- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

استاد دانشگاه تربیت مدرس: مسئول نابودی دریاچه ارومیه، مسئول احیای آن شده است

آذرقلم: استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: الگوی سیاستی خاصی برای مقابله با بحران آب نداریم؛ مسئله به آن اندازه بحرانی نیست و می‌توان آن را مدیریت کرد و مشکل اصلی ما در سیاست گذاری است.

به گزارش آذرقلم به نقل از فارس، « نشستی با عنوان چالش‌ها و چشم انداز کشاورزی و امنیت غذایی» با حضور صادق خلیلیان وزیر سابق جهاد کشاورزی و دو  نفر از اساتید دانشگاه تربیت مدرس سید حبیب موسوی و حامد نجفی علمدارلو برگزار شد.

حامد نجفی علمدارلو در این جلسه گفت: فردی که مسئول از بین رفتن دریاچه ارومیه بود مسئول احیای آن شده است

وی افزود: بحران دریاچه ارومیه از سال 74 شروع شد. یعنی استراتژی مقابله با بی‌‌آبی در این منطقه نبود و جالب است که همین آدم که مسئول از بین رفتن دریاچه ارومیه است اکنون مسئول ستاد دریاچه ارومیه و محیط زیست معرفی می‌شود. اگر این دو سه بارندگی اخیر نبود ادعایی که درباره بالا رفتن تراز آب دریاچه ارومیه مطرح می‌کنند نیز تحقق نمی ­یافت.

ما سطح عملکرد محصولات مان هم پایین است و این باعث می‌شود که آب را هدر دهیم. مثلا در سال 1961 عملکرد تولید پنبه ایران و ترکیه یکی بود اما اکنون تولید آنها 114 درصد بیشتر از ما تولید می‌کنند. و اگر روی اینها کار شود نیاز نیست که سطح زیر کشت را افزایش دهیم. ما از صادر کننده پنبه به وارد کننده پنبه تبدیل شدیم.