- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آذربایجان شرقی قطب اول صنایع کشور است/ زیرساخت های استان ضعیف است

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: آذربایجان شرقی به رغم بسیاری از مشکلات و بی مهری بانک ها همچنان در بسیاری از صنایع تولیدی قطب اول کشور است.

تشریح سیاست های جدید صنعت، معدن و تجارت در آذربایجان شرقی/ واردات ماشین آلات فرسوده به استان ممنوع شد
به گزارش آذرقلم، این مطلب را صابر پرنیان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد و افزود: آذربایجان شرقی، از نظر تعداد واحدهای تولیدی در رتبه چهار کشور قرار دارد اما از نظر میزان سرمایه گذاری در رتبه کشور است و لازم است نگاه مسئولان به این موضوع اصلاح شود.
پرنیان با بیان اینکه آذربایجان شرقی در تولید شکلات ، لوازم خانگی، سرم سازی، آجیل و خشکبار، فرش، تولید خودروهای تجاری، چرم و کفش، صنایع شیشه و بسیاری از صنایع در رتبه اول کشور قرار دارد گفت: میل به سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی بسیار بالاست اما متاسفانه ، در زیرساخت ها به ویژه در تامین برق و انرژی و اعطای تسهیلات بانکی مشکل داریم. از این رو ، تغییر نگاه بانک ها به این مهم بسیار ضروری است.
پرنیان در ادامه با بیان اینکه در سالهای گذشته سرعت سرمایه گذاری در استان کم شده گفت: برخی از صنایع ما در غرب تبریز با وضع نامناسبی کار می کنند به طوری که تکنولوژی آنها مربوط به دهه های گذشته است و لازم است به روز و مدرنیزه شوند . بنابراین دیگر اجازه ورود ماشین آلات با عمر بیش از هفت سال را نمی دهیم.
رئیس سازمان صنعت و معدن آذربایجان شرقی، با انتقاد از فعالیت بدون پروانه برخی اصناف گفت: ۲۰ درصد از کل ۱۴۷ هزار صنف فعال ، بدون پروانه کسب هستند که بیشتر آنها در بخش نانوایی فعالیت می کنند. وی افزود: نیل به فساد در بحث فروش بالاست اما در عین حال ، استان ما رتبه نخست شفافیت را در سطح کشور دارد.
پرنیان، با بیان اینکه حداقل در ۵۰ قلم کالا از جیب مردم برداشت کرده اند تصریح کرد: هر چند دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای ضروری مردم اختصاص داده اما کالا را با قیمت دلار ۲۶ هزارتومانی به خانه می بریم!
وی در خاتمه با بیان اینکه ۳۷۵ واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در استان داریم ابراز امیدواری کرد امسال حداقل یکصد واحد از آنها با همکاری مسئولان به خط تولید باز گردند.

انتقال 24 هزار میلیارد تومان کنسانتره مس به خارج از آذربایجان‌شرقی/ تشکیل مس آذربایجان مطالبه عمومی مردم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالانه 24 هزار میلیارد تومان کنسانتره مس از معدن مس سونگون به خارج از استان انتقال می یابد.

صابر پرنیان ضمن تاکید بر ضرورت انتقال حساب‌های بانکی مس سونگون به استان، گفت: پیگیری تحقق گردش مالی معدن در استان بسیار حائز اهمیت بوده و در توسعه اقتصادی استان و تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اهمیت تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان به عنوان مطالبه مردم این منطقه، افزود: صنعت مس می تواند چهار تا پنج هزار میلیارد تومان برای آذربایجان شرقی ارزش افزوده داشته و منشاء تحولات اقتصادی مهمی باشد.

به گفته پرنیان، در کنار توجه ویژه به رعایت مسائل زیست‌محیطی و حفظ منابع طبیعی و با توجه به وجود ذخایر معدنی غنی در ورزقان، بسترهای لازم برای توسعه صنایع معدنی در منطقه فراهم است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای معدنی آذربایجان شرقی و دارا بودن ۵۲ نوع ماده معدنی چون مس، طلا، نفلین سینیت، آهن و مولیبدن به میزان ۵.۹ میلیارد تن افزود: ۶۷ درصد ذخایر معدنی استان به کانی‌های یاد شده اختصاص دارد و این موهبت خدادادی تنها بخشی از ظرفیت‌های بی‌بدیل اقتصادی آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]