- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

حذف ایستگاه تبادل مترو، اقدامی غیرفنی و خیانت به شهر تبریز است 

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با احداث ایستگاه مترو گرجیلر به جای ایستگاه تبادل سه‌راهی امین گفت: این موضوع باید توسط کمیته کارشناسی کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بررسی شود تا منافع شهروندان و خاصه هویت و میرات تاریخی و فرهنگی شهر در آن مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش آذرقلم، فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی این شورا با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های مترو شهر تبریز اظهار داشت: نتایج مطالعات انجام یافته موید این امر بوده که مکان احداث ایستگاه 7 خط 2 باید در مجاورت ایستگاه 12 خط 1 در محلی در نزدیکی مسجد استادشاگرد در کنار هم باشند. بعدها به دلیل عدم امکان تملک، محل ایستگاه خط 1 به سه راهی امین منتقل شد.
و درنهایت انتقال ایستگاه خط ۲ به بازار بدلیل حذف امکان تبادل و خارج شدن خطوط از حالت شبکه، منتفی گردید و پیمانکار ملزم شد، مطالعاتی را انجام دهد.
در این مطالعات چندین گزینه برای محل ایستگاه خط 2 بررسی و محل مجاور ایستگاه خط 1 در خیابان سه راهی امین تأیید شد.
تمامی مطالعات انجام شده‌ی قبلی،‌ مؤید لزوم قرارگیری ایستگاه 7 خط 2 در مجاورت ایستگاه 12 خط یک بوده‌اند.
معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز در این خصوص نظراتی داشتند که در نهایت پیشنهادگردید، مشاوری مرضی‌الطرفین موضوع را مطالعه کرده و براساس نتایج آن عملیات اجرایی شروع گردد.
بابایی اقدم افزود: شرکت مشاور ره‌آورد طرح و اندیشه به عنوان مشاور مرضی الطرفین موضوع را با لحاظ تمامی پارامترهای دخیل بررسی کرده و گزینه نزدیک را به عنوان گزینه برتر معرفی کرد. پس از آن، مصوبات لازم از شورای ترافیک شهرستان و استان و … اخذ شد.
وی تصریح کرد: در برهه ای از زمان، در تصمیمی غلط، موضوع به کانون کارشناسان تهران ارجاع و نظریه‌ای توسط سه نفر از کارشناسان تهیه و ارسال شد.
این عضو شورای شهر تبریز افزود: نظریه مذکور علاوه بر اینکه دارای ایرادات اساسی است، یک مشکل خیلی مهم دارد و آن هم اینکه،‌ خود کارشناسان اعلام کرده‌اند که برای اظهار نظر قطعی، باید مطالعات مشاور ره‌اورد طرح و اندیشه به‌روزرسانی شود و چون این مهم انجام نشده، خودشان اعلام کرده‌اند که نظریه‌شان،‌ غیر قطعی و مشروط است. حال با این نظریه غیر قطعی و مشروط، در خصوص موضوع به این مهمی تصمیم‌گیری شده و به پیمانکار اعلام شفاهی شده که حفاری را شروع کند که هفته گذشته شروع کرده بود. ضمن اینکه، میراث فرهنگی قبلاً به کرات با عبور مسیر از خیابان جمهوری به صورت کتبی مخالفت و ممنوعیت آن را اعلام کرده است.
حال حتی اگر بدون اطلاع میراث، مسیر حفاری شود، قطعاً احداث ایستگاه در مجاورت بازار با مخالفت شدید میراث مواجه شده و قطعاً ایستگاهی در آنجا احداث نخواهد شد.
با توجه به ثبت جهانی بازار تبریز، این نگرانی هم وجود دارد که در میانه حفاری میراث متوجه موضوع شده و مانع ادامه حفاری شود. در این صورت، مجبور به دفن دستگاهها ر در وسط مسیر خواهیم شد. چون امکان بازگشت به عقب وجود ندارد. در صورت وقوق چنین اتفاقی، خط دو دچار دردسرهای عظیمی خواهد شد.
نکته قابل تامل،‌ حضور عزیزانی از بدنه پیمانکار در هیأت مدیره سازمان قطار شهری است که تصمیمات این چنینی با محوریت ایشان و در جهت منافع پیمانکار اتخاذ می گردد.
بابایی اقدم با اشاره به لزوم توجه به هویت و منافع شهر در پروژه‌های مختلف خاطرنشان کرد: غلبه تصمیمات مدیریتی بر مسائل فنی و ملاحظه منافع پیمانکار بر منافع و هویت تاریخی شهر بسیار مشهود می باشد. بر همین اساس از شهردار محترم تبریز و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهری شهرداری می‌خواهم دستور توقف هرگونه عملیات اجرایی را صادر نمایند تا در جلسات تخصصی آتی کمسیون های ذیربط شورا ر بررسیها و کارشناسی‌های لازم در خصوص صورت گیرد تا آیندگان نگویند که نسبت به هویت و منافع شهرمان بی‌توجهی شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]