- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

بازار داغ سفرهای استانی: صف آرائی گروه های سیاسی در آذربایجان شرقی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]یادداشت سیاسی: محمد امین خوش نیت

آذرقلم: هنوز چند صباحی از سفر هیئت دولت ودر راس آن حسن روحانی به تبریز نگذشته بود که علی لاریجانی رئیس مجلس و از لیدرهای اصولگرایان در راس اخبار سیاسی استان قرار گرفت. بدین ترتیب می توان با قاطعیت گفت که خواسته یا ناخواسته، قانونی یا غیرقانونی، تبلیغات انتخاباتی در ایران و به تبع آن در آذربایجان شرقی به عنوان یکی از کانون های حساس انتخاباتی و از قطب های سیاسی مهم ایران کلید خورده است.
پیش از اینها نیز احمدی نژاد در سال گذشته و در مراسم یادبودی که برای مادرش در تبریز برگزار شده بود حضور یافت. حالا پایتخت نشینان خوب می دانند که راه جلوس بر کرسی های سبز بهارستان بعد از عبور از تهران از منطقه جغرافیایی بزرگ و حساسی به نام « آذربایجان» می گذرد. همه گروه ها و احزاب و تشکل ها و نیز کاندیداهای منفرد خوب می دانند که از دست دادن رای آذربایجان به منزله باخت قطعی آنها در انتخابات است. نمایندگان فعلی آذربایجان شرقی هم که اکنون در بهارستان حضور دارند گاه گداری به بهانه های مختلف در محافل و مجامع عمومی حضور یافته و به طور نامحسوس از حضور خود در انتخابات اسفد ۹۴ خبر می دهند.
با این حال حضور گروه های سیاسی پایتخت نشین در تبریز بیش از گذشته محسوس است. به طوری که اصلاح طلبان و طرفداران دولت حسن روحانی ۲۴ خراد ماه را مناسبتی مناسب برای برگزاری برنامه نطق و سخنرانی سیاسیون به یاد حماسه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ یافته اند.
جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی، دکتر کرباسیان معاون وزیر اقتصاد، پورحسینی رئیس ستاد روحانی در استان و نیز دکتر پزشکیان نماینده اصلاح طلب تبریز و به احتمال زیاد، دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی خواهند کرد.
درست در نقطه مقابل این گروه، تشکل های سیاسی دیگر هم بر تحرکات و فعالیت های انتخاباتی خود افزوده اند. بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه اسلامی هم در مراسم یادواره شهدای موتلفه اسلامی در تبریز شرکت کرد و از مواضع گروه سیاسی منتسب به آن سخن گفته وبه تلویح به تبلیغ انتخاباتی پرداخت.
روز سه شنبه هم «سعید جلیلی» کاندیدای ناکام انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ و رقیب حسن روحانی به تبریز می آید تا از مواضع دولت احمدی نژاد دفاع کرده و چه بسا بر سیاست های اقتصدی و هسته ای دولت روحانی بتازد.
جلیلی، با دعوت بسیج دانشجویی استان آذربایحان شرقی به تبریز می آید و در همایشی با عنوان: مدافعان حریم حضرت امام (ره) که در مسجد شعبان تبریز برگزار می شود، به سخنرانی خواهد پرداخت.
بدیهی است که همه این سخنرانان، افق اسفند ۹۴ را در چشم انداز سیاسی خویش در نظر گرفته و برای کسب آرای بیشتر مردم این خطه از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند. در میان این آمد و رفتن ها و در حاشیه این برنامه های سیاسی، بی تردید با درصدی از مناظرات سیاسی و سوال و جواب های تند و حاشیه ساز روبرو خواهیم شد. سوالاتی که اگر در بستر رعابت حقوق متقابل و توام با احترام و ادب باشد می تواند شعور سیاسی و فهم آنان از یک انتخابات آزاد و مبتنی بر رای همگان را متجلی سازد. با این حال، هنوز هر سه ضلع مهم انتخاباتی جغرافیای ایران یعنی: احمدی نژادی ها، اصولگرایان معتدل (یاران لاریجانی) و اعتدالیون (شامل: اصلاح طلبان و یاران دولت روحانی) باور دارند که کلید فتح کرسی های سبز بهارستان در سرزمین بزرگی به نام آذربایجان نهفته است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]