- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

بهانه های بنی اسرائیلی وزیر فرهنگ برای توجیه اخراج خبرنگاران ایرنا

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: هفته گذشته و درست در آستانه روز خبرنگار، خبر اخراج دسته جمعی برخی از خبرنگاران ایرنا مطرح شد. این موضوع موجی از نگرانی و اضطراب را در بین برخی از همکاران مطبوعاتی شاغل در مجموعه خبرگزاری ایرنا را ایجاد کرد. در حالی که بسیاری از این خبرنگاران در شرایط کنونی هم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند . اما جالب ترین بخش این تراژدی تلخ، واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرار به جلوی ایشان است. محمدمهدی اسماعیلی در مورد اخراج خبرنگاران خبرگزاری دولت گفت: هیچ اخراجی در خبرگزاری ایرنا نداشتیم، بحث تعدیل مربوط به همکارانی بودند که حق التحریر کار می کردند!
واقعا به قول ما ترک ها، مرغ پخته هم از حرف آقای وزیر خنده اش می آید. ای کاش ایشان این واژه بی ربط حق التحریر را برای اهالی رسانه معنی کنند. چون تا جایی که در طی چند دهه کار رسانه ای تجربه کرده ایم و به ما در همه کلاس های خبرنگاری و اکابر و دبستانی آموخته اند این است که «حق التحریر» به کسانی اطلاق می شود که منبع درآمد دیگری غیر از کار رسانه داشته باشند و گاه و بی گاه برای یک یا چند رسانه مطلب و خبر و گزارش بنویسند. در عین حال درآمد آنها از همان مشاغل دیگر به قوت خود باقی است.
اینکه اسم و عنوان «اخراج دسته جمعی چند خبرنگار جوان و سخت کوش ایرنا» را عوض کنیم و بگذاریم «تعدیل نیروهای حق التحریر» نهایت بی انصافی، ناآگاهی و و اما از نظر حقوق کار و کارگر، تعدیل نیرو و اخراج کارکنان تفاوت اساسی با هم دارند.
اخراج یکی از اعضای سازمان یا شرکت به دلیل عدم توانایی در برآوردن انتظارات شرکت ایجاد می شود ، خواه این عملکرد تحت ضعف عملکرد ، رفتار نامناسب یا عدم پایبندی به قرارداد کار باشد. به عبارت دیگر ، یک اقدام منفی ، مانند عدم انجام وظایف اساسی شغلی یا اخلال در روحیه کارمندان ، باعث اخراج یک کارمند می شود و این کارمند شغلش را از دست خواهد داد. حال بر اساس این تعریف ، اقدام ناشایست شما در کجای این قانون قرار دارد؟

خودخواهی و مدیریت ناکارآمد است. ای کاش وزیر محترم لحظه ای خود و خانواده اش را جای همین اخراجی های حق التحریر دارای چندین سال سابقه کار بگذارند.

همه ما خبرنگاران همه جا دم از ضمانت شغلی می زنیم و چه بسا رسانه های بخش خصوصی و کم توان محلی را متهم می کنیم اما خبر نداریم که در همین حوالی در رسانه دولت و بعد از چندین سال کار و تلاش مداوم همکاران، چگونه ضمانت شغلی به بازی گرفته می شود آن هم با الفاظی پیش پا افتاده و بهانه های بنی اسرائیلی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی! در نقطه مقابل باید اعلام کرد که: آقای وزیر!
برو این دام بر مرغ دگر نه
که عنقا را بلند است آشیانه!
برای همه همکاران ایرنا به ویژه همکاران عزیزمان در ایرنا آذربایجان شرقی آرزوی سلامتی و رفع مشکلات شغلی شان را داریم.

یادداشت روز:  محمدامین خوش نیت[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]