- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

باغات ائل گلی تبریز، ثبت جهانی می شود/ 3 ایراد یونسکو به پرونده ائل گلی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: جلسه بررسی رفع موانع پرونده ثبت جهانی باغات ائل گلی در شهرداری منطقه دو تبریز، برگزار شد.
به گزارش آذرقلم، با حضور حسین عالی باف معاون مالی اقتصادی منطقه، رضا خلیلی مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری، مختاری معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز و علیرضا قوچی معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، جلسه بررسی راهکارها و موانع ثبت جهانی باغات ائل گلی برگزار شد.
در این جلسه نماینده اداره کل میراث فرهنگی، سه شرط مهم برای آماده سازی مقدمات ثبت جهانی باغات ائل گلی را انتقال شهربازی از محدوده باغات به مکانی دیگر، احیای سیستم آبیاری سنتی و شناسائی قنات های باغ و تعیین حریم و محدوده این باغات تاریخی اعلام کرد و معاون مالی اقتصادی منطقه دو هم برای رفع این موانع، اعلام آمادگی نمود.
در ادامه این جلسه مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری هم با عنوان اینکه تبریز پتانسیل لازم برای ثبت جهانی این باغات را دارد گفت: ائل گلی می تواند به عنوان مقصد گردشگری تبریز مطرح شود و با یک کار جهادی و در شان شهر تبریز، می توان به این هدف رسید.
خلیلی همچنین افزود: با توجه به توانمندی های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری منطقه دو، می توانیم با معرفی این اثر ملموس، نام تبریز را در سطح جهانی مطرح نماییم.
در ادامه این جلسه علیرضا قوچی معاون اداره کل میراث فرهنگی استان هم گفت: ائل گلی ظرفیت جهانی شدن را دارد ولی جهت پیوست باغات ائل گلی به باغ های ایرانی، چند ایراد مطرح شده باید مرتفع شود تا بتوان پرونده ثبت جهانی آن را به یونسکو برد.
وی همچنین از همه مدیران شهری و شهروندان خواست در محدوده این باغات تمامی مولفه های تاریخی همچون درختان کهنسال بالای 100 سال، بناها، اشیاء و قنات های تاریخی باغات را شناسایی و به سازمان میراث فرهنگی استان اعلام نمایند تا نسبت به حفاظت و احیای آن اقدام شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]