- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

رحمان گلزار شبستری کیست؟

آذرقلم: شهرک اکباتان از بزرگ‌ترین شهرک‌های خاورمیانه است که در غرب تهران، پایتخت ایران و منطقهٔ ۵ شهرداری تهران جای دارد.
به گزارش آذرقلم، این شهرک ۵٫۹۴ کیلومتر مربع وسعت و ۴۴٬۹۸۱ تن جمعیت دارد. اگرچه جمعیت آن در منابعی بیشتر اعلام شده‌ است. این شهرک از شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا، از شمال به اتوبان تهران کرج، از غرب به نمایشگاه صنایع هواپیمایی و از جنوب به بزرگراه شهید لشگری می‌رسد.
رحمان گلزار شبستری فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ساخت شهرک اکباتان را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد.

گفته می‌شود این شهرک در برابر زمین‌لرزه تا ۹ ریشتر مقاوم است اما این ادعا منتقدینی هم دارد، فضای سبز بسیار گسترده، نورگیری کافی سازه، شوتینگ، رایزرهایی اختصاصی، پله‌های ویژهٔ فرار از دیگر ویژگی‌های اکباتان است.

همچنین ادعا می‌شود که عمر این شهرک نزدیک ۳۰۰ سال برآورد گشته است.
عکس پیوستی که عکاس آن سعید قاضی نام دارد، نمای این شهرک را از بالا نشان می‌دهد.

رحمان گلزار شبستری کیست؟!

رحمان گلزار بعد از فارغ التحصیلی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران وارد ساختمان سازی و شغل معماری شد. او بطور حرفه ای از سال ۱۳۳۲ به کار مهندسی و معماری مشغول بود. شاخص ترین و مشهورترین اثر او ساخت شهرک اکباتان در تهران است .
مرحوم رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان در شهر تاشکند ازبکستان به دنیا امده بود و پس از اعلام رسمی دولت شوروی به ایران بازگشته بود.

گلزار پس از چند سال زندگی در آمریکا به ایران بازگشت و به پیشنهاد محمدعلی فردین سینما نیاگارا را با هم خریدند و ساختند و به نام فزندانشان کردند.
افتتاحیه اولین فیلم خسرو هریتاش به نام «آدمک» هم در همان سینما بود.

گلزار شبستری درباره ی طراحی و ساخت این شهرک می گوید: «شوربختانه بعضی‌ ها شایعه کردند که من در اکباتان الگوبرداری کردم. اما به هیچ وجه چنین نبوده؛ چیزی که در مورد اکباتان برای من باعث افتخار معماری مملکت ماست، این است که اکباتان اولین شهرک و مجموعه ساختمانی در دنیاست که صد درصد ساختمان است و صد درصد فضای سبز. ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع ساختمان و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع فضای سبز در اکباتان وجود دارد. این ایده کاملاً خلاقانه بود. این چیزی است که در دنیا راجع به آن صحبت می‌کنند.»

گلزار بعد از انقلاب:

بعد از انقلاب اموال رحمان مصادره می شوند. چرا؟ چون آپارتمانها را پیش فروش کرده بود و با پول خودش نساخته بوده است.

رحمان به آمریکا می رود و شهرکهای دیگری می سازد. میلیاردر می شود و به راهش ادامه می دهد.

در سال 1373 دولت آقای هاشمی از او میخواهد که با سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری آزاد راه تهران شمال را ظرف مدت 4 سال برای ایران بسازد و او میپذیرد که با سپرده گذاشتن نزد بانک مرکزی ایران کار را آغاز کند و در ازای پروژه هم مقادیری زمین در اطراف آزادراه را برای شهرک سازی استفاده کند.

رییس جمهور به معاون اول دستور اجرایی شدن میدهد و همزمان پیش بینی میکند که «نمی گذارند این کار انجام شود. گفتم چرا؟ گفتند در ایران نمی­گذارند کارهای بزرگ انجام شود. همین که کار شروع شد، با یک نطق قبل از دستور در مجلس و یا با یک مقاله در روزنامه ها و یا با احضاریه یک دادگاه او را از کشور می رانند.»

تقریباً همین طور شد و موفق نشدیم پروژه را با آن همه مقدمه شروع کنیم و آقای گلزار یکبار دیگر ایران را ترک کرد. در ماه های پایانی دولت آقای هاشمی اجرای طرح به بنیاد مستضعفان واگذار شد و پروژه­ای که باید ظرف چهار سال به پایان میرسید هنوز بعد از بیست و اندی سال به میانه خود هم نرسیده است.

رحمان گلزار شبستری در ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ بر اثر کهولت سن در ایالت فلوریدا آمریکا درگذشت.

رحمان گلزار

زیبایی شهرک اکباتان را از این زاویه ببینید/ عکس