- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

افزایش ۴.۲ درصدی بارش ها در آذربایجان شرقی

۳۶۱ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌شرقی ثبت شد

آذرقلم: معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال آبی گذشته (اول مهر ۹۷ تا ۳۱ شهریور ۹۸) حدود ۳۶۱ میلی‌متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است.

به گزارش آذرقلم، محمد اشجعی، با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال آبی ۹۶-۹۷ حدود ۴.۲ درصد افزایش یافته است، افزود: میزان بارش در سال آبی ۹۶ – ۹۷ حدود ۳۴۶.۸ میلی متر ثبت شده بود.

وی با بیان اینکه بارش سال آبی گذشته در این استان نسبت به بلند مدت نیز حدود ۲۷ درصد و معادل ۷۶.۸ میلی متر افزایش یافته است، اظهار داشت: میزان بارش در بلند مدت ۲۸۴.۵  میلی متر ثبت شده است.
معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال آبی جاری نیز (اول تا ۱۸ مهر ۹۸) حدود یک دهم میلی متر در استان بارش روی داده است در حالی که در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارندگی ۱.۹ میلی متر ثبت شده بود.

اشجعی، با بیان اینکه میزان بارش در این بازه زمانی در بلند مدت در استان ۶.۱ میلی متر ثبت شده است، ادامه داد: میزان بارندگی سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته ۹۲.۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۹۷.۷ درصد کاهش یافته است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.