- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

ایران جزو 10 کشور آلاینده محیط زیست جهان/ موتورخانه های دولتی زیر ذره بین استاندارد

آذرقلم: سمینار چالش ها و ضرورت های معاینه فنی موتورخانه دستگاه های دولتی برگزار شد

به گزارش خبرنگار آذرقلم، معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی در سمینار چالش ها و ضرورت های معاینه فنی موتورخانه دستگاه های دولتی گفت: بازرسی از موتورخانه های موجود در ساختمان های شهری را همانند آسانسورها، از ادارات دولتی شروع خواهیم کرد.

کاشانی 34 درصد از مصرف انرژی در سطح کشور را مربوط به بخش های خانگی، اداری و تجاری دانسته و افزود: با توجه به این حجم از مصرف انرژی در سه بخش فوق، نیازمند استانداردسازی مصرف انرزی در این حوزه ها هستیم

ایران جزو 10 کشور آلاینده محیط زیست در جهان

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد و معیار مصرف انرژی نیز در این سمینار گفت: کشور ما در رتبه 7 کشورهای آلاینده محیط زیست در جهان قرار دارد.

قزلباش، مهمترین بحث حاصر در ایران و دنیا را انرژی و محیط زیست معرفی کرده و افزود:  تا 50 ساله آینده بخشی از مناطق کشور به دلیل بهره برداری بیش از حد از منابع انرژی، افزایش گازهای گلخانه ای و آلودگی محیط زیست خالی از سکنه شود.

وی ادامه داد: انرژی، ایمنی و محیط زیست  3 دیدگاه استانداردسازی در بحث معاینه فنی موتورخانه هستند

قزلباش ضمن اشاره به آگاهی مردم از میزان مصرف انرژی با بهره گیری از رتبه های انرژی از ضرورت استفاده از کالاهایی با بازه انرژی A  و بازه های نزدیک به این رتبه خبر داده و افزود: عملکرد دستگاه های الکتریکی در بحث مصرف انرزی هر چه  به سمت بازه A نزدیک باشد، میزان بهره وری آن زیاد خواهد بود.

Image result for ‫موتورخانه استاندارد‬‎

دهک های پایین جامعه آسیب دیدگان حوزه انرژی

مدیر عامل شرکت بهینه سازان صنعت تأسیسات در سمینار فوق بیشترین آسیب حوزه انرژی را متوجه دهک های پایین جامعه دانست که نقش مهمی در صرفه جویی مصرف انرژی دارند.

ریاحی، امکانات و برخورداری مناطق مرفه شهرها را دلیلی بر افزایش مصرف انرزی دانسته و افزود: هر چه از جنوب شهر به طرف شمال آن حرکت کنیم، میانگین مصرف انرژی نیز بالا می رود که در این مورد بیشترین آسیب را مناطق کمتر توسعه یافته شهر و جنوب شهری ها متحمل می شوند.

وی آگاه سازی مردم، آموزش تکنسین و بازرسی از تأسیسات را سه راهکار ممکن برای کاهش مصرف انرزی و کاهش آلایندگی موتورخانه معرفی کرد.

الزام قانون معاینه فنی و جریمه سنگین برای عدم همکاری

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد و معیار مصرف انرژی در کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم، مهمترین چالش پیش روی سازمان ملی استاندارد در خصوص اجرای استاندارد موتورخانه ها را، عدم تخصیص بودجه و اعتبار دولتی برای شرکت های بازرسی عنوان کرده و افزود: بودجه ای که باید دولت به شرکت های بازرسی استاندارد در نظر بگیرد، پرداخت نمی کنند و همین مسئله مهمترین چالش اداره استاندارد در کنار استفاده برخی دستگاه های دولتی از شرکت های تأمین و نگهداری است که مانع فعالیت شرکت های بازرسی می شوند.

قزلباش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر دستور العمل سازمان استاندارد در برخورد با کارخانجات و دستگاه هایی که همکاری لازم با شرکت های بازرسی را ندارند گفت: استاندارد الزام و اجبار است، تمامی دستگاه های دولتی و خصوصی ملزم به اجرای آن هستند و در قانون جدید بحث ضمانت اجرایی خیلی محکم تر شده است و بر اساس آن جریمه ای سنگین در انتظار نهادهای خصوصی و کارخانجاتی است که با بازرسان اداره استاندارد برای معاینه موتورخانه ها همکاری نمی کنند.