- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

تاسیس مرکز توسعه و طراحی کفش در تبریز/ کارگاه تعطیل شده کفش نداریم!

 

آذرقلم: رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت: طی تفاهمی که با مرکز یونیدو در سال 94 داشتیم، تا سال 98  مرکز توسعه و طراحی کفش ایران با سرمایه 1 میلیون یورو در تبریز آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار آذرقلم، علیرضا جباریان فام در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، کل گردش مالی صنعت کفش در کشور را یک میلیارد دلار اعلام کرده و افزود: تقریبا نصف این مبلغ متعلق به صنعت کفش تبریز اعم از تولید کننده و فروشنده است.

وی از فعالیت 4580 واحد فعال در صنعت کفش و در بخش های تولید، فروش و خدمات خبر داده و اظهار داشت: 40 هزار نفر به صورت مستقیم و 10 هزار نفر به صورت مستقیم از صنعت کفش تبریز ارتزاق می کنند که تقریبا نصف گردش مالی این صنعت در تبریز صورت می گیرد.

ثبت ملی کفش تبریز

جباریان فام  از ثبت ملی کفش دست دوز چرم  تبریز خبر داده و عنوان داشت: پس از 3 سال نامه نگاری با مسئولین امر، موفق به ثبت صنعت کفش دست دوز چرم تبریز شده ایم که 15 شهریورماه و طی همایشی با حضور مسئولان کشوری و استانی اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به دنبال ثبت جهانی صنعت کفش دست دوز چرم تبریز از طریق سازمان میراث فرهنگی و دیگر ارگانها هستیم.

نمایشگاه کیف و کفش تبریز، جشنواره عکس کفش تبریز و دوره آموزشی طراحی کفش

جباریان فام، از افتتاح دومین دوره نمایشگاه کیف و کفش و صنایع چرم تبریز خبر داده و  تأکید کرد: دومین دوره نمایشگاه کیف و کفش و صنایع چرم تبریز از 3 الی 6 مرداد در تبریز برگزار می شود.

وی از برگزاری جشنواره عکس کفش تبریز در آبان ماه سال جاری خبر داده و تصریح کرد: این جشنواره به همت اتحادیه کفاشان و همیاری اساتید عکاسی استان صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به دنبال برگزاری دوره آموزشی طراحی کفش در تبریز برای تمامی علاقمندان، مخصوصا بانوان استانی هستیم که مدرسی از دانشگاه میلان ایتالیا را به این منظور دعوت خواهیم کرد و گواهی نامه های اعطایی با مهر دانشگاه میلان ایتالیا خواهد بود.

کفش تبریز به نام استان های دیگر صادر می شود

جباریان فام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره پسرفت صادراتی کفش تبریز خاطر نشان کرد: زمانی بود که 80 درصد  کفش های صادراتی کشور، مربوط به تبریز بود ولی امروز در زمینه صادرات پسرفت داشته ایم.

وی از صادرات 92  میلیون دلاری  کفش ایران در سال 96 خبر داده و افزود: تنها 2 میلیون دلار از این صادرات به نام کفش تبریز ثبت شده است که آماری غیر واقعی است.

وی تصریح کرد: کفش یا تولید شده در تبریز در گمرکات استانهای مرزی همچون خراسان شمالی انبار می شوند و پس از مدتی به نام کالای تولیدی آن استانها به کشورهای همجوار من جمله افغانستان صادر می شود.

جباریان عمده دلیل کاهش صادرات کفش در سالهای اخیر را عدم وجود علم صادرات در بین تولیدکنندگان دانسته و خاطر نشان کرد: تولید کنندگان کفش تبریز علم صادرات ندارند و از طرفی کارت بازرگانی نیز دریافت نکرده اند که نیاز اولیه هر صادراتی اخذ این کارت است.

کارگاه ورشکسته و تعطیل شده نداریم

جباریان در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم مبنی بر آمار کارگاه های تعطیل شده گفت:  در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری، واحد ورشکسته و تعطیل شده نداشته ایم و تنها رکود فصلی و تعطیلی موقت داشته ایم که همه ساله پس از عید شاهد آن هستیم.

وی همچنین 95 درصد  مواد اولیه تولیدی در صنعت کفش تبریز را تولید داخلی دانسته و 5 درصد آن را وارداتی از کشور ایتالیا معرفی کرد.