- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

دانشگاه آزاد ورشکسته نیست/ فقط یک دانشجوی بازداشت شده در تبریز داریم

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در یک نشست خبی با خبرنگاران گفت: دانشگاه آزاد، یک مجموعه ورشکسته نیست بلکه مجموعه ای تنومند است که ثروت های مادی و معنوی بیکرانی دارد.

به گزارش خبرنگار آذرقلم، دکتر آرش رنجبران، که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس این دانشگاه سخن می گفت افزود: دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی به عنوان اولین دانشگاه آزاد تاسیس شده در کشور هم اکنون با 35 مرکز و واحد و داشتن 54 هزار دانشجو، 1900 عضو هیات علمی تغییر رویکرد را در دستور کار قرار داده و مهارت افزایی و حرفه آموزی را جایگزین آموزش های حافظه محور ساخته است.

رنجبران در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم در خصوص کاهش تعداد دانشجویان ورودی در دوره های مختلف گفت: اتفاقی که در طی سال های اخیر در حوزه اموزش افتاده این است که از یک سو تعداد مراکز آموزشی به صورت بی رویه ای افزایش یافته و از دیگر سو هرم جمعیتی به سمتی رفت که در یک دوره تعداد دانشجو به طور محسوسی کاهشی شد که همین امر دانشگاه آزاد را در مقطعی دچار چالش کرد. اما خوشبختانه این روند الان کنترل شده و بهبود یافته است به گونه ای که امسال 10 درصد به تعداد دانشجویان مرکز تبریز افزوده شده است.

وی افزود: امسال در واحد تبریز 7200ثبت نام جدید داریم که حداقل در چند سال اخیر این میزان بی سابقه بوده است. بنابراین طرح مساله ای به نام ورشکستگی دانشگاه آزاد اصلا موضوعیت ندارد. و در آینده وضعیت دانشگاه از این هم بهتر خواهد شد.

رنجبران افزود: رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی این است که از وابستگی به شهریه رهایی یافته و به درآمد پایدار برسد تا با تغییرات تعداد دانشجو با چالش مواجه نشود. ضمن آنکه هزینه های دانشگاه بر دوش خانواده ها نیفتد.

وی با بیان اینکه مقایسه هزینه تمام شده یک دانشجوی دانشگاه آزاد تقریبا چهار برابر یک دانشجوی دانشگاه سراسری است افزود: هم اکنون بیش از 400 دانشجوی بین المللی و خارجی در این مجموعه تحصیل می کنند که عمدتا از کشورهای: عراق، ترکیه، آذربایجان و اقلیم کردستان هستند.

رنجبران به طرح پویش» که از سوی این دانشگاه اجرا می شود خبر داد و گفت: بر اساس این طرح دانشگاه با صنایع مختلف وارد مذاکره شده تا دانشجویان مقاطع مختلف دو تا سه روز در هفته در این مرامکز صنعتی مشغول به کار شوند و به ازای این حضور، کمک شهریه ای در نظر گرفته می شود که می تواند در طول ترم کل شهریه یک دانشجو را تامین و پوشش دهد. از سوی دیگر ، صنایع نیز به جای پرداخت دستمزد، مزایا و بیمه و هزینه های سنگین استخدام نیرو، با هزینه ای اندک چرخ های اقتصادی خود را به گردش درمی آورند. ضمن آنکه این طرح می تواند باعث پیوند دانشگاه با مراکز صنعتی شده و اشتغال آینده فرد را تضمیین نماید.

رنجبران تصریح کرد: الان خانواده ها از دانشگاه مدرک نمی خواهند بلکه تضمین آینده فرزندشان را می خواهند و طرح های ما هم در همین راستاست.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه به موضوع اعتراضات اخیر در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: در جریانات اخیر، خوشبختانه در سطح واحدهای دانشگاه آزاد استان به جز یک مورد جزئی مورد خاصی نداشتیم و هیچ دانشجویی هم در داخل دانشگاه بازداشت نشده است. تنها چند نفر در بیرون از دانشگاه بازداشت شده بودند که از این تعداد هم به جز یک نفر، بقیه آزاد شده اند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]