- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

جشنواره آلبالو تسوج، گردشگری منطقه را رونق می بخشد

آذرقلم: به همت جوانان تسوج و حمایت خیرین و با هدف جذب گردشگر و شناساندن ظرفیتهای موجود در منطقه، دومین جشنواره بزرگ استانی آلبالوی تسوج برگزار شد.

به گزارش آذرقلم، رضا اخگرپور دبیر جشنواره آلبالوی تسوج اظهار داشت: همزمان با فصل برداشت محصول آلبالو از باغات بخش تسوج دومین جشنواره بزرگ آلبالو استان آذربایجان شرقی با محوریت توجه به توسعه اجتماعی و فرهنگی در این بخش روز جمعه 21 تیرماه برگزارشد.

وی اعلام کرد: بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده، بیشترین برداشت آلبالو در شهرستان شبستر یعنی تقریبا 50 درصد آلبالو و 95 درصد فراوری و تولید خشکبار این محصول در بخش تسوج انجام می‌شود.

اخگرپور اظهار کرد: سالانه بیش از 6600 تُن آلبالو از باغات شهرستان شبستر برداشت می‌شود که 900 هکتار از اراضی بخش تسوج را دربرگرفته است و این شهرستان با داشتن 1100 هکتار اراضی تحت کشت درختان آلبالو در زمینه تولید و برداشت این محصول رتبه اول استان آذربایجان شرقی را دارد. شهرستان‌های مرند، اهر و جلفا بعد از تسوج به ترتیب در رده‌های بعدی تولید آلبالو قرار دارند.

وی افزود: آلبالوی ژنوتیپ محلی، مجاری، بوترمو، تک دانه، گیلاسی، گیسویی از ارقام مهم آلبالوی کشت شده در باغات بخش تسوج است که با اصلاح نهال و شیوه آبیاری و استفاده به موقع از سموم آفات نباتی تولید آلبالو در شهرستان افزایش می‌یابد.

اخگرپور با اشاره به اینکه 50 غرفه جهت ارائه توانمندی‌های خشکبار و صنایع دستی و 50 غرفه به عنوان جشنواره غذاهای سنتی و محلی مجموعا 100 غرفه به صورت رایگان به علاقمندان واگذار شد خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره آلبالو در بخش تسوج زمینه را برای رشد و اعتلای صنعت گردشگری در این منطقه فراهم می‌کند.

دبیر دومین جشنواره آلبالوی تسوج تصریح کرد: این برنامه با حمایت مالی خیرین و بیشتر با همت و پیگیری‌های جوانان و همراهی ادارات و مسئولین به ثمر رسیده است و هدف از برگزاری این جشنواره، شناساندن توانمندی‌های این بخش در سطح کشور و معرفی جاذبه‌های گردشگری بخش تسوج و جذب گردشگر است.

اخگرپور در پایان گفت: هم‌زمان با برگزاری این جشنواره، با برپائی نمایشگاهی از محصولات غذایی و آشامیدنی از محصولات متنوع کشاورزی، ضمن معرفی توانمندی‌های گردشگری و جاذ‌به‌های تاریخی این شهر، ارزش‌های غذایی این محصول بیش از گذشته معرفی شد. همچنین در این جشنواره به همت بانوان شهر تسوج برای 6 هزار گردشگر حاضر شربت آلبالو و آش جهت پذیرایی از گردشگران و میهمانان این جشنواره توزیع شد.