- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

تبریز _ مشهد، طولانی‌ترین مسیر ریلی ایران!

آذرقلم: گاهی اوقات سفر با قطار برای دسته‌ای از افراد خسته کننده است و آن‌ها نمی‌توانند زمان زیادی را در قطار سپری کنند. اما در مقابل گروهی هم هستند که سفر با قطار را به هر وسیله نقلیه دیگر ترجیح می‌دهند.
به گزارش آذرقلم، بعضی از این مسیر‌ها بسیار طولانی هستند و دو نقطه از شمال و جنوب یا شرق و غرب را به هم متصل می‌کنند. این خطوط از اهمیت زیادی برخوردار بوده و با استفاده از آن‌ها دیگر احتیاجی به تغییر قطار یا ایستگاه نیست و تا انتهای مسیر می‌توانید در یک قطار بمانید. اما طولانی‌ترین مسیرهای ریلی ایران کدام‌ هستند؟

طولانی‌ترین مسیرهای ریلی ایران
کشور ایران از وسعت بسیار زیادی برخوردار است و جا به جایی در آن به وسایل حمل و نقل مناسبی احتیاج دارد. به همین علت، به منظور تسهیل در جابه‌جایی، وجود مسیرهای ریلی طولانی در سراسر کشور امری بسیار ضروری محسوب می‌شود. به همین دلیل است که کارشناسان از ابتدای تاسیس راه آهن در ایران تاکنون، مسیرهای ریلی زیادی را میان شهرهای مهم کشور کشیده‌اند تا حمل و نقل و جابه‌جایی میان نقاط مختلف کشور را تا حدود زیادی آسان‌تر کنند. از طولانی‌ترین مسیرهای ریلی ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:
مسیر ریلی مشهد – تبریز
مسیر ریلی اصفهان – مشهد
مسیر ریلی مشهد – بندرعباس
مسیر ریل تهران – بندرعباس
مسیر ریلی تهران – مشهد

مسیر ریلی مشهد – تبریز
این مسیر با داشتن ۱۵۴۲ کیلومتر امتداد، طولانی‌ترین مسیر ریلی در کشور محسوب می‌شود و در آن قطار به طور مستقیم از مبدا به مقصد تردد دارد. مسیر این قطار ابتدا به سمت تهران است و سپس به سمت تبریز می‌رود. از ایستگاه‌هایی که قطار مشهد – تبریز در آن توقف می‌کند، می‌توان نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، تهران، قزوین، ورامین، میانه، مراغه و زنجان را نام برد. معمولا این سفر ریلی بیشتر از 25 ساعت طول می‌کشد و گاهی برای برخی افراد بسیار خسته کننده است.

خبرنگار: رباب انصاری میاردان