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

وقوع 20 پس لرزه‌ متعدد در خوی
اطلاعات دریافتی از مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران حاکی از آن است که تاکنون20 پس لرزه مناطق تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری را لرزانده که 3.9 ریشتر بزرگی داشته است.

تامین فوری چادر، موکت و پتو
یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی در استان آذربایجان غربی گزارشی از اقدامات انجام شده برای امدادرسانی به زلزله زدگان را ارائه کرد و به ایسنا گفت: دقایقی پس از این زلزله تیم‌های ارزیاب سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مناطق تحت تاثیر زلزله اعزام شده و اقدامات خود را آغاز کردند. همزمان امدادگران در سطح استان آذربایجان غربی و استان‌های اطراف نیز به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

وی با بیان اینکه هماهنگی برای ارسال فوری اقلام امدادی انجام شده است، گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده بنا شد تا ٣۶٠٠ چادر امدادی از استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین، زنجان، تهران، گیلان، گلستان، ایلام و انبار مرکزی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مناطق زلزله زده خوی ارسال شود. همچنین ٩٠٠٠ تخته پتو از استان‌های همدان، قم و آذربایجان شرقی و ۵٠٠٠ تخته موکت نیز از استان های اردبیل و مازندران بارگیری خواهد شد.۲۰ تن نایلون نیز از سوی استان تهران تامین خواهد شد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]