- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

بی مهری رسانه های پایتخت نسبت به رویداد تبریز 2018

آذرقلم: یک تحقیق مطالعاتی معتبر نشان می دهد که رسانه های پایتخت نسبت به رویداد مهم و بین المللی تبریز 2018 کمرتین توجه را در طی سه ماهه اول سال 97 داشته اند.

به گزارش اختصاصی خبرنگار آذرقلم، در این تحقیق علمی که از سوی مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و با استفاده از شیوه تحلیل محتوای رسانه های ایران در دوره زمانی سه ماهه بهار 97 منتشر شد، مطالب مربوط به حوزه گردشگری در این بازه زمانی و در بررسی  بیش از 50 رسانه مکتوب و دیجیتال، تنها کمتر از 8 درصد به رویداد تبریز 2018 که طی آن این شهر به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی جهان انتخاب شده پرداخته اند در حالی که حجم مطالب غیر مرتبط با این رویداد بیش از 82 درصد بوده است.

آمار دیگری نشان می دهد که در این دوره، تنها 190 مورد محتوای رسانه ای با این رویکرد در رسانه های مرکز کشور به چاپ رسیده در حالی که آمار مطالب غیرمرتبط با این رویداد بیش از 2228 عنوان فقط در حوزه گردشگری بوده است.

آمار تاسف بار دیگری که در سمینار بررسی نقش رسانه ها در گردشگری و تبریز 2018 در تبریز منتشر شد حکایت از آن دارد که از بین 190 مطلب و عنوان منتشر شدهخ با این رویکر در این دوره، 110 مورد بدون قضاوت و تبلیغ و معرفی بوده و تنها 70 مطلب و عنوان به معرفی این رویداد تاریخی و مهم پرداخته است. این در حالی است که 10 عنوان نیز به نقد این رویداد در رسانه های خود پرداخته اند.

در آمار دیگری که توسط خانم زهرا جعفری از کارشناسان این مرکز و در تبریز منتشر شد، خبرگزاری های مهر و ایسنا و روزنامه های دنیای اقتصاد، ابتکار و جام جم با بیشترین مطالب محتوایی در زمینه تبریز 2018 معرفی شدند این در حالی است که روزنامه های هفت صبح، اطلاعات و کیهان و نیز در بین رسانه های مجازی و خبرگزاری ها، سایت الف، خبرآنلاین و نسیم آنلاین، کمترین توجه را نسبت به این رویداد مهم بین المللی دارند. از آنجایی که رسانه های بی توجه به این رویداد در ردیف رسانه های دولتی و یا منتسب به نظام محسوب می شوند مورد انتقاد قرار گرفتند.

با این آمار، بی مهری رسانه های تهران و نیز کم کاری نمایندگان رسانه های پایتخت در تبریز مورد نقد قرار گرفت.