- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

روحانی به دنبال ناکارآمد نشان دادن مجلس یازدهم است/ بازار خودرو، کسری بودجه دولت را تامین می‌کند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراهای مجلس از تنزل ارزش پول ملی در دولت فعلی به یک دهم و جبران کسری بودجه دولت از طریق بازار خودرو انتقاد کرد و گفت: مجلس نباید در برابر عدم ایفای وظایف دولت تعطیل باشد.

به گزارش آذرقلم، احمد علیرضابیگی می‌گوید مشکل اصلی کشور در موضوع خودرو، دولتی بودن آن است و چون بنا ندارد دست و پایش را از این حوزه خارج کند برای سود بیشتر، آنرا انحصاری کرده و با وضع تعرفه بالا و قیمت‌گذاری خاص مدیریت می‌کند؛ در شرایط فعلی تنها بازاری که نقد شوندگی بالاتری دارد خودرو است ضمن اینکه دولت نشان داده که برای حل این موضوع اراده‌ای ندارد.
وی همچنین می‌افزاید که روحانی و دولت او، مشکلات خود را برای به دست آوردن مصوبه‌های لازم از طریق شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا حل می‌کنند و با توجه به قدرتی که رئیس‌جمهور در آن شورا دارد حس می‌کند مجلس اصلا در کشور کاره‌ای نیست و به همین دلیل در صحن علنی حضور پیدا نمی‌کند و پارلمان را در راس امور نمی‌داند و جایگاهی برای آن قائل نیست.
علیرضابیگی می‌‌گوید که در طول فعالیت‌های دولت حسن روحانی ارزش پول ملی به یک دهم تقلیل پیدا کرده که فاجعه بزرگی است و به نظر می‌رسد او بنا دارد سرزمین سوخته از خود باقی بگذارد و دولت آینده را به خاک سیاه بنشاند ولی تا زمانی که به هم ریختگی وضعیت اقتصادی را سرو سامان ندهیم و مبارزه واقعی با فساد را عملیاتی نکنیم مشکلات معیشتی مردم حل نخواهد شد.
وی می‌افزاید که ما نیازمند به روی کار آمدن یک دولت صالح هستیم که برای برخورد با فساد و تبعیض هیچ گونه ملاحظه‌ای نداشته باشد.
علیرضا بیگی در مورد نظارت بر بازار خودرو می گوید: مشکل اصلی کشور در موضوع خودرو آن است که دولت، خودروساز است و چون بنا ندارد دست و پایش را از خودروسازی بیرون بکشد همه امکانات قوه مجریه را به کار می‌گیرد تا بتواند خودروی تولید شده را به بالاترین قیمت بفروشد.

** بازار خودرو کسری بودجه دولت را تامین می‌کند
دولت در این مسیر با وضع تعرفه برای واردات خودرو، بازار انحصاری ایجاد کرده و به سازمان استاندارد با وجود آنکه نواقصی در خودروهای تولید شده داخلی وجود دارد فشار آورده و این سازمان را وادار می‌کند تا از کم و کسری‌های خودروی تولید شده صرف نظر کند و یا اینکه با برخی سیاست‌‌هایی که در گذشته شاهد آن بودیم مانند اعطای وام به خریداران خودرو، آنان را وادار به خرید به قیمتی که اعلام شده بود می‌کردند در حالی که قیمت خودرو واقعی نبود.

نماینده تبریز افزود: مشکل اعظم صنعت خودرو کشور به انحصاری بودن بازار آن بازمی‌گردد ضمن اینکه مشکل دیگر تحرکات و دست دولت در بازار خودرو است و بخش دیگر ماجرا هم به غیرواقعی بودن اقتصاد بازمی‌گردد.
بازارهای مختلفی که در کشور وجود دارد نمی‌توانند مستقیما مورد مداقه قرار گیرند که می‌توانم به بازار ارز، طلا، ‌خودرو، ‌مسکن، سهام و … اشاره کنم. هم اکنون ناکامی در بازار سهام، بورس و سرمایه را شاهد هستیم در حالی که می‌بایست سرمایه‌ها در آنجا متمرکز شوند تا در تولید و اشتغال استفاده شوند.

**قیمت خودرو غیرواقعی است
در شرایط فعلی تنها بازاری که نقد شوندگی بالاتری دارد خودرو است ضمن اینکه دولت نشان داده که برای حل این موضوع اراده‌ای ندارد.
دولت با وضع تعرفه برای واردات خودرو، بازار انحصاری ایجاد کرده و به سازمان استاندارد با وجود آنکه نواقصی در خودروهای تولید شده وجود دارد فشار می‌آورد تا ایراد نگیرد
ما باید بتوانیم اصلاحات عمیق اقتصادی در کشورمان انجام دهیم؛ اینکه عده‌ای بگویند خودرو را فقط به نیازمندان می‌فروشیم خنده‌دارترین و مضحک‌ترین حرفی است که از زبان یک مسئول شنیده شده است؛ نباید بگویند که خودرو را به اقشار نیازمند می‌فروشیم و به آنها که خودرو دارند نمی‌دهیم بلکه خودرو برای عرضه است و نباید برای آن شروط قائل شد.
وضعیت فعلی بازار نشان می‌دهد که قیمت خودرو غیرواقعی است زیرا قیمت ارز در کشورمان غیرواقعی است؛ دولت برای تامین کسری بودجه‌اش ناچار است که هر دری بزند و به همین دلیل قیمت ارز و بالطبع قیمت خودرو را بالاتر برده تا هزینه‌هایش را جبران کند.
اگر الان خودروساز تلاش می‌کند که مدام قیمت خودرو را افزایش دهد این کار متناسب با آهنگ و نرخ رشد ارز اتفاق می‌افتد.

** روحانی به دنبال ناکارآمد نشان دادن مجلس یازدهم
روحانی مشکلات خود را برای به دست آوردن مصوبه‌های لازم از راه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا حل می‌کند و با توجه به قدرتی که رئیس‌جمهور در آن شورا دارد، حس می‌کند مجلس اصلا در کشور کاره‌ای نیست.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]