- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

افزایش ٢۵ درصدی تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگی/‌ پراید و پژو ارابه های مرگ هستند

آذرقلم: رئیس پلیس راه استان ‌اعلام کرد:‌ ٢٠١ نفر در چهارماهه اول سال ٩٧ در تصادفات برون شهری جان خود را از دست داده اند که این رقم ٢۵ درصد افزایش را نسبت به سال قبل نشان می دهد.
به گزارش خبرنگار آذرقلم،‌ جواد ناموران در نشست مطبوعاتی خود عمده ترین علت فوت سرنشینان در تصادفات برون شهری استان را عدم استفاده از کمربند ایمنی ذکر کرد و گفت: از میان فوت شده ها ۴٠ درصد راننده،‌ ۳۸ ‌درصد سرنشین، ۱۴ ‌درصد راکب و ترک نشین و هشت درصد عابر پیاده بودند.

وی با تاکید بر افزایش ٢٨ درصدی تردد برون شهری در چهار ماهه سال ٩٧ نسبت به ٩۶،‌ یکی از دلایل افزایش آمار فوت عابرین پیاده در تصادفات را عدم استفاده از پل عابر پیاده عنوان و بیان کرد: ‌فوت چهار نفر از ١٧ نفر فوت شده عابران پیاده  دقیقا در زیر پل عابر پیاده نشان می دهد که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

سرهنگ جواد ناموران با اشاره به افزایش ٣٧ درصدی تعداد تصادفات برون شهری استان، تعداد ‌تصادفات منجر به فوت امسال را ١٢١ فقره اعلام کرد و گفت: از ٢٠١ نفر فوتی، ۱۱۵ ‌نفر سر صحنه و ٨٧ نفر در مسیر و عمدتا در بیمارستان فوت کرده اند. از این تعداد ١۶٧ نفر (٨٣ درصد)  مرد و ٣۵ نفر زن ( ۱۷ ‌درصد) ‌بودند.

ناموران با توضیح اینکه ١٢٢ نفر در راههای اصلی و ١۵ نفر در آزاد راه ( حدفاصل تبریز تا زنجان) ‌و ٣۵ نفر در راههای فرعی و ٣٠ نفر در راههای روستایی فوت شده اند؛ ‌توضیح داد: هموطنان نباید با سرعت آزاد راه در مسیرهای روستایی آسفالت شده که منجر به لغزش و خروج خودرو از جاده می شود؛‌ حرکت کنند.

چهار محور مرگبار استان:

وی بالاترین میزان افزایش فوتیها در تصادفات را در چهار محور اهر-تبریز، ‌تبریز-‌آذرشهر، ‌هشترود- زنجان و مراغه-‌هشترود نام برد و خاطر نشان کرد: ‌علت اصلی تصادفات فوتی انحراف و تجاوز به چپ بوده که منجر به فوت ٧٣ نفر از ٢٠١ نفر شده است. محورهای دو طرفه دیگری همچون قسمتی از تبریز-اهر، ‌صوفیان_ تسوج، ‌مرند _ خوی و مراغه به هشترود هم از مسیرهایی هستند که بک لحظه غفلت راننده باعث تصادفات خونین می شود.

سرهنگ ناموران با بیان اینکه حرکت از خط وسط عمده مشکل در استان ماست؛ گفت: ‌۴٢ نفر فوت شده به علت عدم توجه به جلو و علت فوت ٢۴ نفر  دیگر بخاطر خستگی و خواب آلودگی جان باخته اند. وی توصیه کرد: رانندگان بعد از هر دو ساعت رانندگی باید ٢٠ دقیقه تمدد اعصاب و استراحت داشته باشند.

تلفن همراهی که  جوان 19 ساله را 60 ساله می کند!
پلیس راه استان در ادامه نشست خبری خود به استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی اشاره و توضیح داد: ‌استفاده از گوشی همراه در زمان رانندگی قدرت واکنش یک جوان ١٩ ساله را ۶٠ سال پیرتر کرده و پایین می آورد بنابراین راننده با موبایل نباید حرف بزند‌؛ چیزی نخورد؛ دخانیات مصرف نکند؛ ‌مشاجره و صحبت نیز در زمان رانندگی نکند.

پراید و پژو ارابه های مرگ هستند

ناموران خاطر نشان کرد:  همه ‌نسبت به خودروی خود و استحکام آن باید بیشترین احتیاط را در جاده داشته باشند. پراید و پژو چون بلافاصله در زمان تصادف مچاله می شوند بنابراین بیشترین فوتی در زمان تصادف را دارند.
وی تعداد نفرات فوت شده بر حسب نوع سیستم خودروی مقصر را اینگونه برشمرد: ۷۰ ‌نفر در گروه پژو، ۳۶ نفر پراید، ‌هفت نفر سمند، ‌١۴ نفر پیکان، ‌٣١ نفر وانت، ۱۰ ‌نفر کامیون، ‌یک نفر مسافربری و ٢۵ نفر موتور که راننده های مقصر در بالاترین سن بین ٢۵- ۳۴ ‌بودند.
نحوه شکل گیری تصادفات نیز ۵۵ مورد خروج از جاده و ٩٩ مورد خودرو با خودرو بوده است. علت پایین آمدن تعداد فوتیها در اتوبوسها را نیز می توان استفاده از سامانه هوشمند سپه تن که در همه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نصب هست؛ ‌عنوان کرد.

شایان ذکر است راههای استان ١٣ هزارو ٣۴٣ کیلومتر است که ٢٢١ کیلومتر آن آزاد راه، ۳۴۰ ‌کیلومتر بزرگراه و بقیه اصلی و فرعی روستایی هستند.تعداد ٣٢ دستگاه دوربین ثابت وجود دارد که تا پایان سال تعداد آن به ۶٠ می رسد. شماره ١٩٧ برای انعکاس مشکلات هموطنان با پلیس  راه استان آماده برقرای ارتباط در هر لحظه است.

خبرنگار: نفیسه انصاری دین