- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

دریاچه ارومیه تا سال 1406 باید احیا شود

آذرقلم: دولت با حساسیت برنامه احیا دریاچه ارومیه را دنبال می کند

به گزارش آذرقلم، معاون رییس جمهور و دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت : دولت نسبت به احیا دریاچه ارومیه حساس است و این دریاچه باید تا سال  1406 شمسی احیا شود.

به گزارش  ‌، عیسی کلانتری امروز شنبه درجریان بازدید از پروژه  انتقال آب از پیرانشهر به دریاچه ارومیه  گفت :  این طرح در سال 1398 به بهره برداری می رسد و با بهره برداری از آن سالانه بیش از 630 میلیون مترمعکب آب وارد پیکره دریاچه می شود.
کلانتری نصریج کرد : قطره ای از آب این طرح  نباید در بخش دیگری صرف شود و اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی مسوول حفاظت از آب این طرح است.

وی همچنین از برنامه ریزی برای ورود 300 میلیون پساب به دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه را نیز 40 درصد کاهش دهیم.

گزارش ایرنا هم حاکی است رییس سازمان محیط زیست در جلسه بررسی مشکلات طرح های ستاد احیا دریاچه ارومیه در شهرستان نقده از عملکرد برخی دستگاه های اجرایی استان نیز انتقاد کرد و افزود: همانطور که دولت به احیای دریاچه حساس است، دستگاه های استانی نیز باید نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای داشته باشند.
معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مدیران باید در عمل به وظایف خود جدی تر باشند، بیان کرد: اگر در پاسخ به یک استعلام تعللی صورت می گیرد، نباید طرح به خاطر آن تعطیل شود.
نگین آبی آذربایجان در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها، 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود.