- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

افزایش یک متری‌ تراز دریاچه ارومیه تا 5 مهرماه ۹۸/ دریاچه عمیق تر شد

آذرقلم: با افزایش ورودی آب شیرین به پیکره دریاچه، عمق دریاچه ارومیه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش آذرقلم به نقل از مهر، مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: تراز دریاچه ارومیه در پنجم مهر ماه، ۱۲۷۱/۲۹ است که این تراز مشابه سال قبل، ۱۲۷۰/۲۷ بوده و اما آبی که امروزه در دریاچه وجود دارد ۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون متر مکعب است.

ساعی با اشاره به اینکه اگر امسال دوره ترسالی جدیدی اتفاق افتاد و میزان نزولات جوی به ۴۰۰ میلی متر برسد حدود ۱ متر و ۲۰ سانتی متر تراز دریاچه افزایش خواهد یافت گفت: همزمان با افزایش تراز دریاچه ارومیه، انتقال آب زاب بر پیکر دریا یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که لایروبی و لاینینگ آن در حدود ۳۶ کیلومتر انجام گرفته است.

وی افزود: کانال‌های آب آور دریاچه نیز بالا ی۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آنچه که مطرح می‌کنند در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹، ۶ کیلومتر باقی مانده نیز حفاری خواهد شد و سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب بر پیکر دریا وارد خواهد شد. پساب تصفیه شده تبریز و ارومیه نزدیک بر ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را دارا می‌باشد که مجموع این دو به ۹۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید که می‌توانند سالانه بر پیکر دریا وارد شوند.

عمیق شدن دریاچه ارومیه

خلیل ساعی با اشاره بر مطالعات سازمان فضایی کشور و عمیق شدن دریاچه ارومیه بیان می‌کند : بحثی که در رابطه با مطالعات در مورد عمق سنجی بستر دریاچه وجود داشت این بود که دریاچه روز به روز حالت گودی خود را از دست داده و به حالت تخت در می‌آید و باعث می‌گردد با وجود آب در دریاچه در سطح وسیعی پخش شده و با اولین تابش نور خورشید و تبخیر، مرگ دریاچه رقم بخورد. این در حالی است که ستاد احیا دریاچه ارومیه، مطالعات رفتار سنجی بستر دریاچه را از طریق سازمان فضایی ایران انجام داد.

وی در ادامه افزود: بر اساس مطالعات سازمان فضایی کشور، با توجه به ورود آب شیرین به بستر دریاچه ارومیه، انحلال نمک رخ داده و دریاچه عمیق‌تر شده و علاوه بر این، میزان آب موجود در یک تراز مشخص با توجه به انحلال نمک در بستر دریاچه، افزایش یافته است.

لایروبی مسیل‌های منتهی به دریاچه ارومیه

ساعی از جمله اقدامات ستاد احیا دریاچه ارومیه را لایروبی مسیل‌های منتهی به دریاچه دانسته و بیان می‌کند : در استان آذربایجان شرقی، ۱۴۲ کیلومتر لایروبی مسیل‌ها انجام یافته است؛ مدیریت آب پشت سدها و از طرفی با لحاظ کردن میزان حقابه دریاچه نزدیک بر ۲/۵ میلیارد متر مکعب رهاسازی صورت گرفت در حالی که هر سال این رهاسازی چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب انجام می‌گرفت.

ساعی ادامه داد: اگر ستاد احیا دریاچه ارومیه تشکیل نمی‌یافت در سال ۱۳۹۵، دریاچه به حالت خشک و مرداب کوچکی تبدیل می‌شد اما طبق برنامه‌ریزی ستاد احیا، دو سال اول به عنوان سال تثبیت وضعیت دریاچه و مرحله دوم بعد از تثبیت دریاچه، مرحله احیا بوده که اتفاق افتاده است.