- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

خورشیدگرفتگی، طلوع تبریز را به تاخیر انداخت

آذرقلم: عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز گفت: همزمان با سراسر دنیا خورشیگرفتگی به میزان 46 درصد در تبریز رخ داد.

46 درصد خورشید فردا در تبریز گرفته می‌شود

به گزارش آذرقلم، پروفسور علی عجب‌شیری‌زاده با بیان اینکه همزمان با سراسر دنیا خورشید 46 درصد در تبریز نیز گرفته می‌شود، اظهار داشت: مدت زمان این خورشید گرفتگی در تبریز 36 دقیقه و 14 ثانیه بود و از هنگام طلوع خورشید شروع شده و به مدت یاد شده ادامه داشت.

وی با اشاره به اینکه کمتر از 50 درصد خورشید گرفتگی در تبریز رویت شد اضافه کرد: کسوف جزئی در تبریز اتفاق افتاد و قابل رصد برای گروه‌های آماتور بود.

عجب‌شیری‌زاده بیشترین خورشید گرفتگی در کشور را مربوط به کیش عنوان و تصریح کرد: خورشید گرفتگی بین 80 تا 90 درصد در کیش اتفاق افتاد .

همکار علمی پژوهشکده فیزیک کاربردی دانشگاه تبریز این خورشید گرفتی در طول امسال را اولین کسوف سال 98 اعلام کرد که در ایران اتفاق افتاد و از نوع کسوف جزیی است.

گفتنی است خورشید گرفتگی 5 دی از نوع حلقوی بوده که به صورت جزیی در ایران رویت شد و در مناطق جنوبی کشور نسب به نقاط دیگر با پوشیدگی بیش از 80 درصد، طولانی‌تر اتفاق افتاد.

باید توجه داشت که رصد و مشاهده این پدیده طبیعی بدون ابزار و صافی‌های مناسب برای بینایی انسان آسیب‌رسان است.

این گرفتگی در آسیا، بخش‌هایی از شمال و غرب استرالیا، بخشی از شمال شرق آفریقا، به صورت جزئی و در بخشی از عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، جنوب هند، سریلانکا، مالزی، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین و برونئی به صورت حلقوی قابل مشاهده بود. بیشینه پوشیدگی این گرفتگی جزئی در جنوب شرق آسیا رخ داد که در شرق سوماترا، ماه حدود 94 درصد از قرص خورشید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشاند.

در تهران، ماه حداکثر 61 درصد از قرص خورشید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشاند و قرص گرفته خورشید در حالی طلوع می‌کند که مراحل باز شدن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سپری می‌کند. در تهران، زمان طلوع آفتاب ساعت 7 و 12 دقیقه و گرفتگی در ساعت 8 و 23 دقیقه پایان یافت. زمان و حداکثر میزان پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است.