- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

توپ خشکی دریاچه ارومیه در زمین شهرداری: شهرداری همکاری نمی‌کند/ پل میان‌گذر یکی از عوامل خشکی دریاچه ارومیه

آذرقلم: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت:متاسفانه راه و شهرسازی مطالعه زیست محیطی بر پروژه جاده میانگذر نداشته است

به گزارش آذرقلم، حمید قاسمی در جلسه هم‌اندیشی ستاد احیای دریاچه ارومیه با شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در شهرهایی مانند مشهد و تهران، محیط زیست با شهرداری توافقاتی کرده است تا براساس آن مرکز مشترک مدیریت پایش آلودگی هوا تشکیل شود.

وی افزود: به صورت سالانه اعتباری توسط شورای شهر تصویب شده است و کارهای مشترک انجام می‌گیرد و در حقیقت دیتاهایی برای این موضوعات لازم است در حالیکه تا به امروز این شرایط برای ما آماده نشده تا برای فرهنگ‌سازی از این دیتاهای در دست بهره بگیریم، به جز تابلوهای هشدار دهنده‌ای که هست اما نتوانستیم از تابلوهای شهرداری استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: شهرداری تابلوهای خود را در اختیار ما نگذاشته و با بهانه‌های اینکه به بخش خصوصی داده شده و یا سایر موارد، همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه عوامل مختلف در خشکی دریاچه ارومیه دخیل بوده و محیط زیست برای آنها برنامه‌هایی تدارک دیده است، گفت: یکی از این موضوعات، مطالعات و بررسی اثرات جاده میان‌گذر بر اکوسیستم دریاچه ارومیه و ارائه طرح اجرایی برای راهکارهای اصلاحی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه راه و شهرسازی مطالعه زیست محیطی بر پروژه جاده میان‌گذر نداشته است.

قاسمی ادامه داد: نتایج حاصل از این مطالعه منجر به ارائه چهار سناریو مختلف برای اصلاح میان‌گذر شد که اولویت اول دو بازشدگی به طول ۵۰۰ متر به فواصل ۲/۵ و ۵ کیلومتر از محل بازشدگی فعلی است.

وی ادامه داد: دو بازشدگی اولی به طول ۵۰۰ متر به فاصله ۱/۵ کیلومتر از بازشدگی فعلی و دومی به طول ۱۰۰۰ متر به فاصله ۳ کیلومتر از بازشدگی فعلی نیز راهکار دوم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به وضعیت حوضه آبریز ارومیه در ۳۰ مرداد سال‌جاری، تصریح کرد: میزان بارش آب سال‌جاری۴۰۹۲ میلی‌متر بوده که این میزان بارش در متوسط ۴۹ ساله ۳۴۰/۵ میلی متر بود.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی و اولویت‌بندی کانون‌های ایجاد گرد و غبار در بستر و حریم دریاچه ارومیه از دیگر اقدامات بوده است.