- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

رتبه برتر شبستر در تولید شیر، عسل و مرغ و تخم مرغ

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شبستر تامین کننده پنج درصد از شیر خام کشور است و در زمینه تولید عسل رتبه دوم استان و در تولید مرغ و تخم مرغ، رتبه اول استانی را داراست.
به گزارش آذرقلم، صمد زمانزاده در جمع خبرنگاران در شهرستان شبستر با بیان این مطلب گفت: صنعت پرورش زنبور عسل و خود عسل نقش به خصوصی در اشتغالزایی دارد چرا که امروزه می‌توانیم زنبور عسل را بعنوان نظام مند ترین جامعه حیوانی یاد کنیم که به جامعه انسانی کمک بخصوصی می‌کند.
وی عسل تولیدی زنبور عسل را طلای زرد عنوان کرد و افزود: به علاوه تولید سایر محصولات مانند ژل رویال و بره موم از طریق عمل گرده افشانی نیز به افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کند.
وی ادامه داد: در شهرستان شبستر قریب به ۱۴ هزار تن عسل در سال ۱۴۰۰ به تولید رسیده و رتبه یک کشوری را در عرصه تعداد کندوهای بومی و رتبه دو کشوری در عرصه کندوهای مدرن را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: شهرستان شبستر رتبه دوم در عرصه تولید عسل و رتبه اول در عرصه فراوری و بسته بندی عسل در سطح استان را داراست.
زمانزاده گفت: یکی از فاکتورهای اصلی برای داشتن برنامه ریزی، آمار دقیق و منظم می‌باشد که طی دوسال اخیر به علت شیوع بیماری واگیردار کرونا سرشماری صورت نگرفت اما در سال جاری به علت آمار سرشماری دقیقی که صورت گرفت بر اساس ابلاغیه وزارتی در سطح استانی و همچنین سطح کشوری از ۱۶ تا ۲۸ مهرماه آغاز عملیات میدانی آمارگیری زنبورستان های استان صورت گرفت.
وی در خصوص گلایه مندی تولید کننده پنیر سنتی که ادعا داشتند نمی‌توانند کلمه لیقوان را روی بسته بندی‌های خود درج کنند قول همکاری‌ داد.
وی ادامه داد: در سطح استان اکثر دامداری‌ها به صورت سنتی صورت می‌گیرد که این امر سبب افزایش قیمت شیر خام شده است و حمایت سازمان از این قشر کم نخواهد شد چرا که برای به راه انداختن‌های بزرگ صنعتی در سطح استان آمادگی کامل را داریم.

 شبستر تامین کننده پنج درصد از شیر خام کشور

شبستر رتبه اول استانی تولید تخم مرغ و گوشت مرغ
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر گفت: شهرستان شبستر در تولید تخم مرغ و گوشت مرغ رتبه اول استانی را داراست و اکثر مصارف شهر تبریز از این شهرستان تأمین می‌شود.
اتابک عطایی از شهرستان شبستر به عنوان یک شهرستان فرهنگی یاد کرد و اظهار داشت: شهرستان شبستر یکی از قطب‌های مهم تولید در بخش کشاورزی می‌باشد که رتبه اول استانی را در عرصه صنایع تبدیلی کشاورزی به خود اختصاص داده است که حدود ۱۹۸ واحد تولیدی صنایع تبدیلی در سال ۳۵۰ هزار تن الی ۳۸۰ هزار تن محصولات فراوری شده کشاورزی را به چرخه تولید می‌رساند.
وی ادامه داد: این شهرستان در عرصه تولید محصولات سر درختی رتبه برتر را دارد و در تولید هلو، بادام و آلبالو رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است.
عطایی اظهار کرد: در سال جاری ۴۵٠ تن هلو و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار تن محصولات صنایع فرآوری شده کشاورزی به کشورهای خارجی صادر شده است.
وی ادامه داد: سه واحد فعال بسته بندی عسل در شهرستان شبستر به برند جهانی دست پیدا کرده‌اند و همچنین بیش از ۱۱۳۵٠٠ کندوی عسل در این شهرستان به ثبت رسیده است که بالای ۸۵ هزار تن عسل تولید می‌شود.

دریان ، شهری مثال زدنی و مهم است
وی در خصوص اهمیت شهر دریان گفت: همت مردمان این شهر به گونه‌ای مثال زدنی است که آنها در این شهرستان با همت و کوشش خود تعاون روستایی مخصوص به خود را ایجاد کرده‌اند که در خصوص باغات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار به فعالیت می‌پردازد.
وی پیشرفت شهر دریان در خصوص بخش کشاورزی را مدیون همت و تلاش زنان دانست و به صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی اشاره کرد و تاکید کرد: در حدود ۱۳ صندوق در روستاها ایجاد شده است که این موضوع جز نمونه‌های بارز در سطح استان به شمار می‌آید و کمک جهاد در این خصوص ایجاد مکانی مناسب برای به عرضه رساندن محصولات تولیدی زنان روستایی می‌باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]