- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

بدسلیقگی یا شیطنت رسانه ای در رادیو پیام؟!

یادداشت فرهنگی: محمد امین خوش نیت *

آذرقلم: در سپهر رسانه، هر خبری اگر به صورت مجرد و مستقل منتشر شود یک معنی دارد و اگر در کنار خبر دیگری انتشار یابد ممکن است کل فلسفه معنی خبر اولی را هم تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش آذرقلم، موضوع به مثال ترکیب ناخوشایند آب و خاک و پدید آمدن فرآورده ای جدید با خصلت و ویژگی جدید شباهت دارد. جایی که از تجمیع آب و خاک نرم ، جسم تازه ای به نام گِل و کلوخ پدید می آید که می تواند سر بشکند در حالی که خاک و آب به تنهایی چنین خصلتی نداشتند!

در عالم خبر هم اینگونه است. اکنون دیگر نمی توان مثل گذشته یک خبر را هویتی مستقل و با معنی و اثربخشی بی ارتباط نسبت به هم تصور کرد. نمونه عینی این اخبار را اخیرا شاهد بودیم. خبری که در رادیو پیام منتشر شد. این دو خبر را که از قضا اخیرا و به دنبال هم نقل شد با هم می خوانیم:

خبر ساعت 7/30 روز 21 اسفندماه رادیو پیام

خبر اول: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با بخش عربی شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت:

ما آماده همکاری با عربستان سعودی هستیم. امنیت ایران و عربستان به یکدیگر وابسته است.

خبر دوم در ادامه خبر اول: مبارزان یمنی با شلیک سه موشک به مواضع نیروهای اشغالگر عربستان، چند مزدور سعودی را به هلاکت رساندند.

Image result for ‫کاریکاتور رادیو‬‎

واقعا چه می شود گفت؟ آیا به راستی عده ای بی سواد و یا حداقل دارای سواد اندک رسانه ای در واحد خبر رادیو نشسته اند ؟ که اگر این امر از تجاهل و سواد اندک باشد شاید قابل توجیه باشد اما اگر این اقدام نسنجیده از روی بد سلیقگی باشد و به خاطر تغافل و عمدی باشد باید آن را توطئه ای سخیف و سناریویی ناجوانمردانه دانست که علیه منافع ملی کشور در بزرگترین تریبون و رسانه ملی منتشر می شود.

به راستی شنونده و مخاطب این دو خبر متوالی، به کدام خبر رادیو استناد کند؟ به دوستی و همکاری بین دو کشور مسلمان ایران و عربستان دل ببندد یا از خشونت و ظلم و جور و تهاجم سعودی ها باورهای ملی خود را شکل دهد؟ هیچ کس در شقاوت مهاجمان سعودی در حمله به یمن بی دفاع تردیدی ندارد. اما با شنیدن این دو خبر همچنان بلاتکلیف است که به راستی منافع ملی کشور را چه کسی تبیین و اجرا می کند؟ راه صلاح و فلاح مملکت ما به کدام سمت می رود؟ سکان دیپلماسی خارجی ایران در دست کیست؟ وزیر امور خارجه یا رسانه ملی که با رفتارهای میلی و بی سوادانه خود به دست هر طوفانی و تندبادی می سپارد؟

ای کاش عقلای قوم، زعمای سیاست و معتمدان رسانه این موضوع را با نگاهی منطقی و علمی و بر مبنای منافع ملی بررسی کرده و از تحمیق مخاطبان و تخدیر افکار عمومی جلوگیری نمایند.

* روزنامه نگار (دانشجوی مقطع دکتری ارتباطات )