- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

انتقاد مجری مجتمع هلیا از تنگ نظری مسئولان نسبت به سرمایه گذاری در تبریز

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: یکی از بزرگترین پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در آذربایجان شرقی، مجتمع فرهنگی، گردشگری و ورزشی «هلیا» است که در زمینی به مساحت 2.5 هکتار و زیربنای 54 هزار مترمربع در شرق تبریز به اجرا در آمده است.
به گزارش خبرنگار آذرقلم، این پروژه بزرگ، با هزینه ای بالغ بر 3570 میلیارد ریال در خردادماه سال 1400 به دست استاندار وقت افتتاح شد اما بهره برداری از آن به دلیل قرمز شدن وضعیت کرونایی استان تاکنون به تاخیر افتاده است.
هر چند به گفته مجری و سرمایه گذار این پروژه، هلیا از اسفندماه 1398 آماده بهره برداری بود اما با توجه به شیوع کرونا، عملا این پروژه متوقف شد و در نتیجه زیان مضاعفی را بر سرمایه گذار این طرح تحمیل کرد بدون آنکه هیچ سازمان و اداره و نهادی حال و احوالی از این پروژه و مجریان آن بپرسد!
اما اکنون این پروژه بعد از 11 سال کار و پیگیری و اخذ مجوزهای لازم آماده بهره برداری عملی است. به گفته مجری طرح، مجموعه پارک آبی تبریز با اخذ مجوزهای بهداشتی لازم از استانداری با رعایت پروتکل های بهداشتی و با 30 درصد ظرفیت از بیستم آبان ماه به ارائه خدمات به شهروندان و علاقه مندان خواهد پرداخت و در همین رابطه ناجی ها، اپراتورها و نیروهای خدماتی لازم استخدام شده و استخرها نیز آبگیری شده اند .
مهندس سیروس علی اکبری، مجری این طرح با بیان اینکه در این پروژه برای اشتغال 60 نفر آقا و 55 خانم برنامه ریزی شده است گفت: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا و کاهش ظرفیت پذیرش افراد، اکنون تنها برای 35 آقا و 28 خانم ظرفیت سازی شده اما صورت رفع کامل کرونا، این اشتغالزایی به حداکثر خود خواهد رسید.
وی با اشاره به پیشرفت کار هتل هلیا نیز گفت: این هتل پنج ستاره با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است اما متاسفانه عدم ثبات قیمت مصالح ساختمانی کمر همه سرمایه گذاران بخش خصوصی را شکسته است.
علی اکبری در مورد روند اجرایی و تاریخچه این پروژه نیز گفت: این طرح در سال 1389کلنگ زنی شد اما با توجه به اینکه زمین ع آن خارج از محدوده شهر تبریز بود مجبور شدیم از 22 سازمان و نهاد و اداره برای این کار موافقت نامه و مجوز بگیریم! که در دنیا بی سابقه است. در نهایت بعد از سه سال دوندگی موفق شدیم پروانه ساختمانی آن را از شهرداری دریافت کنیم.
علی اکبرزاده افزود: از سال 1394 تا 1396 به دلیل تشدید تحریم های اقتصادی در تهیه ارز خارجی به مشکل برخوردیم و کار بار دیگر دچار وقفه شد و نتوانستیم سرسره های آن را سر وقت وارد کنیم. خرید و واردات سرسره های مخصوص این پارک آبی نیز دو سال زمان برد و در نهایت این کار با سختی های بسیار به سرانجام رسید.
مجری این طرح تصریح کرد: فاز اول این مجموعه فرهنگی و ورزشی و گردشگری، 357 میلیارد تومان هزینه صرف شده در حالی که اگر به قیمت روز محاسبه شود این ارقام سه برابر می شود ضمن آنکه این مبلغ غیر از ارزش زمین و هزینه های اخذ پروانه شهرداری می باشد.

سرمایه گذار مجموعه هلیا افزود: این مجموعه ظرفیت پذیرش همزمان سه هزار نفر آقا و 1500 نفر خانم را دارد که می توانند از امکانات تفریحی آن استفاده کنند. هلیا تنها پارک آبی ایران است که هر سرسره آن یک موتورخانه جداگانه و مستقل دارد تا هیچ وقت خدمات رسانی کل مجموعه متوقف نشود.
سیروس علی اکبری افزود: اکنون این میزان سرمایه گذاری با این زمان اجرای یازده ساله اصلا توجیه اقتصادی ندارد. به عنوان مثال در حالی که تا چند وقت پیش آهن آلات را به مبلغ 7200تومان می خریدیم الان به 18 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده و دیگر توجیه اقتصادی ندارد.
علی اکبری در برابر این سوال که پس چرا با مشاهده این شرایط حاضر به سرمایه گذاری شده گفت: ما در این شهر پروژه های ساختمانی و عمرانی بسیاری به اجرا درآورده ایم اما معتقدیم که همه چیز پول نیست. اگر بنده در همان شغل ساختمانی خویش فعالیت می کردم مطمئن باشید سرمایه من حداقل پنج برابر می شد! توسعه استان، اشتغال زایی، رونق اقتصادی، تزریق نشاط و شادی در جامعه دغدغه اصلی ما است.
مجری پروژه هلیا در پاسخ به این سوال که در اجرای این پروژه با چه مشکلات یا سنگ اندازی هایی روبرو بوده گفت: یکی از مشکلات ما نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی است. در حالی که پروژه به بهره برداری نرسیده و ما ریالی دشت نکرده ایم دارایی مالیات تکلیفی تا سال 1395 را مطالبه می کند الان هم ما را به خاطر عدم پرداخت آن جریمه می کند! آیا این نحوه برخورد با سرمایه گذار درست است؟
وی با انتقاد از نحوه برخورد کارشناسان اداره کل استاندارد و شرکت های خصوصی وابسته به این اداره این مورد را یکی از عجایب سرمایه گذاری در کشورمان خواند و گفت: در حالی که ما بر اساس استانداردهای اروپا (جوشکاری، مصالح، تاسیسات و .. ) سرسره ها را از ترکیه وارد کرده ایم اما کارشناسان به بهانه های مختلف و نه فنی و علمی در کار ما ایجاد وقفه کردند! در حالی که استانداردهای ما منطبق بر استانداردهای اروپایی و متعلق به شرکت «پولین» است که به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده سرسره های آبی تاکنون 2200 سرسره آبی استاندارد و ایمن ساخته و فروخته است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکل دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: تاکنون 28 میلیارد تومان برای این پروژه وام گرفته ایم که تنها در حدود هفت و نیم درصد از کل هزینه های اجرای پروژه را پوشش می دهد! آن هم با 24 درصد بهره بانکی و با معرفی سازمان میراث فرهنگی! اکنون آن وام بانکی به 98 میلیارد تومان رسیده است که کمر هر سرمایه گذاری را می شکند!
علی اکبری افزود: معتقدم که هر جا سرمایه گذاری و رونق اقتصادی باشد امنیت اجتماعی هم برقرار می شود. من برای تامین هزینه های اجرای این پروژه بیش از 40 واحد مسکونی خود را فروختم در حالی که اگر تا الان نگه می داشتم چندین برابر می شد! اما با این حال به خاطر توسعه استان و اشتغال زایی و تفریح مردم همه این مشکلات و سختی ها را به جان خریدم. حال چرا باید در مسیر سرمایه گذاری های بیشتر و به جای حمایت تا این اندازه در فشار قرار گیریم؟[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]