- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

توپخانه‌های آذربایجان شرقی، آماده شلیک: شناسایی 27 نقطه برای بارورسازی ابرها

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: چنگال خشکسالی مدت های مدیدی است که بر گلوی آذربایجان سنگینی می کند. حالا نه تنها کشاورزان و دامداران که مدیران استان و ستاد احیای دریاچه ارومیه هم این مشکل را با پوشت و استخوان خود درک می کنند.
وقتی ابرها نبارند، دیگر چشمه ها خشک می شوند و بحران قحطی و خشکسالی دیگر شوخی بردار نیست. از همان روست که بنا به اعلام سازمان هواشناسی استان، بارش ها در استان آذربایجان شرقی حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است.
به گفته حبیب عبدلی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی ، میزان بارش در سال آبی جاری در این استان ۱۵۰.۵ میلی متر ثبت شده است، میزان بارش در این بازه زمانی در سال گذشته ۱۶۹.۶ میلی متر بود.
وی همچنین اظهار می کند: در سال آبی جاری میزان بارش در آذربایجان شرقی نسبت به بلند مدت نیز ۲۷.۹ درصد معادل ۵۸.۲ میلی متر کاهش نشان می دهد.
عبدلی، با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در تبریز در این بازه زمانی ۱۱۴ میلی متر و در بلند مدت ۱۸۱.۹ میلی متر ثبت شده است، افزود: متوسط بارش در این مدت در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۶.۳ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۶۷.۸ میلی متر کاهش یافته است.
با درک و لمس چنین شرایط بحرانی، دیگر چاره ای جز توسل به مدرن ترین شیوه های روز دنیا برای تحریک ابرها و تشدید بارش ها وجود ندارد. شیوه ای عجیب و کمیاب به نام: بارورسازی ابرها!


یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در خصوص بارورسازی ابرها در استان گفت: بارورسازی ابرها در استان ما سابقه ۱۵ ساله دارد که تاثیرگذاری تا ۱۰ درصدی داشته است که در نوع خود زیاد است.
وی با بیان اینکه دو روش برای بارورسازی ابرها وجود دارد، ادامه داد: یکی از روش‌ها این است که هواپیما و هلی‌کوپتر به بالای ابرها رفته و ابرها را بارور می‌کنند و روش دیگر این است که از پایین به روش ژنراتور و توپخانه‌های ابری مستقر شده و ابرها را بارور می‌کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه مقوله بارورسازی با هواپیما اقتصادی نیست و همچنین با توجه به اینکه مرکز بارورسازی در شهر یزد قرار گرفته است، تردد و اجاره هواپیما غیراقتصادی و سخت است از این‌رو استان آذربایجان‌شرقی به عنوان استان پایلوت انتخاب شده است و ۲۷ نقطه در استان انتخاب شده و توپ‌ها مستقر شده تا در زمان‌های لازم عملیات شلیک و باروری اتفاق بیافتد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: امید است تا پایان سال این سامانه مهم را در استان مستقر کنیم تا کمکی در بارورسازی ابرها بشود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]