- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آغاز موج ششم کرونا در آذربایجان‌شرقی: 10 شهرستان زرد شدند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه تاکنون ۱۷۷ مورد ابتلای قطعی به سویه اُمیکرون کرونا در استان شناسایی شده است، گفت: سه نفر از مبتلایان به این سویه جان باخته‌اند که هر سه نفر بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای بودند.

به گزارش آذرقلم، بهمن نقی‌پور در چهل و ششمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به اعلام رسمی آغاز موج ششم کرونا از سوی وزیر بهداشت، اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان‌های هوراند، اهر، هریس، سراب، بستان‌آباد، تبریز، آذرشهر، جلفا، میانه و ملکان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت آبی قرار دارند.

نقی‌پور با اشاره به افزایش مراجعات سرپایی به مراکز درمانی در طول هفته گذشته، یادآور شد: هم‌اکنون ۳۰۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است.

نقی‌پور همچنین میزان واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال استان برای دُزهای اول، دوم و سوم را به ترتیب ۹۱، ۸۳ و ۲۹ درصد اعلام کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه برای یافتن آمار واقعی مبتلایان به کرونا باید موارد شناسایی شده را ضرب در 100 کرد، گفت: هر سه فوتی مبتلا به سویه امیکرون در آذربایجان شرقی، دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند.

دکتر بهمن نقی پور، اظهار کرد: یکی از این فوتی‌ها یک مرد ۹۵ ساله دارای بیماری‌های شدید قلبی و دیابت بود که البته دو دز واکسن را نیز دریافت کرده بود. یک مرد ۶۰ ساله مبتلا به کانسر مغزی و یک زن ۷۳ ساله مبتلا به دیابت و نارسایی کلیوی که هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند نیز در اثر ابتلا به امیکرون جان باختند.

وی با اشاره به شناسایی ۱۷۷ مورد امیکرون در استان، افزود: بیشترین موارد شناسایی شده با ۸۸ مورد در تبریز، ۳۵ مورد در سراب و ۲۵ مورد در جلفا بودند. مجموع افراد مبتلا به این سویه در استان بسیار بیشتر از این آمار است و بر اساس نظر کارشناسان برای یافتن آمار واقعی مبتلایان به کرونا باید موارد شناسایی شده را ضرب در 100 کرد.

نقی پور افزود: روزانه ۸۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شده و اکنون مجموع بستری‌ها نیز بالغ بر ۳۰۸ نفر است. ۹۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و تعداد فوتی‌های روزانه استان نیز هنوز یک مورد است.

وی در خصوص واکسیناسیون نیز گفت: ۹۱ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول، ۸۳ درصد دز دوم و ۲۸ درصد دز سوم دریافت کرده‌اند. در خصوص واکسیناسیون دز سوم در کشور رتبه نخست را داریم و وضعیت واکسیناسیون مادران باردار نیز در استان بهبود یافته است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]