- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آموزش و پرورش، لباس آذربایجانی ها را قیچی کرد!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]یادداشت: محمدامین خوش نیت

آذرقلم: کتاب «طراحی ودوخت لباسهای محلی ایران» تالیف خانم محمدزاده از هنرمندان و محققان آذربایجانی  که در حوزه پوشش مردم آذربایجان و ایران پژوهش و مطالعه کرده توسط یکی دیگر از بانوان پایتخت نشین منتشر و در سطح مدارس توزیع شد کتابی که صرف نظر از تضییع حقوق معنوی این نویسنده آذربایجانی، از نظر محتوی نیز دارای اشکالات بسیار بوده و برخی از پوشش های سنتی مردم آذربایجان در آن حذف شده است!

به گزارش آذرقلم، کتاب یاد شده از فهرست کتاب های درسی هنرستان ها حذف شده و با نام جدید و با حذف بعضی از لباسها و جایگزینی لباس ارامنه و زرتشتی و از سوی مولف دیگری چاپ شده است. در حالی که با بررسی بیشتر می توان دریافت که شاکله اصلی کتاب اخیر دقیقا الگو گرفته شده و کپی برداری ناشیانه از کتاب تالیفی نویسنده آذربایجانی است. در حالی که در اجرای این حرکت غیر حرفه ای، هیچ اجازه ای از مولف قبلی برای تغییرات و یا بهره برداری از اثر ماندگار ایشان صورت نگرفته است.

تغییر و بازنگری کتاب طراحی و دوخت لباس های محلی بانوان ایران در سال تحصیلی 1399-1400  با نام جدید «طراحی مد ولباس سفارشی» منتشر شده تا جزو برنامه آموزشی پایه دوزادهم رشته طراحی ودوخت در هنرستانهای فنی وحرفه ای قرار گیرد!

لباس محلی ایل قره پاپاق از اقوام ساکن در آذربایجان غربی، حذف شده و با معرفی لباس شاهسون برای کردها، حذف لباس اصیل شاهسون و جایگزینی لباس ارامنه و زرتشتی به جای لباس های اصیل آذربایجانی ازجمله اشکالات عدیده این کتاب می باشد. ضمن آنکه از روی جلد کتاب جدید هم لباس آذربایجانی با بی سلیقگی تمام حذف شده است! در حالی که پوشش مردم آذربایجان از گذشته های دور تا کنون، یکی از شاخصه های فرهنگی و میراث معنوی ایران و آذربایجان به شمار می آید و شهرت جهانی دارد.

بر اساس مقررات و وزارت آموزش و پرورش، بازنگری در کتب جدیدالتالیف زمانی قانونی خواهد بود که حداقل سه سال از چاپ کتاب اول آن گذشته باشد. این در حالی است که سابقه چاپ دوساله کتاب مولف آذربایجانی و عجله دفتر تالیف برای بازنگری در مضمون و محتوای این کتاب  و چاپ کتاب بدون اعتبار سنجی و نظر سنجی متناسب نقاط ابهام بسیاری را پیش آورده است. نکته قابل توجه آن که وزارت آموزش وپرورش بنا به اظهار مسئولین کشور با مشکل مادی بسیاری دست وپنجه نرم می کند و حال تخصیص بودجه برا ی این بازنگری زودهنگام جای ابهام و سوال بسیاری دارد!

بد نیست تا اقدام هماهنگ صدا و سیما با عوامل انتشار کتاب جدید و اشتباهات علمی و تخصصی، جغرافیای وتاریخی آن را در فیلم زیر ببینید.

https://www.telewebion.com/episode/2364495

به نظر می رسد مسئولان وزارت آموزش پرورش، و اداره کل استان های شمالغرب کشور و حتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید پیگیری های جدی تری در این رابطه داشته باشند تا ضمن صیانت از حقوق این مولف و محقق آذربایجانی، از مخدوش شدن اعتبار و جایگاه میراث معنوی و فرهنگی سرزمین آذربایجان جلوگیری شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]