- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

تبریز، کاندیدای شهر جهانی صنایع دستی شد

آذرقلم: رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی گفت: قرار است تا سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۸ شهر در طرح شهرهای جهانی انتخاب شوند که سه شهر از ایران و از جمله تبریز در این لیست قرار دارد.
به گزارش آذرقلم به نقل از ایسنا، غادا هیجاوی در آئین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان با اشاره به پتانسیل‌های قوی اصفهان در صنعت گردشگری و صنایع دستی گفت: ۱۰ شهر از شهرهای ایران به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده اند، که شامل اصفهان، میبد، آزاده، مشهد، تبریز، سیرجان و … می‌شود.

وی ادامه داد: طرح انتخاب شهرهای جهانی صنایع دستی در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرد و قرار است تا سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۸ شهر در این طرح انتخاب شوند که از مجموع سی و هشت شهر ۳۰ شهر متعلق به آسیا و اقیانوسیه، ۲ شهر از اروپا و ۶ شهر از آمریکای جنوبی خواهد بود.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی تصریح کرد: در آینده ۳ شهر از ایران، ۲ شهر از تایلند، ۳ شهر از هند و از کشورهای همچون فلسطین، لبنان، عمان، اردن، مالزی هر کدام یک شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب خواهد شد.

هیجاوی با اشاره به شهرهای تخصصی صنایع دستی، گفت: برخی شهرها که در آن بیش از یک صنایع دستی توانستند ثبت کنند و در آن رشته‌ها حرفه ای عمل می‌کنند به عنوان شهر تخصصی صنایع دستی انتخاب می‌شود، شهر اصفهان هم یکی از شهرهای تخصصی صنایع دستی انتخاب شده است.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی با ابراز رضایت از اینکه مردم، کارآفرینان و سازمان غیر دولتی ایران توجه ویژه به صنایع دستی و توسعه آن دارند، گفت: توسعه در این بخش نیازمند همکاری و تعامل بین بخش عمومی و خصوصی است. صنایع دستی نقش بنیادین و کلیدی در توسعه پایدار و یکپارچگی منطقه دارد که باید برای حفاظت از آن بیش از گذشته اقدام کرد.

وی تاکید کرد: صنایع دستی به عنوان ابزار فرهنگی و تأثیرگذار در ایجاد دوستی و صلح بین جوامع شناخته می‌شود، که خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی ایران با سعی و تلاش خستگی ناپذیر خود توانسته صنایع دستی را به عنوان برنامه توسعه ملی در دستور کار خود قرار دهد.