- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

تاخیر در برگزاری انتخابات اتحادیه املاک تبریز و نقش پدرخوانده های موروثی در بازار مسکن!

آذرقلم: ماه هاست که انتخایات اتحادیه املاک و مستغلات تبریز بنا به دلایلی مبهم و ناگفته به تاخیر افتاده و از زمان برگزاری آن خبری نیست. شاید عملکرد نه چندان مناسب هیات مدیره های قبلی، سبب بی اعتمادی اعضا و در نتیجه بلاتکلیفی انتخابات یکی از صنوف مهم و تاثیرگذار شهر در عرصه اقتصاد، معیشت و جامعه شده است.
«املاک» و مستغلات به عنوان یکی از مهمترین منابع دارایی شهروندان، همواره مورد توجه بسیاری از اقتصاددانان بوده و یکی از مقاصد مهم سرمایه گذاری افراد مختلف جامعه به شمار می رود. ارزش نهفته در این حوزه به قدری شیرین و زودبازده است که با توجه به تورم موجود در جامعه، یکی از مطمئن ترین بازارهای ثروت اندوزی و سرمایه گذاری نیز شمرده می شود. با چنین ظرفیت و پتانسیل نهفته در آن طبیعی است که امروزه شاهد فعالیت گسترده بنگاه های معاملات ملکی در گوشه و کنار شهر باشیم. این موضوع به عنوان یکی از صنوف با ظرفیت بالای اشتغال آفرینی و نیز تاثیرگذاری گسترده بر روی ارزش ملک و در نتیجه نرخ تورم، مورد توجه بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی نیز قرار دارد.
«اتحادیه املاک و مستغلات تبریز» به عنوان متولی اصلی مدیریت و هدایت و سیاستگذاری های صنفی می تواند استراتژی های چهار ساله را با انتخابات دوره ای خود تدوین و به اعضای اتحادیه و نیز به سطح جامعه ابلاغ نماید. به رغم این حساسیت و نقش آفرینی این اتحادیه در زمینه سرنوشت بازارهای مسکن و مستغلات، متاسفانه به دلیل عملکرد نامناسب برخی از فعالین حوزه مسکن، ساخت و ساز و معاملات ملکی، نگاه منفی اغلب جامعه نسبت به صنف تلاشگر و مشاورین املاک شده است. افرادی که به طمع کسب درآمدهای کلان و یک شبه، آبرو و حیثیت کل مجموعه را زیر سوال برده و در خرمن صداقت و تلاش و پیگیری های قاطبه اعضای این صنف، آتش بی حرمتی زده اند. نابسامانی اوضاع اقتصادی و بی ثباتی قیمت ها نیز مزید بر علت شده تا ذهنیتی که برخی از افراد دیگر جامعه نسبت به این مشاوران دارند بیشتر نگاه «دلالی» و سودجویی باشد تا مشاور ملکی!
دیدگاهی که نیازمند اصلاح و بازآفرینی جایگاه ارزشمند این صنف است. چه بسا افراد پاکدست و دلسوزی در این صنف مشغول هستند که به حداقل ها قانع بوده و پیش از آنکه به فکر جیب و منافع شخصی خود باشند در آشفته بازار گرانی مسکن و اجاره، در نقش مشاوری امین و حامی جوانان و خانواده های کم درآمد ظاهر شده و در تعدیل قیمت ها و توازن اصل عرضه و تقاضا نیز خداپسندانه حاضر شده اند.
با توجه به حساسیت ها و اهمیت کار این صنف، متاسفانه مدتی است که در شهر تبریز مدیریت و هدایت این کشتی دچار تلاطم و آشفتگی شده و سبب بروز اختلاف و ناهماهنگی شده است. ماه هاست که دوره اخیر هیات مدیره اتحادیه به اتمام رسیده و با وجودی که انتخابات اتحادیه های هم طراز مدت ها قبل برگزار و نتیجه آن نیز مشخص شده اما با تعلل برخی دستگاه ها، نهادها و سازمان ها، انتخابات این اتحادیه به تاخیر افتاده و پس از گذشت ماه ها، خبری از تائید یا رد صلاحیت متقاضیان و یا زمان برگزاری انتخابات نیست. این امر می تواند آینده تصمیم گیری های حوزه مسکن را دچار اختلال کرده و بر آشفتگی بازار مسکن و مستغلات بیفزاید.
انتظار می رود همه اعضای چند هزار نفری این اتحادیه و نیز دستگاه های نظارتی و تجاری و بازرگانی استان با نگاهی موشکافانه عملکرد دوره های قبلی را زیر ذره بین قرار داده و با رویکردی عاقلانه و منصفانه در مسیر انتخاب خط مشی های آینده این صنف گام بردارند.
تردیدی نیست که برخی از «پدرخوانده» های موروثی صنف از این شرایط بلاتکلیفی بیشترین استفاده را می برند و تلاش می کنند با مه آلود کردن فضای کسب و کار مسکن، تشدید بازار دلالی و به عبارتی با آلوده کردن آب، ماهی های سرخ و درشتی را صید کرده و بر همان شیوه سنتی و غلط گذشته ادامه دهند. شیوه منسوخی که دیگر نه به نفع اعضای چند هزار نفری صنف با انصاف املاک و مستغلات است و نه به نفع مردم کم درآمد و اقشار آسیب پذیر جامعه. باید همگان بپذیریم که تمرکز بر منافع جمعی و دراز مدت به مراتب بهتر از منافع شخصی و زودگذر است.
یادداشت روز: مرتضی بابایی ( فعال حوزه کسب و کار)