- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آش چنان شور بود که خان هم فهمید: نان بیات نابسامانی در سفره استاندار آذربایجان شرقی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]گزارش از: محمدامین خوش نیت

آذرقلم:آش برخی از نانواها و تصمیمات برخی مدیران ناکارآمد استان چنان شور بود که به قول معروف، خان هم فهمید و استاندار را مجبور به عذرخواهی از مردم کرد. اما این عذرخواهی ها نه برای مردم نان می شود و نه برای نانواها، آب!

به گزارش آذرقلم، این روزها موضوع نان به یکی از چالش ها و مشکلات عمده خانوارهای تبریزی تبدیل شده است. از یک طرف برخی از نانواها سرخود، قیمت ها را بالا برده اند، برخی ساعات پخت را محدود کرده اند، برخی از وزن چانه های نان کاسته اند و برخی هم کیفیت را قربانی طمع زیاد خود ساخته اند. خلاصه آنکه، مردم بی نوا، هر روز باید ساعت ها در زیر گرمای طاقت فرسای تابستان در نوبت چند قرص نان منتظر بمانند.

حالا نانواها هم برای کار و بار سکه شده خود دلیل و بهانه و قانون می تراشند و گلایه هایشان گوش فلک را کر کرده است. اما هیچ کدام از این حخرف ها برای خانواده های متوسط و کم برخوردار تبریز نان و آب نمی شود!

طرح های پرطمطراق و تبلیغاتی و شعارگونه مثل: ساماندهی آرد و نان، قانونمندیف هدفمندی و عبارات قلمبه و سلمبه ای از این قبیل نه تنها «قاتق نان» مردم نشد که قاتل روح و اعصاب و جانشان شد.

در حضور فرمانداری که به تازگی هوای جلوس بر کرسی سبز بهارستان به سرش زده بی سر و صدا نانوایان بخش خصوصی قیمت نان را 40 درصد افزایش دادند و آب از آب هم تکان نخورد. طبیعی است که نانوایان سهمیه ای هم دادشان از این بی عدالتی بلند شود و هوس فروش آرد سهمیه ای در بازار آزاد به سرشان بزند!

نان، دیگر مثل مرغ و گوشت و روغن نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد. موضوع نان در همه ادوار تاریخی تنه به مسایل سیاسی و اقتصادی کلان کشور زده و خاستگاه اصلی بسیاری از رویدادها و وقایع ناگوار بوده است. بزرگان این شهر خاطرات بسیاری می توانند از بلوای نان در یک سده گذشته برای شما بازشمارند. خاطراتی که قطعا هم استاندار و هم فرماندار تازه استعفا داده آنها را شنیده اند! بنابراین نباید این موضوع را با یک عذرخواهی از سوی استاندار خرم و یا گزارش تبلیغاتی فرماندار در مراسم تودیع و خداحافظی اش از این مسند، به فراموشی سپرده شود.

به راستی این نان بیات نابسامانی اوضاع نان را چه کسی در سفره عابدین خرم گذاشت؟

***

به گزارش آذرقلم، در چنین اوضاع نابسامان و افزایش اعتراضات مردمی و خانواده ها، والی آذربایجان شرقی ترجیح داد خود در جلسه ای موضوع نان را روی میز بگذارد و برخی مدیران را مورد خطاب قرار دهد. او حتی ناگزیر به عذرخواهی از مردم شد. این عذرخواهی مصداق آن ضرب المثل ترکی آذربایجانی است که می گوید: از هزار تا فحش هم بدتر است!!

استاندار آذربایجان‌شرقی به دلیل مشکلات موجود در پخت، توزیع و دسترسی نان عذرخواهی کرد و هشدار داد: اگر نانوایی تخلف کرد و این تخلف احراز شد، باید همان هفته تعطیل شود!
عابدین خرّم در کمیته آرد و نان استان آذربایجان‌شرقی از تشکیل ستاد ویژه آرد و نان در فرمانداری‌ها خبر داد و اظهار داشت: مقرر شد در تبریز و شهرستان‌های استان یک ستاد ویژه در فرمانداری‌ها تشکیل و مستقر شود و به‌صورت روزانه وضعیت پخت، توزیع، قیمت و کیفت نان را رصد کند.استاندار آذربایجان‌شرقی از مردم عذرخواهی کرد
وی گفت: از مردم عزیز به دلیل مشکلات موجود در پخت، توزیع و دسترسی نان عذرخواهی می‌کنیم که این شرایط برای ما و مردم قابل‌ قبول نیست.
خرّم افزود: این ستاد هر روز گزارشات و پایش‌های انجام‌ یافته در حوزه نان را به استانداری گزارش خواهد داد.
استاندار آذربایجان‌شرقی بر لزوم برخورد جدی با متخلفان تأکید کرد و گفت: اگر نانوایی تخلف کرد و این تخلف احراز شد، باید همان هفته تعطیل شود و یک نانوایی معتمد و باانصاف جایگزین آن شود؛ سامانه «نانینو» هر روز به‌صورت اتوماتیک‌­وار وضعیت نانوایی‌ها را گزارش می‌دهد که بر طبق آن این ستاد تصمیم‌گیری خواهد کرد.
خرّم در خصوص نحوه نظارت بر نانوایی‌ها یادآور شد: آمایش استقرار نانوایی انجام خواهد شد که بر اساس آن ناظرین محلی متشکل از بسیج اصناف و سایر دستگاه‌ها از وضعیت نانوایی‌ها گزارش خواهند داد و این‌گونه نخواهد بود که فقط ۱۰ ناظر در کلان‌شهری مانند تبریز اقدام به نظارت کنند که طبیعتاً این کار ممکن نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: این ناظرین به‌ازای هر ۱۰ نانوا در یک مسیری که وجود دارد به‌صورت مرتب نظارت کرده و گزارش‌های خود را به ستاد مستقر در فرمانداری ارائه خواهند کرد.
استاندار آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: این ستاد به‌صورت تام‌الاختیار و روزانه نسبت به پخت، کیفیت و نحوه توزیع نان نظارت و گزارش آن را به استانداری ارائه خواهد کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]