- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

ره صدساله را یک شبه نمی توان رفت/ تراکتور جای تجربه اندوزی نیست

یادداشت ورزشی: مصطفی الوندی

آذرقلم: برای انتخاب یک سر مربی برای تیم، مخصوصا تیم بزرگی مثل تراکتور باید همه موارد را در نظر گرفت،هدف تیم، شرایَط تیم، شرایط هوادار و بسیاری از موارد دیگر که میتواند در انتخاب درست کمک کند
بزرگترین مشکل فوتبال ایران و بخصوص تبریز انتخابات و قراردادهای مقطعی و بی هدف بوده. انتخابات مقطعی مدیر عامل و حتی بازیکانان که با قراردادهای یک ساله چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان سرباز به تیم آمدند و رفتند. در مورد آقای تقویی نیز به همین صورت برخورد می شود، و بعضیها با گفتن اینکه فعلا سر مربی بماند تا ببینیم چی پیش میاد دنباله رو همین روش هستند.
به عنوان یک هوادار تراکتور کاملا مخالف سر مربیگری آقای تقوی هستم زیرا ایشان پتانسیل سر مربیگری تیم بزرگی مثل تراکتور رو ندارد،رزومه مشخصی به عنوان سرمربی ندارد، بین هوادار مقبولیت و محبوبیت ندارد، حتی با برد بسیار درخشانی که تیم بدست آورد باز هم بسیاری از هواداران مخالف سر مرییگری ایشان هستند.
نداشتن مقبولیت بین هوادار فاکتور بسیار مهمی هست،هر تیمی در مقطعی از فصل به دلایل مختلف دچار بحران میشه آیا آقای تقوی می تواند تیم را از بحران خارج کند؟ در لیگ سال قبل آقای گلمحمدی نتایج خوبی به همراه تیم گرفت ولی زیاد بین هواداران محبوب نبود و همین عدم محبوبیت باعث شد که نتواند در تیم باقی بماند و جایگاه خود را به ساغلام داد و همین محبوبیت ساغلام باعث شد تراکتور از سقوط به دسته پایینتر نجات پیدا کند
چه خوب و چه بد آستانه تحملی که هوادار تراکتور نسبت به مربی خارجی خوب دارد نسبت به مربی داخلی ندارد حالا اگر این مربی هیچ گونه تجربه سر مربیگری نداشته باشد و از خانواده تراکتور نباشد شرایط بسیار بدتر است. اینکه بعضی از دوستان از زیدان مثال می زنند بسیار جالب است، مقایسه کردن آقای تقوی با زیدان اصلا صحیح نیست زیدان جزو نوابغ فوتبال جهان است. سالهای سال بازیکن و کاپیتان رئال بوده و در رده های مدیریتی و فنی رئال حضور داشته و از همه مهمتر زیدان چهره بسیار محبوبی بیان هواداران داشت. آقای تقوی کدام یک از این شرایط را داشته؟
پس ذهن هوادار رو منحرف نکنیم.چند ماه بعد رو در نظر داشته باشیم که تیم دو نتیجه ضعیف بدست آوردو هوادار اولین نفر که مقصر می داند آقای تقوی هست،چرا که کوچکتر از ایشان پیدا نمی کند حتی اگر تقوی هیچ نقشی در عدم موفقیت تیم نداشته باشد باز هم مقصر جلوه داده می شود. فرض کنیم جای توشاک آقای تقوی سرمربی تیم در مقابل استقلال بود آیا هوادار برخورد یکسانی می کرد؟
فقط داشتن دانش و علم برای مربیگری کافی نیست تجربه بسیار مهمه و تیمی مثل تراکتور جای تجربه اندوزی نیست. آقای تقوی بهتره به عنوان مربی در کنار سرمربی خارجی باقی بماند تا هم در شناخت تیم کمکش کند و هم تجربه اندوزی کند و اگر سودای سر مربیگری دارد بهتر است از یک تیم کوچکتر شروع کند تا عیارشان بیشتر مشخص شود و بعد مدعی سر مربیگری تیم بزرگی مثل تراکتورسازی شود.
به هر حال برای گرفتن تصمیمی باید درصد و احتمال موفقیت را در نظر گرفت و بعد تصمیم گرفت،در تیم تراکتور مربی خارجی مقبولیت بیشتری دارد و اگر مدیران تیم یک مربی خارجی خوب و با برنامه استخدام کنند با کمک هوادار و بازیکنان بسیار خوبی که داریم میتوان آینده بسیار خوبی را برای تراکتور متصور شد. در غیر این صورت با انتخاب آقای تقوی شاید در چند بازی مقطعی نتیجه گرفته شود اما در بلند مدت هیچ سودی بدست نمی آید، برای این ادعا میتوان تیم وردر برمن و آقای الکساندر نوری رو مثال زد که در آن مقطع خوب نتیجه گرفت ولی فصل بعد نتایج بسیار بدی گرفت و از تیم اخراج شد.
بهتر است با یک انتخاب درست و هوشمندانه تراکتور را در مسیر موفقیت هدایت کنیم و توجه داشته باشیم که وقتی رسانه های پایتخت و روزنامه ایران ورزشی که همیشه مطالب مقرضانه ای علیه تیم تراکتورسازی نوشته اند لب به تعریف از آقای تقوی باز کردند حتما به قول معروف یک جای کار میلنگد!!

به امید موفقیت تیم محبوبم تراکتور