- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

خاک نمی فروشیم/ 100 بسته ویژه سرمایه گذاری آماده واگذاری به متقاضیان

آذرقلم: فرماندار شهرستان هریس گفت: 100 بسته ویژه سرمایه گذاری در حوزه های صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری و خدمات شهری آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه گذاری است.

Image result for ‫محمودی فرماندار هریس‬‎

به گزارش خبرنگار آذرقلم، علی محمودی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در محل فرمانداری شهرستان هریس افزود: روستای خشکناب هریس 15 تیرماه میزبان همایش فرصتهای سرمایه گذاری و همچنین سومین جشنواره غذاهای سنتی هریس خواهد بود که طی آن بسته های ویژه سرمایه گذاری در این شهرستان معرفی و نسبت به جذب سرمایه گذار بومی و ملی اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار همایش معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه های صنعت و معدن و گردشگری و کشاورزی، برنامه های ویژه جشنواره غذاهای سنتی شامل: سومین همایش فطیر سنتی و توانمندی های بومی،مسابقات اسب دوانی در شهر خواجه و مسابقات ماهیگیری در سد برازین برگزار خواهد گردید.

60 درصد پیشرفت فیزیکی جاده اهر به تبریز

فرماندار هریس با معرفی زیبایی های طبیعی و گردشگری شهرستان به عنوان مناطق بکر توریستی خاطر نشان ساخت: طبیعت ییلاقی شهرستان هریس به دلیل قرار گرفتن در جاده های فرعی مسیر اهر-کلیبر، ناشناخته مانده است.

وی افزود: پشرفت فیزیکی 60 درصدی در اتوبان دو بانده  تبریز- اهر، و تکمیل آن می تواند اینده گردشگری و صنعت شهرستان هریس را تأمین کند.

همایش معرفی پتانسیل های  سرمایه گذاری هریس فرصتی برای مهاجرت معکوس

محمودی ضمن اعلام سیاست فرمانداری هریس در جهت افزایش منابع و اعتبارات ملی و استانی تأکید کرد: به منظور دست یابی به مهاجرت معکوس بومیان شهرستان هستیم که به دلیل مشکلات اکوسیستمی در حوزه کشاورزی و دامداری، درآمد ضعیفی داشته و مجبور به مهاجرت شده اند.

وی با اشاره به افزایش متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک بیلورد هریس عنوان کرد: اشباع صنعتی و کمبود محلی مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت استان، سرمایه گذاران را مجاب به انتخاب شهرستان هریس برای احداث واحدهای صنعتی کرده است.

محمودی مهمترین دلایل موجود برای انتخاب شهرستان هریس از سوی سرمایه گذاران را، مجاورت شهرستان هریس به تبریز، دو بانده شدن جاده تبریز اهر، بهره برداری از نیروگاه 1000 مگاواتی تا پایان سال، مناطق کمتر توسعه یافته شهرستان، جمعیت زیاد تحصیل کرده فعال و مناطق عریض ملی برای سرمایه گذاری عنوان کرده و اظهار داشت: همایش جذب سرمایه گذار صنعتی در حال حاضر با محوریت بومی و داخلی مطرح است و در آینده درصدد  جذب سرمایه گذار هریسی خارج از کشور خواهیم بود.

Image result for ‫سد هریس‬‎

خاک نمی فروشیم/ 18 سد هریس منبع تأمین آب کشاورزان

محمودی در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم در خصوص سرمایه گذاران معدن مس «سوناجیل» و خام فروشی مواد استخراجی این معدن اظهار داشت: معدن مس سوناجیل یکی از بزرگترین معادن مس استان است که با سرمایه گذاری دو شرکت ایرانی و گرجستانی در سال 95 به عنوان بخش خصوصی، مرحله اول اکتشاف آن در یک بخش تمام شده است و در مرحله احداث کارخانه بهره برداری قرار دارد.

وی افزود:  به هیچ عنوان خاک نخواهیم فروخت و با ورود تخصصی تا قبل از احداث کارخانه تولید شمش مس، هیچ گونه ارسال کنسانتره به استان های دیگر نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: منحصر به فردترین آزمایشگاه جامع و تخصصی معدنی منطقه شمالغرب در شهرستان هریس در حال ساخت است.

محمودی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آذرقلم مبنی بر حوزه های مصرفی سد های ساخته شده در هریس گفت: 18 سد شهرستان هریس از طریق آب های جاری آبگیری شده اند که 6 سد به طور مستقیم  2000 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان را تحت فشار آبیاری می کنند.

