- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

املای نانوشته غلط ندارد/ جشنواره ای برای برتر کردن سازمان های خودی!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]یادداشت روز: محمد امین خوش نیت

آذرقلم: اسامی 15 دستگاه و اداره و سازمان برتر استان آذربایجان شرقی در جشنواره شهید رجایی امسال در حالی اعلام شده که با مشاهده این اسامی چند نکته به ذهن خطور می کند: یا باید در صلاحیت شاخص های بررسی و امتیاز دهی تجدید نظر کرد، یا در انصاف و واقع بینی داوران و امتیازدهنگان تردید و تشکیک کرد و یا اینکه باید شائبه های دیگری را برای این «برترکردن» در نظر گرفت!

به گزارش آذرقلم، ادارات و سازمان هایی برتر شده اند که به خاطر شرایط کرونایی و اصولا ماهیت کارشان با کمترین ارباب رجوع موجه بوده اند و یا اینکه به دلیل محدودیت وظایف و رسالت کاری شان، با کمترین چالش ها و تحدید ها روبرو هستند. در نتیجه مثل یک املای نانوشته، طبیعی است که ناراضی هم نداشته باشند و در شاخص های ارزیابی داوران! رتبه برتر را کسب کنند.

اصلا، این سازمان های برتر که مدیران شیک پوش آنها، کمترین ارتباط مردمی را دارند چگونه برتر شده اند؟ اصولا عنوان این جشنواره (شهید رجایی) با کار و بار و عملکرد آنها چه سنخیتی دارد؟

اداراتی مثل: آموزش و پرورش، فرودگاه ها، راهداری و حمل و نقل، و .. در این دوران کرونا شاهد کاهش شدید فعالیت های خود بوده اند. بنابراین هرگز نمی توان بر عملکرد نداشته شان نمره منفی داد!

عملکرد ادارات دیگری که عملکردشان برای عموم مردم اظهر من الشمس است. واقعا مایه حیرت است که با این عملکرد به شدت ضعیف و انتقادی که برای عموم مردم آشکار است چگونه رتبه برتر کسب کرده اند:برگزیدگان جشنواره شهید رجایی در آذربایجان‌شرقی معرفی شدند

قطعی برق، پارسال و امسال مردم را به شدت عصبانی و کلافه کرد اما اداراتی مانند توزیع برق و برق منطقه ای برتر شدند!

دریاچه ارومیه بیشتر خشک شد، طرح خط انتقال آب از رود ارس و زاب و زرینه رود به استان ما و دریاچه ارومیه نیمه کاره ماند، اما آب منطقه ای برتر شد!

کیفیت آب شرب تبریز در حداقل ممکن قرار دارد. قطعی آب هنوز هم یک تهدید و مشکل اساسی برای برخی محله هاست ولی آب و فاضلاب برتر شناخته می شود!

گوشت اسب و الاغ در رستوران ها توزیع می شود و هنوز خبر آن روی خط اخبار قرار دارد که ناشی از ضعف نظارت هاست، گوشت از سفره مردم حذف می شود، قیمت گوشت سر به آسمان می ساید اما دامپزشکی برتر شناخته می شود!

مردم، اصناف و کسبه و مشاغل مختلف به خاطر افزایش مالیات ها و عدم توجه ماموران مالیاتی به وضعیت کسب و کار مردم در دوران کرونایی، همچنان به وصول مالیات های کلان اشتغال دارند اما اداره امور مالیاتی برتر می شود!

اقتصاد استان شیب نزولی دارد، بنگاه های اقتصادی اغلب در حال ورشکستگی و کاهش تولید و تعدیل نیرو هستند اما اداره امور اقتصادی برتر شناخته می شود!

جعل اسناد ملکی معمولا یکی از بیشترین عناوین خبری رسانه های ماست و املاک استان ما برای ثبت و تائید مالکیت با مشکلات دیرینه مواجه هستند اما اداره کل اسناد برتر شناخته می شود.

بقیه ادارات و سازمان ها هم تکلیف شان مشخص است و بیان عملکرد آنها در این مقال، زیره به کرمان بردن است. اداراتی مثل: امور عشایر، تعاون و کار و …! که برتر کردن آنها به یک شوخی تلخ بیشتر شباهت دارد تا یک کار علمی و مطالعاتی و دقیق!

اما آنچه که در این جشنواره مورد غفلت داوران و طراحان متبحر و استاد تمام! شاخص های این ارزیابی قرار گرفته برخی سازمان ها و ارگان هایی است که فعالیت آنها شبانه روزی است. تنوع و کثرت وظایف آنها چندین برابر دستگاه های دیگر است. همواره با چالش های عمده مدیریتی و نظارتی روبرو هستند. حجم ارباب رجوع آنها قابل مقایسه با شمار مراجعه کنندگان چندین دستگاه به اصطلاح برتر دیگر نیست. در شرح تکالیف آنها، از جمع آوری زباله های خانگی گرفته تا برداشتن لاشه مرده گربه و جمع آوری سگ های مزاحم و آسفالت و احداث پل و راه و درختکاری و بیرون کشیدن افراد گرفتار در آسانسور و چاه و خاموش کردن آتش و آسان کردن رفت و آمد شهروندان و ده ها وظیفه دیگر تعریف و تعیین شده  اما هرگز در شاخص های ارزیابان فنی و متخصص! این جشنواره جایی ندارند.

این جفا و اجحاف در حق ده ها سازمان و شرکت و منطقه مجموعه ی شهرداری تبریز است که متاسفانه چند کارشناس نابلد و ناآشنا به وظایف و مسئولیت های شهر و شهروندی به سادگی، چشم بر این همه تکالیف خطیر می بندند و تنها به پیاده سازی چند آیتم فرا گرفته در مراکز علمی پرداخته و ذهنیات خود را ملاک ارزیابی خویش قرار می دهند .

البته این انتقاد بر خود مدیران ارشد مجموعه شهرداری تبریز هم وارد است که نتوانستند به نحو شایسته، عملکرد شبانه روزی و گاه ایثارگرانه خویش را برای ارزیابان استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشریح و گزارش کنند.

ای کاش استاندار محترم و سازمان برنامه ریزی استان کمی عادلانه و واقع بینانه به موضوع جشنواره شهید رجایی و معرفی سازمان های برتر می نگریست! حداقل این نکته را مد نظر داشته باشید که املای نانوشته غلط ندارد و گرنه مجموعه شهرداری ها هر چند در ذیل مجموعه های دولتی تعریف نمی شود، هر چند همیشه مورد انتقاد مسئولان و رسانه ها قرار دارد اما با این حال، بزرگترین و مهمترین مجموعه خدمات رسان شهری هستند. روا نیست که با این نوع انتخاب های سهل و پیش پا افتاده، زحمات هزاران مدیر و کارمند خدوم و سخت کوش ان را نادیده گرفت.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]