- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

ایران به سمت پیر شدن می رود/ سن ازدواج در تبریز از میانگین کشوری بالاتر است

آذرقلم: مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران ضمن هشدار نسبت به پیر شدن جمعیت ایران در طی سال های آینده، از بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان آذربایجانی و نیز آمار بالای تجرد جوانان ابراز نگرانی کرد.Image result for ‫علی اکبر محزون‬‎

به گزارش خبرنگار آذرقلم، دکتر علی اکبر محزون در سیمنار یک روزه «تغییرات جمعیتی و نیازهای پیش رو» با اشاره به نرخ رشد 24/1 درصدی ایران گفت: آمارها نشان می دهد که ایران از نظر جمعیت رتبه 18 جهان و رتبه سوم را در بین 26 کشور منطقه بعد از پاکستان و مصر دارد.

این کارشناس آمار در ادامه افزود: ترکیب سنی جمعیت ایران نشان می دهد که 8/44 درصد جمعیت ایران را میانسالان تشکیل می دهند و این امر نشان می دهد که ایران به سمت پیر شدن می رود.

محزون با بیان اینکه نرخ افزایش سالمندی 3 برابر نرخ رشد جمعیت ایران است بر لزوم برنامه ریزی های علمی و عملی برای آینده جمعیتی ایران تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به کاهش نرخ ازدواج ها، زاد و ولد و در مقابل افزایش نرخ طلاق این عوامل را تهدیدی جدی برای وضعیت آینده ایران دانست.

افزایش سن ازدواج در بین جوانان یکی دیگر از آمارهایی بود که محزون به آن اشاره کرد به گونه ای که میانگین سن ازدواج در کشور در بین مردان به بیش از 27 سال و در بین دختران به 23 سال رسیده که رده سنی مناسبی برای زاد و ولد در سال های بعد از آن نیست. چرا که فرصت باروری و انگیزه زادولد در سال های بعد از آن به شدت کاهش می یابد.

آمارها همچنین نشان می دهد که میانگین سن ازدواج در کلانشهر تبریز از میانگین کشوری هم بالاتر است به گونه ای که سن ازدواج در بین مردان تبریزی در حدود 2/28 و در بین دختران نیز 2/23 سال است. البته این اعداد در شهر بزرگی مانند تهران از این رقم نیز بالاتر است.

محزون در ادامه به آمار دیگری اشاره می کگند که طی آن از بین هر 5 خانوار ایرانی دو جوان ازدواج نکرده در سن ازدواج ( زنان 15 تا 29 سال و مردان 20 تا 34 سال ) وجود دارد. به عبارت دیگر بیش از 9 میلیون و 770 هزار نفر در سن متعارف ازدواج اصلا ازدواج نکرده اند. این امر به این نکته اشاره دارد که خطر تجرد قطعی در بین جوانان ایرانی به دت در حال بالا رفتن است و در نهایت با احتساب افرادی که همسر خود را از دست داده اند آمار تجرد به بیش از 13 میلیون نفر بالغ می شود که دورنمای خوبی برای تغییرات جمعیتی ایران نیست.

محزون، تحکیم بنیان خانواده ها، فرهنگ سازی، ارائه آموزش های مداوم و مهارت افزایی زندگی مشترک به جوانان را از الزامات اساسی جامعه ایرانی در حال حاضر دانست.

آمار دیگری نیز نشان می دهد که در بخش هزینه های غیرخوراکیِ خانوارهای ایرانی، مسکن، حمل و نقل و بهداشت به ترتیب سه خاصه مهم و پرهزینه خانوارهای ایرانی به شمار می آید. در همین رابطه آمارها نشان می دهد که بیش از 50 درصد خانوارهای شهری و حدود 30 درصد خانوارهای روستایی دارای خودرو شخصی هستند.Image result for ‫علی اکبر محزون‬‎

همچنین آمارها نشان می دهد که از بین 3 میلیون و 600 هزار نفر افراد جویای کار در کشور، بیشترین متقاضی برای بخش «خدمات» با 2 میلیون و 800 هزار نفر وجود دارد در حالی که برای بخش های «کشاورزی» با 200 هزار نفر و بخش «صنعت» با 600 هزار نفر کمترین متقاضی وجود دارد. این آمار نیز آسیب پذیری جامعه کار و فعال ایران را نشان می دهد که به جای پرداختن به فعالیت های تولیدی افراد جویای کار به دنبال درآمدهای کلان و کم دردسر هستند.

محزون در خاتمه بر ضرورت نگاه استراتژیک به مقوله جمعیت در حال تغییر ایران در طی دهه های آینده تاکید کرد.

خبرنگار: محمد امین خوش نیت