- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

دانشگاه آزاد اسلامی تبریز از رتبه 22 به رتبه 4 کشوری رسید/ ورشکسته نیستیم!

آذرقلم: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این دانشگاه به سرعت در حال توسعه و ترقی است گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان از رتبه 22 کشوری در چهار سال گذشته به رتبه چهارم در سال جدید رسیده است.
به گزارش آذرقلم، دکتر آرش رنجبران، در نشست مطبوعاتی خود و معاونان این دانشگاه که در آستانه سالگرد تاسیس این مرکز دانشگاهی برگزار شد با بیان اینکه این دانشگاه هرگز دوست ندارد همه هزینه های تحصیلی را بر دوش دانشجویان و خانواده های آنها بیندازد از باز تعریف درآمدهای غیرشهریه ای جدید در این مجموعه خبر داد و گفت: تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاهد رشد بیست درصدی تعداد دانشجویان است و بر اساس آمارهای کشوری تاکنون بیش از یک میلیون و 270 هزار دانشجو در سطح کشور ثبت نام کرده اند.
وی افزود: بر اساس آمارها، تعداد دانشجویان ثبت نامی استان از رقم 55 هزار نفر در دو سال گذشته به رقم 62 هزار دانشجو در ترم جدید رسیده است. به گفته وی، 57 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را دختران تشکیل می دهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی سرانه بودجه این دانشگاه از محل شهریه برای هر دانشجو را به طور متوسط در حدود 12 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: این رقم در برخی دانشگاه های دولتی بیش از 70 میلیون تومان یعنی بیشا ز شش برابر است.

دانشگاه آزاد، ورشکسته نیست
دکتر رنجبران در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم، در خصوص برخی ادعاها در مورد ورشکستگی دانشگاه آزاد و قطع مقطع برخی رشته ها و تعطیلی برخی مراکز دانشگاهی گفت: برخلاف برخی ادعاها، دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها ورشکسته نیست بلکه به سرعت در حال توسعه و ترقی است و اشتغال به تحصیل 62 هزار دانشجو در سال جاری نشان از اقبال و اعتماد خانواده ها به این مرکز است. ضمن آنکه درصد جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه و ضریب اشتغال بعد از تحصیل آنها نسبت به سایر مراکز بسیار بالاست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، در ادامه گزارشی از آخرین آمار پذیرش دانشجو در واحدها و مراکز شهرستانی دانشگاه آزاد ارائه کرد و گفت: تا این لحظه و بر اساس اطلاعات سامانه های جذب متمرکز دانشجو، تعداد دانشجویان مرکز اسکو از 200 نفر به 850 دانشجو، کلیبر از 400 دانشجو به 1030، صوفیان به 729، ملکان از 700 به 1231، سراب به 1498 دانشجو رسیده است و این در حالی است که اغلب این مراکز و واحدها، جزو مراکزی بودند که بیشترین مشکلات مالی را داشتند اما در طی دو سال اخیر روند رو به رشد خود را استارت زده اند.

افزایش قراردادهای برون سازمانی برای تامین درآمدهای غیرشهریه ای:
رنجبران همچنین از افزایش تعداد قراردادهای برون دانشگاهی خبر داد و گفت: در همین رابطه و در حالی که قراردادهای برون سازمانی در دو سال گذشته رقمی کمتر از یک میلیارد تومان بود این رقم در سال جدید به بیش از 85 میلیارد تومان رسیده است.
وی افزایش این مبلغ را در راستای کاهش فشار بر خانواده ها و دانشجویان قلمداد کرد و گفت: درآمدهای پایدار غیرشهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی تبریز از رقم 30 میلیارد تومان سال قبل امسال به 72 میلیارد تومان رسیده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در ادامه در توصیف شرایط فعلی دانشگاه آزاد اسلامی استان گفت: 23 هزار دانشجو در 143 رشته محل در این مجموعه به تحصیل اشتغال دارند و این مجموعه چهار مدرسه عالی و یک بیمارستان فوق تخصصی ( امام سجاد) را نیز مدیریت می کند.
راه اندازی پلتفرم کسب و کار برای اولین بار در تبریز:
رنجبران در بخش دیگری از صحبت های خود، از راه اندازی پلتفرم کسب و کار دیجیتالی به جای کسب و کارهای سنتی توسط این دانشگاه خبر داد و گفت: برای اولین بار در سطح کشور، کسب و کار مبتنی بر بستر پلتفرم های فضای مجازی طراحی شده و برای اولین بار در سطح کشور آذرماه امسال رونمایی و راه اندازی خواهد شد.
به گفته ی وی، بر اساس این طرح، سفارش دهندگان بزرگ صنعتی، مانند تراکتورسازی و مس و … با یک سری از تولیدکنندگان کوچک که حدود 70 هزار واحد در سطح کشور را شامل می شود از طریق این دانشگاه در ارتباط خواهند بود تا سفارشات این صنایع بزرگ با برگزاری مناقصات لازم توسط تولیدکنندگان و قطعه سازان تامین شود. در همین رابطه دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تضمین های مالی لازم را ارائه می دهد.

معاون آموزش تحصیلات تکمیلی:
کسب مجوز 4 رشته جدید در مقطع دکتری
در این جلسه همچنین دکتر حامد علیپور بنائی از کسب مجوز 4 رشته جدید در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز خبر داد و گفت: از امسال با پذیرش دانشجو در چهار رشته ژنتیک مولکولی ( دو گرایش)، مدیریت بازرگانی، برق و الکترونیک جایگاه ان مرکز در سطح کلان کشوری ارتقا یافته است.
وی تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه در سطح استان را بالغ بر 1530نفر اعلام کرد و گفت: 327 نفر از این اساتید در مرکز تبریز مشغول تدریس هستند.
دکتر علیپور، گفت: 6 نفر از اساتید این دانشگاه در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

افزایش تشکل های سیاسی و فرهنگی
دکتر داود رضوی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از افزایش تشکل های سیاسی و فرهنگی، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، انتشار نشریات دانشجویی و برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، فرهنگی و نیز گردهمایی ها و همایش های مختلف را به عنوان مهمترین برنامه های فرهنگی این دانشگاه مطرح کرد.
به گفته وی، تیم دوچرخه سواری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در مسابقات اخیر کشوری، به عنوان اول این دور از مسابقات دست پیدا کرد.