- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

عملیات‌ مبارزه با مواد مخدر در آذربایجان شرقی ۳۵ درصد افزایش یافت/وضعیت سفید شهرستان شبستر در بحث اعتیاد

آذرقلم: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌ شرقی ‌از افزایش ۳۵ درصدی عملیات‌های مبارزه با مواد مخدر در استان خبر داد و گفت: در چند سال اخیر ۱۲۵ کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی منهدم شده و ۳۸ درصد دستگیری‌ها در این زمینه افزایش یافته است.

به گزارش آذرقلم، بهروز مهدوی این مطلب را در جمع شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شبستر اعلام کرد و با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به رشد هشت درصدی اقتصادی دست یابیم مستلزم جامعه و انسان های سالم هستیم تصریح کرد: رشد اقتصادی با انسان های دچار اختلالات عصبی و بیمار اجتماعی غیرقابل دستیابی است.

وی ابراز کرد: امروز 25 درصد مردم جامعه به طور مستقیم و غیرمستقیم گرفتار این بلای خانمانسوز هستند و تاسف بار تر اینکه یکی از اهداف اصلی ترویج مواد مخدر در جامعه، هدف قرار دادن مدرسه، خانواده ، محیط‌های کارگری و صنعتی است.

مهدوی افزود: عرضه و تقاضا برای انواع مواد مخدر در سطح دنیا افزایش یافته و پیوند این پدیده شوم با قاچاق و تروریسم آن را به سلاحی مرگبار علیه ملت‌ها تبدیل کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه علیرغم یک قرن مبارزه جهانی در امر اعتیاد همچنان شاهد افزایش اعتیاد در جامعه هستیم اظهار داشت: آذربایجان شرقی و شهرستان شبستر در این امر وضعیت سفید و رتبه 28 را داراست ولی این رتبه بدین معنا نیست که غافل از موضوع اعتیاد شویم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتیاد در حوزه نوجوانان، جوانان و حتی بانوان رو به افزایش است و این یک هشدار برای مسئولان و خانواده هاست.Image result for ‫بهروز مهدوی‬‎

بهروز مهدوی اضافه کرد: 80 درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می شود و راحت ترین و باصرفه ترین مسیر برای انتقال به سایر کشورها ایران است که از امر آسیب جدی می بینیم در حالیکه تلاش های عوامل نیروی انتظامی، بسیج و اطلاعات موثر بوده ولی تاکنون 3600 نفر شهید و 12 هزار جانباز در این راه تقدیم امنیت کشور شده که 44 نفر آنان از آذربایجان شرقی هستند.

مهدوی با بیان اینکه تفکرات غلط، مسائل اقتصادی و سایر مشکلات باعث شده تا اعتیاد به آسیب و چالش بزرگ کشور تبدیل شود، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعتیاد را به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار کشور اعلام کردند؛ زیرا این موضوع منشأ آسیب‌های دیگری نظیر طلاق، خودکشی، نزاع و درگیری نیز هست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه از افزایش ۳۵ درصدی عملیات‌های مبارزه با مواد مخدر در استان خبر داد و گفت: در چند سال اخیر ۱۲۵ کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی منهدم شده و ۳۸ درصد دستگیری‌ها در این زمینه افزایش یافته است ضمن آنکه 55 درصد مراکز درمانی نیز افزایش داشته است.
وی، با ابراز تاسف از اینکه با وجود افزایش ۹۶ درصد سازمان مردم نهاد و افزایش سایر امکانات در زمینه مبارزه مواد مخدر ولی باز هم مواد مخدر در جامعه وجود دارد، گفت: دولت سند ملی مبارزه با مواد مخدر را در طول برنامه ششم توسعه تدوین کرده است که ۶۵ سازمان در این سند حضور داشته و طبق این سند باید عرضه مواد مخدر و دسترسی به آن کاهش یابد.

مهدوی با بیان اینکه طبق سند تدوین شده باید در طول پنج سال ۲۵ درصد اعتیاد در کشور کاهش یابد، گفت: برپایه این برنامه باید تمام آحاد جامعه آگاه شوند و حتی برنامه‌هایی برای افراد سالم جامعه نیز پیش‌بینی شده است.

وی، موادمخدر و روانگردان‌ها را ابزار سیاسی و اقتصادی نظام سلطه دانست و تصریح نمود: کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر، افزایش تولیدات صنعتی و شیمیایی، بهره‌گیری از شبکه‌های سایبری و ماهواره‌ای برای تخریب نهاد خانواده از جمله برنامه‌های دشمن در این راستا به شمار می‌رود.

مهدوی با بیان اینکه براساس پژوهش‌ها 90 درصد خانواده‌های ایرانی در مورد شیوع اعتیاد نگران هستند، افزود: این امر از یک جهت مثبت و نشانگر عزم جزم خانواده‌ها در مراقبت از فرزندان و جوانان بوده و از سوی دیگر اثر منفی دارد؛ چرا که ایجاد دغدغه فکری برای مردم نوعی آسیب است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌ شرقی با تاکید به اینکه بیش از ۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی مرتبط با اعتیاد است، گفت: طبق آمایش انجام گرفته، بیشترین نگرانی مردم و مسئولان در حوزه اجتماعی، بحث اعتیاد و مواد مخدر است.

مهدوی با ارائه آماری همچنین گفت: متاسفانه 64 درصد معتادان متاهل هستند ضمن آنکه، 20 درصد آنها دارای تحصیلات بالای دیپلم و 22 درصد آنان شاغل هستند.

وی شبستر را جزو مناطق فرهنگی و سرزمین خیرین نام برد و ضمن تاکید بر ضرورت حضور پررنگ و جدی سازمان‌های مردم نهاد و مراکز درمانی در بحث مبارزه با اعتیاد گفت: خیرین باید به صورت داوطلب و افتخاری در عرصه مبارزه با اعتیاد ورود پیدا کرده و برای درمان معتادان اقدامات چشمگیری انجام دهند.

فرماندار شبستر نیز طی سخنانی اظهار داشت: مهم‌ترین کار برای رسیدن به هدف سند ملی مبارزه با اعتیاد، کاهش تقاضا با رویکرد اجتماعی است، و این کار باید از طریق فعالیت‌های فرهنگی انجام شود و لزوم اثرگذاری آن ورود افراد متخصص به این حوزه است.

حسن مستفید در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت این شهرستان از نظر شاخص‌های اعتیاد، سفید است، گفت: بازگرداندن یک فرد معتاد به آغوش جامعه و تبدیل کردن او به فردی که می‌تواند درآمد خود و خانواده خود را تأمین کند کار ارزشمندی است.

خبرنگار شبستر – علیرضا خوش نیت