- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

بیانیه هیات داوران ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر آذربایجان شرقی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: هیات داوران ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر آذربایجان شرقی، با صدور بیانیه ای در شش بند، به مهمترین موضوعات مبتلابه جامعه مطبوعاتی استان پرداخته و آثار رسیده را از نظر نقاط ضعف و قوت مورد ارزیابی و کنکاش قرار دادند.

به گزارش آذرقلم، متن کامل این بیانیه که توسط محمدامین خوش نیت، در مراسم اختتامیه قرائت گردید به شرح زیر است:

به نام آنکه جان را فکرت آموخت
چراغ دل به نور جان برافروخت

برگزاری جشنواره های مطبوعات در هر قالب و عنوان، رویداد مبارکی است که می تواند تأثیری شگرف در ارتقای سطح روزنامه نگاری کشور به ویژه در حوزه روزنامه نگاری محلی داشته باشد. فرصتی که می تواند سبب ساز شکوفایی استعدادهای جدید، ترغیب و تشویق فعالین این عرصه و تقویت روح رقابت سالم در بین روزنامه نگاران و محک زدن توانایی مجدد آنان باشد. میدانی که می تواند نویدبخش پگاه روشن رشد و تعالی رکن پنجم مردم سالاری باشد. عرصه ی مقدسی که می تواند ابوذر وار، پیام رسان روح حقیقت جویی بر پیکره جامعه امروزی ما باشد.
هیات داوران ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر با نگاهی دقیق، موشکافانه و منصفانه، با بررسی دقیق همه 600 اثر رسیده به دبیرخانه، برترین آثار این جشنواره را در حالی معرفی می نماید که در بررسی آثار با توجه به قدمت و سبقه کار رسانه در سطح آذربایجان شرقی و توانمندی فعالین این عرصه شش مورد زیر را نیازمند توجه کارشناسانه و نگاه آسیب شناسانه مدیران فرهنگی و رسانه ای و مدیران و همکاران رسانه ای می داند:
1) رشد ۳۰ درصدی کمیت آثار رسیده نسبت به دوره قبلی و مشارکت بیش از ۱۶۰ فعال رسانه‌ای بیانگر اعتماد همکاران، پویایی روزافزون و نگاه امیدبخش به آینده این عرصه است.
2) ضعف ساختار در ارکان بندی گزارش و عدم توجه به سه رکن اصلی یک گزارش به وضوح در بسیاری از آثار مشاهده می شود. لازم است گزارشگران جوان با پرهیز از تعارفات معمول در نوشتار، ضمن توجه به سه رکن مشاهده، مصاحبه و تحقیق، و اجتناب از زیاده نویسی، کیفیت را مورد لحاظ قرار داده و بر انسجام کافی متن عنایت بیشتری داشته باشند. در کنار همه این موضوعات، لازم است به موضوع پایان بندی نوشتار های رسانه ای نیز بیش از پیش توجه شود و اصل «شروعی جذاب و پایانی طلایی» مورد توجه قرار گیرد.
3) ضعف در تیترزنی و انتخاب عناوین گیرا، گویا، کوتاه و جذاب به وضوح به چشم می خورد. متاسفانه به نظر می رسد خبرنگاران عزیز، به رغم تلاش و زحمت زیاد برای تهیه و تدوین و نگارش متن های رسانه ای،به عنوان بندی و تیترزنی محصول فکر و اندیشه و دسترنج خویش توجه چندانی نمی کنند. لازم است در انتخاب تیترها، با همفکری همه مدیران و همکاران رسانه، عناوین جالب و حرفه ای تری انتخاب شود.
4) ظهور استعدادهای جدید در این عرصه، به ویژه جوانان و دانشجویان رشته های مختلف، نوید بخش حضور نسلی جوان، خلاق و منتقد در سپهر رسانه ای استان ماست. این موضوع فرصت ارزشمندی است که باید با مدیریت عالمانه و هدایت مدبرانه نسبت به افزایش دانش و مهارت روزنامه نگاری حرفه ای به این علاقه مندان اقدام منطقی و حساب شده ای صورت گیرد.
5) عدم توجه به اصل امانتداری، کپی کاری و عدم ذکر منبع اطلاعات منتشر شده در آثار رسانه ای یکی از ضعف های حرفه ای برخی آثار رسیده بود که باید با نگاهی منصفانه و رعایت اخلاق حرفه ای به این موضوع توجه بیشتری شود.
6) با توجه به پیشرفتهای دانش رسانه در سطح بین الملل، لازم است تکنولوژی های نوین ارتباطات چه از بعد نرم افزاری و چه از بعد سخت افزاری در سطح دفاتر رسانه ای و نیز فعالین رسانه های استان به کار گرفته شود. برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت و تکمیلی در راستای مهارت افزایی و به روز ساختن اطلاعات همکاران برنامه ریزی شود.
در پایان ضمن ارج نهادن به جایگاه قلم و حوزه رسانه، با پاسداشت حرمت خون شهدای راه قلم و روشنگری، موفقیت و سربلندی همه همکاران و رشد و تعالی جامعه مطبوعاتی استان را از درگاه احدیت مسئلت می نماییم.

هیات داوران ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر آذربایجان شرقی:
بخش محتوایی: غلامرضا سیفی، مهرداد خوشکار مقدم، محمد عزیزی راد، پیمان پاکزاد، رامین نظامی خواه، محمد امین خوش نیت
بخش عکس: سعید قاسمی، محمدرضا بهمرام
بخش چند رسانه ای: مرتضی مقدس
بخش کاریکاتور: فرهاد رحیم قراملکی

هیات انتخاب اولیه: کتایون حمیدی، پویا خوش پیمان، رقیه غلامی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]