- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

آذرقلم: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه میزان تصادفات در کل کشور به 20 هزار تصادف خواهد رسید، گفت: این رقم در استان آذربایجان‌شرقی نیز افزایش 8 درصدی داشته است.
به گزارش آذرقلم، جواد احمدیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز در نشست خبری غربالگری رانندگان پرخطر با بیان اینکه امروزه قطعا همه خانواده‌ها یک عزیزی را در تصادفات از دست داده‌اند، گفت: معمولا رِنج سنی 25 تا 26 سال است و جوانان را از دست می‌دهیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: برای حفظ سلامتی جامعه باید ورود جدی به موضوع تصادفات داشته باشیم؛ متاسفانه در دو سال اخیر تصادفات روند افزایشی است و امسال بیشتر شده است. وی گفت: تصادفات امسال به بیش از 20 هزار در کل کشور خواهد رسید که یک فاجعه است به طوریکه رقم افزایشی تصادفات در استان آذربایجان‌شرقی 8 درصد افزایش یافته است.

احمدیان بیان داشت: برای رسیدن به یک راهکار مناسب نیاز به تحقیقات داشتیم از این‌رو با تعامل با سایر دستگاه‌ها پروپوزالی تهیه شد تا افرادی که رانندگی پرخطر دارند را احصا کنیم. وی ادامه داد: برخی از رانندگان که مشکلات جسمی و روحی و روانی دارند یک بخش از رانندگانی هستند که هنگام رانندگی پرخطر می‌شوند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز کرد: برخی از افرادی که مشکلات روحی دارند شاید حین گرفتن گواهینامه، شرایط روحی آنها مشخص نباشد ولی در حین رانندگی این علائم بروز می‌دهد. وی گفت: بخش دیگر از رانندگان پرخطر افرادی هستند که سوءمصرف مواد مخدر دارند که اینها نیز حین رانندگانیف جامعه را با مشکل روبرو می‌کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: انحرافات به چپ و راست، عدم تمرکز اعم از خوردن و آشامیدن و صحبت با تلفن، استفاده از دارو، خواب رانندگان از جمله مواردی است که منجر می‌شود تا یک راننده پرخطر شناسایی شود.
وی گفت: طبق آخرین آمار هفته گذشته، هشت درصد آمار افزایشی تصادفات داریم؛ به طوریکه تعداد تصادفات کم شده است اما تعداد فوتی افزایش یافته است که علت اصلی آن افزایش سرعت است.
احمدیان گفت: متاسفانه روی موضوع ایمنی خودرو کمترین اقدامات صورت گرفته است به طوریکه مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید داشته‌اند که ما مدام به استفاده از کالای ایرانی تاکید داریم ولی این به منظور استفاده از کالای ناایمن نیست.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه خودروهای داخلی از ایمنی مناسبی برخوردار نیست و طبق گزارش پلیس راهور به استاندار آذربایجان‌شرقی در تصادف بنز با روآ، سرنشینان خودرو روآ مصدوم بودند ولی راننده بنز خراش جزئی دیده بود.
احمدیان گفت: به عقیده بنده اگر راننده پرخطر را داخل همان بنز هم قرار بدهیم کاری خواهد کرد که هم افرادی کشته شود و هم خود جانش را از دست بدهد.
وی متذکر شد: سیستم درمانی دیگر ظرفیت درمان و مراقبت از افرادی را ندارد که در اثر تصادفات دچار حادثه و معلولیت شده‌اند.

تصادفات علت اول مرگ مردان بین سنین 5 تا 50 سال در ایران
آذرقلم: رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی گفت: در کل دنیا بین سنین 5 تا 29 سال، اولین علت مرگ حوادث ترافیکی است در ایران نیز شرایط متفاوت‌تر است به طوریکه در بین مردان 5 تا 50 سال اولین علت مرگ تصادفات است و در بین کل جامعه نیز سومین علت مرگ می‌باشد.
به گزارش آذرقلم، همایون صادقی، رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی در نشست خبری غربالگری رانندگان پرخطر اظهار کرد: کلینیک ایمن سلامتی ترافیک تبریز تنها کلینیک در کشور بوده و مقرر است مشابه این کلینیک در 5 استان دیگر هم ایجاد شود.
وی افزود: لازم است که کارهای استاندارد برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده‌ها صورت بگیرد. رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی بیان داشت: در کل دنیا بین سنین 5 تا 29 سال، اولین علت مرگ حوادث ترافیکی است در ایران نیز شرایط متفاوت‌تر است به طوریکه در بین مردان 5 تا 50 سال اولین علت مرگ تصادفات است و در بین کل جامعه نیز سومین علت مرگ می‌باشد.
وی ادامه داد: قطعا فردی که در 70 سالگی با ایست قلبی فوت می‌شود بار کمتری نسبت به فردی دارد که در سن جوانی در اثر تصادفات فوت می‌شود. صادقی خاطرنشان کرد: بین 700 تا 800 هزار نفر سالانه میزان جرحی در کشور است که قطعا رو به افزایش است.
وی ابراز کرد: سیستم سلامت برای پیامدهای حوادث ترافیکی تلاش می‌کند. رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی یادآور شد: در مقایسه سالانه میزان تصادفات قیاس خوبی نیست و نبای د به آن اتکا کرد به طوریکه سال گذشته در میزان تصادفات، استان وضعیت خوبی داشت اما امسال روند خوبی ندارد.
وی گفت: 178 مورد راننده پرخطر در این کلینیک معاینه و ویزیت شده‌اند که هر کدام در چهار گروه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از این میان سه مورد از رانندگان زن بودند.

صادقی گفت: همه این افراد به مدت یکسال رصد خواهند شد و در صورت مشاهده خطایی، لغو گواهینامه خواهد شد.
وی تصریح کرد: تا داده‌های سال 95؛ خودرو دو نقش دارد که یک نقش آن جلوگیری از تصادفات و نقش دیگر کاهش مرگ و میر است به طوریکه طبق ارزیابی انجام گرفته در برخورد از بغل خودروهای ایران خودرو و سایپا سه برابر خطر مرگ در مقایسه با خودروهای خارجی موجود و نیمه خارجی دارند! صادقی ادامه داد: در برخورد از جلو 1.3 تصادف منجر به مرگ است.