- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

روند تجهیز و نوسازی مدارس اشتباه است!/ رایگان بودن گاز مدارس فاجعه بود

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: یک کارشناس تاسیسات گرمایشی معتقد است که روند نوسازی و تجهیز مدارس استان اشتباه است و اکنون با توجه در پیش بودن فصل سرما و کمبود گاز، همه مسئولان و دستگاه های اداری و دولتی و آموزشی تصمیمات و برنامه ریزی های ویژه ای و مهمی را در دستور کار خود قرار دهند و گرنه همانند سال گذشته، بحران گاز جدی خواهد بود.
به گزارش آذرقلم، رحیم حبیبی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: در بحث تاسیسات ما دو نوع هزینه داریم هزینه های نصب و هزینه های بهره برداری که مجموع هزینه ها باید به مصلحت باشد و البته هزینه های زیست محیطی هم باید لحاظ شود
حبیبی می افزاید: در اینجا یک اشتباه جدی که در زمینه اجرای تاسیسات صورت گرفته، همسطح گرفتن موتورخانه ها است این مدل تجهیز به دلیل عدم امکان گردش طبیعی گرما موجب افزایش مصارف انرژی بخصوص برق بعنوان نیروی محرکه انتقال انرژی می‌شود. ضمن آنکه استفاده نامناسب از تجهیزات کنترل کننده ایراد بزرگ دیگری است که موجب افزایش زمان کارکرد تاسیسات و کارکرد بیهوده تجهیزات می‌شود و در نهایت افزایش مصارف انرژی را به همراه دارد .
حبیبی که متولد سال 46 بوده و تحصیلات خود را در هنرستان آیت الله طالقانی تمام کرده است. حبیبی به گفته خودش اولین کسی بود که رشته تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه را خوانده و در راه اندازی کارگاه و آموزش اولین دوره نقش زیادی داشته است. از همین رو و به پشتوانه سال ها علم آموزی و تجربه، پیشنهادات و انتقادات گسترده ای نسبت به کاربرد تاسیسات گرمایشی مدارس، ادارات و نهادها در استان دارد.

بخار شما را خریداریم!
حبیبی که بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت تعمیر نگهداری تاسیسات دارد در سال ۱۳۸۴ از طریق رسانه ها، امکان ۲۵درصد صرفه جویی در مصارف تاسیسات را مطرح و طرح های ابتکاری و خلاقانه خود را بارها به مسئولان ادارات و سازمان های تبریز ارائه می کند اما کمتر مورد توجه قرار گرفت. او ناامید از مسئولین در سال ۱۳۸۶ با نوشته ای در روزنامه اعتدال به اعتراض علیه وضعیت موجود می پردازد و آگهی می‌کند: بخار شما را خریداریم!
رحیم حبیبی به خبرنگار آذرقلم می گوید: با توجه به سردسیر بودن منطقه آذربایجان از یک طرف و محدودیت حامل های انرژی و از جمله برق وگاز شهری و همچنین آلودگی‌های ناشی از مصارف حامل‌های انرژی لازم است کنترل علمی و عملی و مدیریت بهینه ای در خصوص تامین گرمای فضاهای آموزشی و اداری به کار گرفته شود.
حبیبی افزود: در دوره آقای احمدی نژاد اقدامات خوبی شد از جمله بستر مناسبی برای طرح موضوع تعمیر و نگهداری رایگان تاسیسات با بخشنامه «خبرآمد» آماده شد البته از مطرح شدن موضوع تا صدور بخشنامه یکسال زمان بعد از بخشنامه هم اعتراضاتی شد از جمله آقای قالیباف شهردار تهران اعتراض کرد که آمادگی اجرا ندارند! در نهایت موضوع در قیمت گذاری حامل‌های انرژی در بحث یارانه ها مصارف دولتی به قیمت تمام شده پیش بینی شده بود .
وی می افزاید: به مدیریت قبلی آموزش و پرورش پیشنهاد کردم که عملیات بهینه سازی و اصلاح و نگهداری تاسیسات گرمایشی چند مدرسه را به طور رایگان به من بدهند. رایگان یعنی همین سیستمی که شرکت گاز بعد از بیش از ۱۵ سال مطرح کرده نمونه هایی هم اجرا شد اما با تغییر مدیریتها طرح ‌نیمه کاره ماند .
در دولت آقای روحانی بنده خدمت آقای استاندار آقای جبارزاده رسیدم استقبال شد اقداماتی هم مثل موافقتنامه با بهینه سازی مصرف سوخت هم امضا شد اما متاسفانه اصلا ما را فراموش کردند!

 

رایگان بودن حامل‌های انرژی برای مراکز آموزشی فاجعه بود
در دولت آقای رئیسی در سفر اول نامه نوشتیم که روند نوسازی مدارس اشتباه است جوابی نگرفتیم مثل نامه های دیگر! دیدار با مسئولین شرکت گاز و نوسازی مدارس هم تاکنون بی نتیجه بوده است.
مدیر شعله گستر حبیبی با اشاره به قانون و دستورالعمل مصوب شرکت گاز در خصوص تامین و پرداخت هزینه های اجرایی اصلاح و نگهداری سیستم های گرمایشی از محل صرفه جویی های صورت گرفته گفت: نه تنها شرکت گاز بلکه دیگر شرکت های خدماتی آب و برق هم چنین دستورالعملی دارند اما متاسفانه انگیزه ای برای اجرا نیست. از طرفی رایگان بودن حامل‌های انرژی بخصوص برای مراکز آموزشی یک فاجعه بود که سبب شد تا مدیران مدارس و آموزش و پرورش اصلا اهمیتی به موضوع صرفه جویی ندهند.

اشتباه بودن طرح مقاوم سازی بناهای روستایی
حتی موضوع مقاوم سازی بناهای روستایی هم که توسط نهادهای مختلف بر روی آنها مانور تبلیغاتی داده شده، به موضوع صرفه جویی و شبکه گذاری و موتورخانه و سیستم های گرمایشی پربازده و بهینه توجه نشده است. به گونه ای که در ساخت مساکن روستایی شهرستانها و روستاهای دورافتاده اهر و کلیبر و ورزقان و هشترود، به اصل صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت انرژی اصلا توجه نشده است.
حبیبی می افزاید: سالها پیش در دیداری که با دکتر جبارزاده استاندار فقید آذربایجان شرقی داشتم طرح هایم را ارائه کردم . ایشان استقبال کردند و و مرا به چند اداره و سازمان معرفی کردند. اما متاسفانه با سنگ اندازی ها و بهانه تراشی های برخی از مدیران و کارمندان ادارات، طرح اصلاح شبکه و تاسیسات عقیم ماند. حتی شنیدم که برخی از کارخانه ها و شرکت ها، طرح های پیشنهادی ما را به صورت مخفیانه اجرا کرده و پاداش کلانی هم گرفتند بدون آنکه به حقوق قانونی طراح اصلی آن ارزشی قائل باشند.
حبیبی افزود: به عنوان مثال پالایشگاه تبریز از طرف یونیدو به عنوان اولین پالایشگاه که از سیستمهای دیجیتال در کنترل کننده های بخار استفاده کرده معرفی و جایزه ملی را از آن خود کرد. یا در شرکت مخابرات از قِبل اجرای طرح پیشنهادی «استفاده از هوای سرد بیرون سالنها در شب و روزهای سرد و در نتیجه حذف کمپرسور و کاهش مصرف برق» که ما ارائه کرده بودیم به کارمندانش دو ماه پاداش داد! اما تنها کسی که سهمی از این پاداش ها نداشت من به عنوان پیشنهاد دهنده و طراح اصلی آنها بودم!
وی در ادامه می افزاید: با مسئولان قبلی محبط زیست، فرمانداری و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس هم چندین بار صحبت کرده ام اما فقط در حرف روی خوش نشان می دهند و در اجرا و عمل، جدیت به خرج نمی دهند.
حبیبی بار دیگر تاکید می کند: با آغاز فصل سرما، موضوع صرفه جویی گاز در صدر اخبار خواهد نشست. پس چه بهتر که مسئولان آموزش و پرورش و نوسازی مدارس و بقیه ادارات، نسبت به اصلاح شبکه ها، موتورخانه و نگهداری علمی و اصولی تاسیسات خود توجه بیشتری نشان دهند.

مصاحبه از: محمد امین خوش نیت [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]