- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آفت جدیدی که بر جان درختان گردوی آذربایجان افتاد: دله دزدی‌ و برداشت زودهنگام!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]گزارش از: رضا اخگرپور
آذرقلم: شاید باورتان نشود اما یک تحقیق ساده میدانی نشان می‌دهد دله_دزدها (سارقان خرده پا) در تسوج سالیانه نزدیک به 4 میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به باغات گردوی تسوج خسارت وارد می‌کنند این یعنی چیزی معادل بودجه سالانه شهرداری تسوج!
اما چگونه این اتفاق می‌افتد و این رقم هنگفت از دل کدام محاسبه بیرون می‌آید؟
به گزارش آذرقلم، طبق اعلام منبع اگاه در جهاد کشاورزی 254 هکتار درخت گردو وجود دارد. کمترین میزان برداشت برای درخت گردو 2 تن به ازای هر هکتار است که با احتساب این ارقام چیزی حدود 508 تن گردو از باغات تسوج برداشت می شود.
اگر خسارت زود تکاندن و برداشت زودهنگام درختان گردو گردو را برای هر کیلو 10 هزار تومان در نظر بگیریم
حدود 6 میلیارد تومان سالانه به بودجه کشاورزان تسوج خسارت وارد می شود.
گردو محصولی است که در بازار به سرعت به فروش رفته و نقد می‌شود چون همیشه مشتری دائمی برایش فراهم است. ضمن آنکه خشکبار تسوج و به ویژه گردو آن، شهرت خاص و عام دارد و با توجه به بافت خاک و آب و هوای آن، توان رقابت با نمونه های داخلی از جمله گردوی همدان و آذرشهر را داراست.
متاسفانه هر سال در این فصل از سال «دله دزدها» قبل از باغداران خود را آماده می‌کنند تا در کمترین زمان ممکن از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با چیدن مخفیانه گردوی باغداران پول بی دردسر و راحتی را به جیب بزنند. این عمل سالهاست به یک بدعت تلخ و ناپسند تبدیل شده به طوری که دیگر همه باغداران و کشاورزان از این دزدی های گاه و بیگاه کلافه شده اند و نمی توانند سرنخی برای این سرقت های موردی پیدا کنند. در طول 24 ساعته ان هم به مدت حداقل یک ماه هم نمی توان بر سر درختان گردو نگهبانی داد.
یکی از کشاورزان منطقه در این باره می‌گوید: گردو کاران برای اینکه از گزند «دله دزدها» در امان بمانند به اجبار محصول گردوی خود را بیست روز قبل از موعد مقرر برداشت نمایند این کار باعث می‌شود هم کیفیت مغز گردو پایین بیاید و هم کمیت محصول سال بعد به شدت کاهش یابد به این معنی که به خاطر برداشت زودتر از موعد گردوها سبب شکستن سر شاخه‌های بارده و غنچه‌های جوان ‌شده و بر کمیت محصول سال بعد اثر تخریبی می‌گذارد. از طرفی به خاطر برداشت زود هنگام و پر نشدن مغز گردو ارزش ریالی آن به ازای هر کیلو تا سقف ده هزارتومان پایین می‌آید.
یکی دیگر از فعالان کشاورزی در تسوج می‌گوید: این رقم خسارت وارده نه تنها اغراق آمیز نیست! او می‌گوید «دله دزدها» علاوه بر اینکه بر کمیت و کیفیت محصول گردو اثر می‌گذارند حس بی‌اعتمادی و ناامنی را چنان در دل باغدار ایجاد می کنند که آنها مجبور می‌شوند سالیانه بودجه‌های هنگفتی برای فنس کشی، بلوک گذاری های بتنی، احداث دیوارهای بلند و نگهبانی و … هزینه نمایند که این کار باعث می‌شود تعادل هزینه و درامد انها به هم بخورد و این امر سر آغاز تغییر چهره و بافت طبیعی باغات، اتلاف زمان و سرمایه و سرانجام رها کردن این شغل تولیدی و پر زحمت است.
یکی دیگر از باغداران تسوجی که ید طولانی در پرورش درخت گردو دارد می‌گوید: خسارت «دله دزدها» کمتر از خسارت کرم خراط و تگرگ و سرما زدگی نیست و نقش ویرانگر آنها در باغات گردو غیر قابل کتمان است!
یکی از فعالان اجتماعی هم گفت: عدم انسجام باغداران در تبادل تجربیات این چنینی و نبود ساز و کارهای صنفی برای مقابله با این گونه پدیده‌ها باعث شده که سارقان خرده پا جرات کنند با خیال راحت نظم عمومی را به هم بزنند، از طرفی محافظه کاری های بیش از اندازه در افشای این دزدی‌ها و ترس نابجا از عواقب افشاگری مزید بر علت می‌شود که آنها روز به روز جری‌تر شوند.
این فعال اجتماعی می‌گوید سارقان تقریبا مطمئن هستند در صورت دستگیری برابر قانون نانوشته رضایت شاکیان جلب خواهد شد این گذشت و بردباری بیش از آنچه به ندامت منجر شود موجبات فرار آنها از تیغ قانون است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]