وی افزود: در بحث سد ها و آبگیری آنها، بزرگترین مشکل شهرستان، بحث مربوط به در روی آب سد آرباتان با ظرفیت 15 میلیون متر مکعب است که برای علاج بخشی آن مطالعاتی با همکاری مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است

 

18 میلیون دلار صادرات فرش هریس/ ایجاد شغل پایدار بافت فرش

علی محمودی با اشاره به صادرات 18 میلیون دلاری فرش هریس برای استان آذربایجان شرقی، صنعت فرش را داستان غصه داری خواند که با وجود ثبت جهانی در کشور خودمان شناخته شده نیست.

وی با اشاره به 35 نقشه  و طرح مختلف برای بافت فرش هریس خاطر نشان ساخت: نقوش مورد استفاده در فرش هریس بدون الگو و ذهنی بوده اند که عمدتا بیانگر  نوع زندگی بومی مردم منطقه هستند.

وی در خصوص توسعه صنعت فرش هریس و حمایت از این صنعت بومی در شهرستان اظهار داشت: در کنار ایجاد نمایشگاه دائمی فرش  و  ایجاد مجتمع تجاری در شهرستان، به دنبال جذب سرمایه گذار برای ایجاد کارگاههای بزرگ فرش به منظور صادرات آن هستیم.

وی ادامه داد: در بحث اشتغال، بایستی عنوان کنیم که میانگین بیکاری در شهرستان هریس بیشتر از نسبت استانی آن است که عمده دلیل آن را می توان کیفیت بالای فرش هریس و درآمد اندک بافندگان از این راه دانست.

محمودی افزود: زمین های زراعی درآمد کافی برای مردم ندارند و به دنبال ایجاد  شغل پایدار فرش برای روستائیان هریس هستیم.

 

معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در حوره گردشگری شهرستان هریس

محمودی در بخشی از سخنان خود با اشاره به پیشینه تاریخی و گردشگری طبیعی شهرستان هریس افزود:  آثار تاریخی ماقبل میلاد و دوره های ساسانی  و تپه باستانی «دوزده باغیر»  که قدمت آن در اولین بازدید 6500 سال برآورد شده است، همچنین قلعه های تاریخی حوض قالاسی و گؤر قالاسی و قبر «ارمیای نبی » در بخش خواجه را می توان از مهمترین جاذبه های تاریخی شهرستان نام برد.

وی ادامه داد: ساماندهی اماکن مذهبی بقعه خانقاه در هریس، آرامگاه ارمیای نبی تدسیسات گردشگری ساپلاغ و کوهستانهای هریس به کلیبر، پیست اسب دوانی، اتومبیل رانی در کویر هریس از جمله طرح های آماده واگذاری در صنعت توریسم و گردشگری هستند که برخی از آنها در روز همایش شروع خواهند شد.

صنعت و معدن، معدن ارسنیک، سنگ لاشه، معدن پوکه ف معدن مس و طلا از دیگر پتانسیل های سرمایه گذاری در شهرستان هریس هستند که در طول همایش معرفی خواهند شد.

محمودی همچنین با اشاره به اراده مسئولان این شهرستان برای حمایت از سرمایه گذاران گفت: تمام آیین نامه های ابلاغ شده برای حمایت از سرمایه گذاران در این شهرستان انجام شده و برای پیشبرد این برنامه تمام تلاش خود را انجام می دهیم.
وی ادامه داد: این شهرستان با 18 سد آبی فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارد.
وی با بیان این که این شهرستان با ۳۵۰ هزار راس دام یکی از بزرگترین جمعیت دامی استان را به خود اختصاص داده است، می گوید: در حال حاضر 22 هزار و 159 تن شیر در این شهرستان تولید می شود.
فرماندار شهرستان هریس می افزاید: وجود 15 هزار و 500 کلونی زنبور عسل مزیت ویژه ای برای ایجاد واحدهای فرآوری است ولی متاسفانه تاکنون این کار انجام نشده است.
محمودی می افزاید: با تولید سالانه 30 هزار تن گندم نیاز به ایجاد سیلو و کارخانه های فرآوری گندم داریم.
وی به تولید دو هزار و 525 گوشت قرمز در شهرستان هریس اشاره می کند و می گوید: ایجاد کشتارگاه صنعتی بزرگ و واحدهای بسته بندی در این شهرستان توجیه اقتصادی بالایی دارد که با سرمایه گذاران در این زمینه وارد مذاکره شده ایم.
فرماندار شهرستان هریس ادامه می دهد: هریس بیش از ۱۰۰ نوع گیاه دارویی دارد که با فعال سازی این بخش اشغالزایی مناسبی در این شهرستان ایجاد می شود.

خبرنگار: جهانبخش احمدیان