- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

زلزله ۶ ریشتری، آذربایجان را لرزاند/ تخریب 7روستا، 5 کشته و 312 مصدوم

آذرقلم : زلزله نسبتا شدیدی بامداد امروز آذربایجان های شرقی، غربی، زنجان و اردبیل را لرزاند.

به گزارش آذرقلم، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد امروز (جمعه) حوالی ترک در شهرستان میانه استان آذربایجان‌ شرقی را لرزاند.

گزارش ها حاکی است: محل وقوع زلزله ٢٠ کیلومتری ترک ـ ٢٢کیلومتری سراب نزدیک‌ترین منطقه به مراکز استان در ٧٩ کیلومتری اردبیل اعلام شده است.

هشت گروه ارزیاب اورژانس در حال فعالیت هستند و تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر به منطقه اعزام شده و به استان‌های مجاور اعلام آماده‌باش شده است.

تا ساعت 12 ظهر امروز، و بر اساس آمار رسمی، در اثر این زلزله ، ۳۰ خانه روستایی تخریب شده است.

بر اساس اعلام مراکز امدادی، در این زلزله ۵ نفر جان باخته و 312 نفر دیگر نیز مصدوم شده اند که اغلب آنها به صورت سرپایی درمان شده و مرخص شده اند و تنها 25 نفر بستری شده اند.

مدیر روابط عمومی امداد و نجات هلال احمر هم گفت: تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است. ۷ روستا بیشترین خسارت داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی امداد و نجات هلال احمر گفت: اسکان اضطراری در ورنکش  در محوطه مدرسه شهید سلطانی آغاز شده  و همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود.

وی افزود: دراین زمین لرزه، ۶ شهر و ۱۴۵ روستا تحت تاثیر بوده اند. زلزله ۵.۹ ریشتری تاکنون ۴۰ پس لرزه داشته که بزرگترین آن ۴.۸ ریشتر بوده است. غیر از ورنکش، آسیب‌دیدگی ها در بقیه مناطق ترک‌خوردگی سقف و دیوارها بوده است.

فوت 5 نفر در روستایی از توابع میانه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی یادآور شد: متاسفانه تاکنون پنج نفر بر اثر زلزله ۵.۹ ریشتری میانه فوت کرده‌اند.

محمدباقر هنربر اظهار داشت: دو مورد آتش‌سوزی لوله گاز در روستای ورنکش و ورزقان بخش ترکمنچای گزارش شده بود که مهار شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: عمدتاً مرکز آسیب در روستای ورنکش میانه است.

هنربر گفت: توصیه داریم که مردم خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده و جاده و مسیرهای دستگاه‌های امدادی و خدماتی را مسدود نکنند.

وی اظهار داشت: تاکنون تخریب بیش از 30 واحد مسکونی در روستاهای منطقه زلزله‌زده گزارش شده است.

براساس این گزارش، تاکنون و در مدت یک ساعت پس از زلزله در شرق آذربایجان‌شرقی ۷۰ نفر برای مداوا به اورژانس شهرستان سراب مراجعه کرده‌اند. علت مراجعه  بیشتر این افراد شوک، ترس، استرس و حالات روحی بعد از زلزله گزارش شده است.

البته چند نفر نیز بر اثر افتادن از پله، دچار آسیب شده بودند که مداوا شدند و یک فرد مسن نیز که دچار حمله قلبی شده بود، احیا شد.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

بزرگی: 5.9
محل وقوع: استان آذربایجان شرقی – حوالی ترک
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1398/08/17 02:17:03
طول جغرافیایی: 47.64
عرض جغرافیایی: 37.76
عمق زمین‌لرزه: 2 کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:
19 کیلومتری ترک (آذربایجان شرقی)
22 کیلومتری سراب (آذربایجان شرقی)
29 کیلومتری ترکمنچای (آذربایجان شرقی)

نزدیکترین مراکز استان:
79 کیلومتری اردبیل
123 کیلومتری تبریز

ریزش کوه در جاده میانه – بستان‌آباد بر اثر زلزله

فرماندار میانه از ریزش کوه در جاده میانه ـ بستان‌آباد بر اثر زلزله بامداد امروز خبرداد. محمدرضا مشایخی گفت: برای بازگشایی مسیر ماشین‌آلات لازم توسط اداره راهداری شهرستان اعزام شده است.

پاکسازی  ۹ نقطه ریزش کوه در جاده‌های شهرستان میانه

کریمی‌نژاد سرپرست پلیس راه استان آذربایجان‌شرقی گفت: بر اثر زلزله در ۹ نقطه ریزش کوه در جاده‌های شهرستان میانه اتفاق افتاده بود که با همکاری راهداری و پلیس راه استان پاکسازی شده و تردد در جاده‌های استان روان و عادی است.