- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

برای رفاه حال سرخابی ها، تراکتور جریمه شد!/ کمیته انضباطی یا کمیته مهرورزی؟!

آذرقلم: سال ها پیش و در دوران پیش از انقلاب، نشریه طنز توفیق در مورد گرانی کالاها و حقوق اندک مستمری بگیران به طنز نوشته بود: برای رفاه حال معلمان، 20 درصد به حقوق نظامیان افزوده شد! حالا به نظر می رسد کمیته انضباطی هم دست کمی از این نوشته ندارد. جایی که باید گفت: گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری!

 به گزارش آذرقلم، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای انضباطی خود در مورد دیدار تیم های فوتبال تراکتورسازی و پیکان را اعلام کرد.

بر اساس رأی صادره با توجه به گزارش مقامات رسمی این مسابقه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به دلیل فحاشی به داور مسابقه، تخریب صندلی‌ها، پرتاب سنگ، هجوم یکی از تماشاگران به داخل زمین و مضروب کردن یکی از بازیکنان همچنین ادامه درگیری‌ها در داخل و بیرون از ورزشگاه تماشاگران تیم میزبان را با توجه به نوع تخلفات و تکرار آن به محرومیت تعلیقی از یک مسابقه خانگی و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال محکوم می‌نماید که در صورت تکرار تخلفات، محرومیت از حالت تعلیق خارج شده و در اولین مسابقه خانگی اعمال خواهد شد.

همچنین اشکان دژاگه به دلیل رفتار غیر ورزشی در مقابل یکی از تماشاگران با توجه به اظهار ندامت بر اساس لایحه دفاعیه همینطور حسن سابقه و خدمات وی به تیم ملی به یک جلسه محرومیت تعلیقی و ۷۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌گردد.

پیروزی

این در حالی است که یکی از روزنامه های ورزشی امروز هم از کمیته انضباطی با کنایه به عنوان کمیته مهرورزی! یاد کرده است. اما این روزنامه نزدیک به پرسپولیس، هرگز در مورد جنجال های به پا شده پرسپولیسی ها و احتمال محرومیت آنها سخنی به میان نیاورده است.

بر اساس این رأی باشگاه تراکتورسازی مکلف است نسبت به شناسایی برخی از تماشاگران معلوم الحال که از عوامل اصلی رفتارهای غیرورزشی می‌باشند بررسی لازم را معمول داشته و از ورود این افراد به محل برگزاری مسابقات جلوگیری نماید. در خصوص میزان خسارات وارده به ورزشگاه و شناسایی هویت تماشاگرانی که وارد زمینه مسابقه شدند به خصوص تماشاگری که موجب تعدی به کاپیتان تیم گردید، پرونده مفتوح است تا متعاقباً اقدام لازم انجام گیرد.

نگاهی به حواشی دیدار پرسپولیس و سپاهان بیندازیم؛ دیداری که تمام جوانب حاشیه‌ای آن برای مخاطبانی که دور از استادیوم بودند نیز به بهترین شکل پوشش داده شد:
1-  حضور هواداران سپاهان در جایگاهی به جز جایی که در جلسه هماهنگی در نظر گرفته شده بود.
2-  درگیری دقایق ابتدایی هواداران دو تیم در جایگاه‌های پشت دروازه. موضوعی که کلید درگیری‌های نهایی بازی را زد.
3-  مجوز ورود هواداران پرسپولیس به جایگاه طبقه دوم و درست بالای سکوهای سپاهان. (هرچند در همان لحظاتی که هواداران پرسپولیس در جایگاه طبقه دوم مستقر می‌شدند، هیچ اقدامی برای آسیب به سپاهانی‌ها در طبقه پایین خود نداشتند، اما هواداران سپاهانی با توجه به اینکه طی یک ساعت اخیر درگیری بزرگی را با هواداران دو سکوی کناری خود پشت سر گذاشته بودند از این موضوع هراسان و آشفته شدند و نگرانی بابت آسیب جدی‌تر آنها را عصبانی کرد).
4-  درگیری بین هواداران سپاهان و نیروهای امنیتی استادیوم که تصاویر زشت دیگری را شکل داد. از شکستن پایه بلندگوی استادیوم تا پرتاب ماموران به پیست! و شکستن صندلی و پرتاب سنگ.
5- شعارهای توهین آمیز هواداران پرسپولیس در طول جریان بازی به امیر قلعه نویی
6-  درگیری‌های پرتنش در جریان بازی که التهاب سکوها را افزایش داده بود. (درگیری بیرانوند با کی‌روش استنلی، سیدجلال حسینی و قربانی و سیامک نعمتی با سعید آقایی از جمله این درگیری‌ها بود).
7-  مصاحبه غیرحرفه‌ای سیاوش یزدانی و تهدید رقیب
8-  مجوز ورود بیش از حد تماشاگران به استادیوم
9-  پرتاب سنگ و بطری و … از سوی هواداران پرسپولیس به سمت نیمکت سپاهان
10-  درگیری و تنش در پایان بازی بین نیمکت‌ دو تیم که کاملا در تصاویر مشخص بود که برانکو و کمک مربی‌اش با ناظر و یکی از نیمکت نشینان سپاهان برخورد داشته‌اند.
تمام این درگیری‌ها و حواشی در شرایطی طی 3 ساعت، جدال پرسپولیس و سپاهان را به یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای این فصل تبدیل کند. دیداری که علیرغم گزارش‌های چندباره اصحاب رسانه مبنی بر استعمال مواد و … با فوت یکی از هواداران نیز همراه شد تا شب تلخ آزادی به بدترین شکل تکمیل شود.
رای همراه با مماشات کمیته انضباطی در این خصوص تنها به اعلام رای محرومیت سیاوش یزدانی با توجه به مصاحبه تهدیدآمیزش تا اطلاع ثانوی همراه بود. ضمن اینکه امیرقلعه نویی به دلیل حضور نیافتن در نشست خبری، مهدی کیانی برای توضیح در مورد مصاحبه خود در میکسدزون و تکسیرا به دلیل رفتار غیر ورزشی باید به کمیته انضباطی مراجعه کنند.