- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

ادامه ریزش دلار تا نیمه کانال ۱۱هزار تومان!

دلار در نیمه کانال ۱۱هزار تومان/ یورو ۱۳.۵۵۰ تومان شد

آذرقلم: قیمت ارز امروز در بازار تهران همچون دیروز کاهشی بود؛ به طوری که کاهش حدود ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد.

به گزارش آذرقلم، کاهش قیمت ارز در بازار، خریداران دیروز بازار را فروشنده کرده است؛ تا جایی که تنها در یک روز گذشته دارندگان ارز با زیان حدود ۳۰۰ تومانی مواجه شده‌اند.

در ابتدای امسال قیمت دلار ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان بود که با قیمتی که امروز در بازار مشاهده می‌شود، حدود یک‌هزار و ۳۳۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد، ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان است. یورو نیز با قیمت ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان فروخته می‌شود.

نرخ دلار به ۱۵۳ روز قبل برگشت/ خریداران ارز و سکه بر مدار زیان

 نرخ دلار به ۱۵۳ روز قبل برگشت/ خریداران ارز و سکه بر مدار زیان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار دلار از ابتدای امسال تاکنون، ضرر ۸ درصدی را برای سرمایه‌گذاران این بخش ایجاد کرده است.

سقوط قیمت ارز چند روزی است که آغاز شده و قیمتی که امروز در بازار مشاهده شد، بازگشت به بهمن سال گذشته است. ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ قیمت دلار در حدود ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان بود و پس از آن، روند قیمت‌ها صعودی بود؛ تا جایی که ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال به رقمی در حدود ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.

اما از آن دوره تاکنون بازار ارز مسیری نزولی را در پیش گرفت؛ تا جایی که امروز در بازار ارز با قیمت ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته شد.

پایین‌ترین نرخی که در بازار ارز تا قبل از بهمن ۱۳۹۷ مشاهده می‌شد، مربوط به ۲۱ آذرماه است که قیمت دلار تا ۹ هزار و ۷۱۰ تومان کاهش یافت؛ این در شرایطی است که هم در روزهای قبل و هم در روزهای بعد از آن تاریخ، مسیر بازار ارز صعودی بود.

برخی تحلیلگران بازار ارز معتقدند که روند نزولی قیمت‌ها در بازار احتمالا ادامه خواهد داشت و قیمت واقعی دلار را در حدود ۸ هزار تومان می‌دانند. عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی نیز شرایط کنونی بازار ارز را این‌گونه ارزیابی می‌کند: «شوک ارزی تخلیه شد. » وی ضمن تاکید بر این‌که بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند، در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی استان اصفهان می‌گوید: «باید شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین کند. »

همتی متذکر می‌شود: «از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است، بنابراین نرخ تورم و بیکاری هم رو به کاهش است. » رییس شورای پول و اعتبار تاکید می‌کند: «مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده است و با همت صادرکنندگان وابستگی‌هایمان به ارز نفتی کم شده است. »