- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

تبیین تحولات قفقاز در تبریز: عنوان جعلی «کریدور زنگزور» را از رسانه ها حذف کنید!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: نخستین کارگاه تخصصی، آموزشی تبیین تحولات منطقه قفقاز و ترکیه امروز در تبریز برگزار شد.
به گزارش آذرقلم، محمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هدف از برگزاری این کارگاه را آگاهی بخشی اصحاب رسانه اعم از مدیران مسئول، خبرنگاران و مدیران سایت‌ها و کارگاه‌های خبری بیان کرد و افزود: با توجه به تحولات منطقه قفقاز لازم است مسئولان و فعالان رسانه‌های مختلف از این تحولات آگاهی کامل داشته باشند زیر این رسانه‌ها و مطبوعات هستند که آگاه سازی آحاد جامعه را بر عهده دارند.
به گفته وی، در این کارگاه حدود ۱۲۰ نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان حضور دارند و در دو بخش صبح و عصرگاهی، ۴ نفر از استادان دانشگاه‌های تهران و تبریز به تبیین مسائل حوزه قفقاز و تحولات اخیر در این منطقه پرداختند.
وی افزود: کارگاه آموزشی تبیین تحولات منطقه قفقاز و ترکیه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با همکاری جمیع تشکل‌های صنفی رسانه‌ای و مدیریت اجرایی خانه مطبوعات استان در مدت یک روز و به دبیری علمی حسن گلی ، معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دیپلمات سابق ایران در جمهور آذربایجان برگزار شد.

 

کارگاه آموزشی تبیین تحولات قفقاز و ترکیه در تبریز برگزار شد

کاربرد عبارت « کریدور زنگزور» در رسانه ها را متوقف کنید!
دکتر احمد کاظمی، پژوهشگر ارشد قفقاز و دکترای حقوق بین الملل در این کارگاه با اشاره به اینکه منطقه قفقاز در کنار اهمیت سیاسی و ژئوپلتیکی آن برای ما ایرانیان به نوعی دارای تقدس است گفت: مرحوم علامه طباطبایی از ارتفاعات قفقاز به عنوان «قله قاف» که در عالم عرفان به آن اشاره شده یاد کرده است.
وی افزود: تحولات امروز منطقه قفقاز ، تلاش نظام سلطه برای اجرای نقشه های شوم استعماری بوده و با هدف ایجاد دالان تورانی ناتو می باشد.
وی افزود: این نقشه ها، هدف استحاله هویت اصیل آذربایجانی را دنبال می کنند و الهام و اردوغان به رغم ادعاهایشان علیه هویت آذربایجانی کار می کنند. از این رو، سوال ما این است چرا چارچوب هویت آذربایجانی را به حراج گذاشتید؟!
این استاد دانشگاه با اشاره به رویکرد قدرت های بزرگ دنیا و قدرت های منطقه ای مانند چین و روسیه در قبال تحولات منطقه قفقاز، تصریح کرد: اصطلاح «کریدور زنگزور» را برای اولین بار اردوغان به کار برد در حالی که پشت این نام، ادعای مالکیت وجود دارد. بنابراین از اصحاب رسانه انتظار می رود با اطلاع از بار حقوقی کاربرد این عبارت در رسانه های خود، به جای آن از واژه راه مواصلاتی آذربایجان و نخجوان، راه ارس، و یا هر نام دیگری استفاده کنند. چرا که این عبارت علیه منافع ملی ما ایرانیان بوده و سندیت تاریخی و سیاسی ندارد.

کارگاه آموزشی تبیین تحولات قفقاز و ترکیه در تبریز

قفقاز به مثابه بالکان اوراسیایی!

دکتر  محمد یوسفی جویباری، استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز دیگر سخنران این کارگاه نیز با اشاره به اینکه این تحولات، پنج کشور آسیایی و سه کشور منطقه قفقاز را در بر می گیرد افزود: این رویدادها به نوعی با بالکان اوراسیایی مشابهت داشته و ناشی از خلاء قدرت ایجاد شده است.

نگاه جدی‌تر و غیردفاعی به منطقه قفقاز ضروری است - آذری‌ها

امریکا تلاش دارد تا ایران را گرفتار «تله بازدارندگی» نماید
دکتر پرویز احدی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دیگر سخنران این همایش نیز با اشاره به اینکه در تحولات اخیر پنج کشور به عنوان قدرت منطقه ای (شامل: ایران، ترکیه، مصر، عربستان و اسرائیل) به همراه سه قدرت فرامنطقه ای ( شامل: امریکا، روسیه و چین ) به دنبال برنامه ها و اهداف سیاسی خود هستند افزود: قدرت های منطقه ای می توانند قواعد بازی را طراحی کرده و بازیگران منطقه ای را وارد صحنه کنند. این قدرت ها، دارای چهار ویژگی: قدرت نفوذ، توانمندی سخت و نرم، مقبولیت و مشروعیت و نیز دارای توانایی ایجاد قواعد بازی هستند.
وی افزود: امریکا تلاش دارد تا ایران و روسیه را گرفتار «تله بازدارندگی» نماید.

 

نبود صدای واحد در کشتی سیاست ایران در اقیانوس جهانی
دکتر امیراحمدی دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه در مورد موقعیت ایران در منطقه در رسانه ها گاه راه به افراط و اغراق پیموده شده افزود: عناوینی مانند چهار راه جهانی، جاده ابریشم، مرکز جهان و تعابیری از این قبیل دیگر در زمانه ما چندان واقعیت ندارد. باید واقعیت ها را پذیریت . این اصطلاحات و موقعیت عالی مربوط به چند قرن پیش بود.
وی افزود: متاسفانه نبود صدای واحد در کشتی سیاست جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس جهانی، ما را از ایفای نقش برجسته و تاثیرگذار در تحولات اخیر دور نگه داشته است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]