- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه امسال به اتمام می‌رسد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آذرقلم: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه سه کیلومتر از تونل انتقال آب زاب به دریاچه اورمیه باقی مانده است، گفت: این مقدار نیز به طور قطع امسال به اتمام می‌رسد.

به گزارش آذرقلم، داوود بهبودی مجموع طول تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه را ۳۶ کیلومتر اعلام کرد که عملیات اجرایی ۳۳ کیلومتر آن به طور کامل به پایان رسیده و با تکمیل آن  ۶۲۳ میلیون متر مکعب آب که از کشور خارج می شد، به سمت دریاچه هدایت خواهد شد.

وی اظهار داشت: انتقال آب رودخانه زاب که در مرحله ساخت تونل بوده و طبق پیش بینی ها در سال جاری به اتمام می رسد، احیای دریاچه ارومیه را تضمین خواهد کرد.

بهبودی یکی از چالش های مهم زیست محیطی آذربایجان را خشکی دریاچه ارومیه عنوان و اضافه کرد: با اقداماتی که طی سال های گذشته انجام گرفت و بارندگی های مناسب طی دو سال گذشته، سطح آب دریاچه در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه قبل افزایش امیدوارکننده ای داشته است.

به گفته وی سطح آب دریاچه ارومیه در اردیبهشت سال جاری به ۱۲۷۱.۹۰ متر و حجم آب دریاچه نیز به بیش از ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

بهبودی یادآور شد: پروژه‌های تصفیه‌خانه‌های آب شهرهای تبریز و ارومیه تا پایان امسال تمام و ۳۰۰ میلیون متر مکعب هم از این تصفیه خانه ها وارد دریاچه می‌شود و روند احیای این دریاچه را سرعت می بخشد.

وی با بیان اینکه سالیانه حدود ۰.۷ میلیارد متر مکعب از آب دریاچه تبخیر می‌شود، افزود: با اتمام پروژه‌های مذکور به‌طور خالص ۱.۵ میلیارد متر مکعب به دریاچه اضافه می‌شود و انتظار می رود تا سال ۱۴۰۶ دریاچه به تراز نرمال اکولوژیک خود یعنی ۱۲۷۴.۱ متر با ۱۴.۷ میلیارد متر مکعب آب و ۲۵ درصد شوری به اکوسیستم منطقه برگردد.

بهبودی با یادآوری اینکه احیای دریاچه ارومیه کمک می کند تا ما بر چالش های زیست محیطی آذربایجان غلبه و مسیر توسعه پایدار استان و کشور را هموار کنیم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت رعایت دقیق ضوابط مصوب هیات دولت در خصوص اصلاح الگوی کشت، جایگزینی محصولات کم آب بر، عدم توسعه اراضی کشت آبی و غیره به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: کلیه کشاورزان، نهادهای مدنی و دستگاه های مدنی مرتبط اهتمام ویژه ای نسبت به رعایت اصول مذکور داشته باشند، چون احیای دریاچه و در نتیجه توسعه پایدار استان در گرو رعایت ضوابط و پروتکل های مربوطه در این زمینه است.

طی زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ به واسطه افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، تراز آن طی چند ماه بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های بعدی و به واسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشت ولی سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاتر بوده است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]